Oktatás
Segítős kérdés
nyest.hu | 2015.12.10.
Ha segíteni akarunk, ne habozzunk segítséget kérni! Legjobb persze, ha azonnal a legilletékesebbhez fordulunk.
Közneveljük a nemzetet – 2,3 milliárd forintért
Jánk István | 2015.11.25.
Pár hete útjára indult a várva-várt Nemzeti Köznevelési Portál, amelyet az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet a Microsoft Magyarországgal közösen fejlesztett 2,3 milliárd forintért. Kíváncsiak voltunk, hogy mit tud egy honlap ennyi pénzért, így hát r...
Csaknem egymilliárd a kisebbségeknek
MTI | 2015.11.21.
Ha Magyarország jó nemzetiségi politikát folytat, az a Kárpát-medencében élő valamennyi magyar életére pozitív hatással lehet.
1964 (Mil naŭcent sesdek kvar)
Horváth Krisztián | 2015.11.20.
Miközben a hatvanas évek eszperantistáinak alkalmuk nyílik külkereskedelmi tárgyalásokat folytatni a KGST és a Közös Piac témáit érintve, felfedezik a korabeli és átalakuló Budapestet, arra is rájönnek, hogy az eszperantisták világán belül is vannak ...
Színesen a sokszínű magyar nyelvről
Kamrás Orsolya | 2015.11.18.
Van önnek középiskolás gyereke? Tudja ön, milyen nyelvtankönyvből tanul? Az állam egy darabig mindent megtett, hogy ne a Mozaik kiadó „Sokszínű magyar nyelv”-e legyen az, de immár elhárultak az adminisztratív akadályok. Lehet, hogy érdemes váltani.
Nem baj, ha nem tudsz nkonyául
nyest.hu | 2015.11.17.
November 13-án indult a Magyar Nyelvészeti Diákolimpia második fordulója. A fejtörő feladatok megoldását november 29-ig fogadják a szervezők.
Mit javítok, és mit nem javítok?
Molnár Cecília Sarolta | 2015.11.17.
Mint a legtöbb dolog, „a nyelvészet” is egészen más elméletben, mint gyakorlatban. A jól hangzó, kikezdhetetlen elvek a gyakorlatban háttérbe szorulnak és koránt sem tűnnek olyan robusztusaknak. Bizony, sok mindent fel kell adnunk nyelvészeti eszmény...
Aggasztó eredmények a szakiskolákból: nem tudnak olvasni a diákok
nyest.hu | 2015.11.16.
Hatalmas hátrányt termelhetnek a szakiskolák: nem adnak a diákoknak elegendő tudást.
Egyre népszerűbb a magyar nyelv az ukrán iskolákban
MTI | 2015.11.15.
A Magyarországgal szomszédos ukrajnai megyében eddig nyolc ukrán iskola jelezte, hogy szeretné a magyar nyelvet tantárgyként oktatni.
Nyelvében is él a székely?
Sándor Klára | 2015.11.13.
A székelyek igen öntudatosan vallják a magyarországi, de akár erdélyi magyaroktól való különbözőségeiket – de vajon ugyanilyen magabiztosak akkor is, amikor saját falujuk, városuk nyelvjárásáról mondanak véleményt? Látszólag igen – a valóságban azonb...
Mennyi idő megtanulni
egy mesterséges nyelvet?
Fejes László | 2015.11.12.
Az időt csak úgy győzhetjük le, ha nem törődünk vele. És ezt nem Coelho írta.
„Azzal volt szerencsém, hogy általában megértettük egymást”
Molnár Cecília Sarolta | 2015.11.12.
Egy idegen nyelv elsajátítása nehéz és fáradságos folyamat, főleg akkor, ha az embernek elsősorban az iskolapadban kell megtanulnia a szavakat és a nyelvtant. Különösen nagy nehézségek előtt állnak azok, akik mozgáskorlátozottságuk miatt nem tudják u...
A parádés kocsistól a végbélkúpig és tovább
Poros András | 2015.11.11.
Miért volt jó franciául tanulni a 80-es években? Mi az, amire mindenki emlékszik, aki a Pataki-könyvből tanult franciául? Két tanítási nyelvű tagozatok, általános iskolai franciatanítás, színjátszó fesztiválok – cikkünk második része a 70-es évektől ...
Interkontinentális eszperantó
Horváth Krisztián | 2015.11.10.
Egy régi mondás szerint megvan a könyveknek a maguk sorsa (az olvasók értelmi képességétől függően). A hazai eszperantó tankönyvek történetével foglalkozó sorozatunkból azonban az is kiderül, hogy a könyvek sorsára nem csupán születésüket követően ha...
Kitalált Szentendre
MTI | 2015.11.08.
A legtöbbünkben élő kép a Duna-parti „mediterrán” városról szűk utcácskáival, barokk főterével korántsem olyan régi keletű és organikus fejlődés eredménye.
Lehetőség arra, hogy a káoszt értelmezzük?
MTI | 2015.11.07.
Ma a Wikipédia több témát és több megközelítést tartalmaz, mint bármely lexikon a világon, egyben a világtörténelem legnagyobb enciklopédiája.
Románia nemhogy elrománosítani nem akarja a magyarokat, de azt sem akarja, hogy megtanuljanak románul
MTI | 2015.11.07.
Ötössel mennek át a vizsgán.
Fásult cinizmus, fölényes szarkazmus?
Kálmán László, Molnár Cecília, Fejes László | 2015.11.06.
Olvasónk műhelytitkokra kíváncsi. Munkánkban nincs semmi titok, ám levelében akad néhány homályos részlet. Elfásultunk volna, túlságosan is cinikusak lennénk? Igyekeztünk önvizsgálatot tartani.
Lehet más az érettségi? Mi az hogy!
Jánk István | 2015.11.05.
2017-től lényeges változások lesznek a magyar nyelv és irodalom érettségin, mind emelt, mind pedig középszinten. Többek között másképp pontoznak majd a tanárok, és másképp értékelik majd a helyesírást is. Mutatjuk, hogy hogyan, illetve megpróbáljuk m...
Francia nyelv – történelmi ellenszélben
Poros András | 2015.11.04.
Hogyan hatott Trianon a magyarországi franciaoktatásra? Miért épp nálunk lehetett franciául tanulni a vasfüggöny mögé zárt országok közül? A kezdetektől a hatvanas évekig tekintjük át a franciatanítás magyarországi történetét.
Baskírul, tatárul, üzbégül tanulhat!
MTI | 2015.11.01.
Decembertől azeri, baskír, belarusz, grúz, kazah, kirgiz, tatár, türkmén, ujgur és üzbég nyelven is tanulhat – jelképes összegért.
Nyelvtanulással a békéért
MTI | 2015.11.01.
„Ha ismerni fogjuk egymás nyelvét, hidat verhetünk és megérthetjük, hogy egyenlők vagyunk, ugyanazokról az ügyekről beszélünk és ugyanolyanok a hobbijaink.”
Verseny folyik a többség és a kisebbség között az oktatásban
MTI | 2015.10.31.
Még Hargita, Kovászna, illetve Kolozs megye román diákjai is átlagosan jobb eredményeket érnek el például matematikából az országos felmérőkön, mint a magyar diákok.
A helyesírás és az ő logikus szabályai
nyest.hu | 2015.10.30.
Sokszor panaszkodunk, hogy nehéz a magyar helyesírás. Pedig a francia még a magyarnál is sokkal nehezebb. Pedig annak is megvan „a maga logikája”...
Valódi esélyt az egyik legnagyobb hazai kisebbségnek!
Kincse Szabolcs | 2015.10.29.
Melyik az ország harmadik legnagyobb nyelvi és kulturális kisebbsége? Nem, nem a németek, és nem is a horvátság. A siket közösségről van szó – akik egészen megdöbbentő hátrányokat kénytelenek elszenvedni a mindennapi életben. A problémák megoldásána...
Lehet más az óra?
Jánk István | 2015.10.27.
Hogyan kapcsolódik a pragmatikához a Jóbarátok című sorozat? Miként tehető érdekessé és könnyebben érthetővé a hangtan? Milyen digitális megoldásokkal fejleszthető az akusztikus észlelés és az emlékezet? Milyenek a nyelvtanhoz kapcsolódó hazai digitá...
108 éve született Országh László
nyest.hu | 2015.10.25.
Kinek köszönhetjük a ma is legnépszerűbb angol–magyar szótárt? Ki foglalkozott Magyarországon elsőként amerikanisztikával? Ki kapott Magyarországon elsőként brit birodalmi lovagrend tiszteletbeli parancsnoka címet a brit királynőtől?
Az ember számít, nem a gép
Szabó Tamás Péter | 2015.10.21.
Gyakran felteszik a kérdést: elég hatékonyak-e a jelentős költséggel beszerzett és karbantartott iskolai digitális eszközök. Nemrég egy OECD-jelentés világított rá arra, hogy a technológia önmagában nem sokat ér. Mi teszi mégis értelmessé a beruházás...
Mi kerül a táblára? Rejtélyes jelek és feliratok
Horváth Krisztián | 2015.10.19.
Mit adtak nekünk az európaiak? Erre a kérdésre a kanadai őslakosok hosszasan tudnák sorolni a negatívumokat: betegségek, alkoholizmus, népirtás, földjeik elrablása, jogfosztottság... A kérdésre adható pozitív válaszok közt azonban mindenképpen meg le...
Szabadság, szerelem és jó sok vér
Kamrás Orsolya | 2015.10.16.
A Jókai-regények alkalmasak arra, hogy egyfajta modern mitológiaként mutassanak lehetséges válaszokat a mindannyiunkban felmerülő örök kérdésekre hazáról, becsületről, szerelemről, történelemről, barátságról és egyebekről. Erről persze szinte lehetet...