Aggasztó eredmények a szakiskolákból: nem tudnak olvasni a diákok
Hatalmas hátrányt termelhetnek a szakiskolák: nem adnak a diákoknak elegendő tudást.
A szakiskolás diákok reménytelenül lemaradnak – írja Hermann Zoltán, az MTA Közgadzaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont munkatársa a Defacto blognak. A lemaradásról pedig nem a diákok tehetnek: a döntéshozók körében elfogadott vélekedés, hogy felesleges mélyebb közismereti képzést nyújtani az oda jelentkező gyerekeknek.
Sajnos, a blog szerint nem csak az alapismereteket, de az alapvető készségeket is hátrányosan befolyásolja a szakiskolai oktatás: az Országos Kompetenciamérés adatai szerint a kutatók arra jutottak, hogy a szakiskolákban a diákok teljesítménye romlik – szövegértésből és matematikából is.
A kutatók arra is megpróbáltak választ kapni, hogy a kedvezőtlen eredmények a szakiskolai oktatásnak tudhatók-e be, avagy egyszerűen arról van szó, hogy a szakiskolás diákok egyszerűen kevésbé tehetségesek. Úgy tűnik, hogy a hasonló képességű diákok teljesítménye egyértelműen eltér a szakiskolákban és a szakközépiskolákban: a kezdetben erős tanulók közül jellemzően tovább fejlődik a középiskolás és lemarad a szakiskolás. Ebből a kutatók azt a következtetést vonják le, hogy a rosszabb teljesítmény oka részben maga a szakiskola.
A Defacto szerint a rossz eredményeket nem lehet egyszerűen annak betudni, hogy a fiatalok kevésbé motiváltak, de ha így is lenne, az oktatás minőségétől és a rendszerbe épített korlátoktól nem lehet független, ha kilencedik osztályra „elpárolog” a motiváció.
Forrás: