20 éves a Gandhi gimnázium
Nagyszabású programsorozattal ünnepli alapításának huszadik évfordulóját február 9-étől az ország egyetlen roma kisebbségi középfokú oktatási intézménye, a pécsi Gandhi gimnázium.
Az első rangos esemény szombaton lesz: ekkor leplezik le India apostola, Mahatma Gandhi szobrát, a tervek szerint India budapesti nagykövetének részvételével – írta az intézmény az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében. Hozzátették, az évforduló alkalmából emlékfalat avatnak és több kiállítást is rendeznek, kiadványt jelentetnek meg, később pedig öregdiák-találkozót, nemzetközi konferenciát, határon túli partnerkapcsolat-építést és megemlékezést is szerveznek, utóbbit Bogdán János, a gimnázium néhai alapítójának és első igazgatójának tiszteletére.
Az iskola utalt rá, hogy a Gandhi gimnáziumot két évtizede alapították azzal a céllal, hogy a roma fiataloknak nyelvük, kultúrájuk, történelmük, életmódjuk figyelembevételével tegyék lehetővé a tanulást, az ismerkedést a tudományokkal, segítsék a tehetséggondozást, a roma értelmiség kinevelését. Az Európa első, érettségit adó roma nemzetiségi intézményeként ismert Gandhiban az oktatás 1994 februárjában kezdődött.
„A szellemiség a kezdetek óta ugyanaz, de a módszereknek folyamatosan változniuk, az iskolának fejlődnie kell” – idézte a gimnázium Déri Ildikó igazgatót, aki fontos feladatnak nevezte az oktatás hatékonyságának javítását, a színvonalasabb, diákközpontúbb tanító és nevelő munka meghonosítását. Hangsúlyozták: a jelenleg 184 nappali, továbbá 179 esti és levelező tagozatos diákot oktató Gandhi racionalizálja munka- és oktatásszervezését. A belügyi rendészeti és katonai alapismeretek fakultációt 2013 őszén már a 9. évfolyamtól elindítják, a tanulók emelt szinten ismerkedhetnek az informatikával, az érettségizők pedig a Türr István Képző és Kutató Intézettel kialakított együttműködés keretében gyermekgondozó, pedagógiai asszisztens, s egyebek mellett szociális segítő szakirányon is tanulhatnak.
Hozzáfűzték, az eddiginél jobban szeretnék kihasználni a hátrányos helyzetű tanulók rendelkezésére álló Arany János Kollégiumi Programban rejlő lehetőségeket, és a pedagógusoknak a korábbinál tudatosabb felkészítésébe kezdtek, hogy az iskola tanári közösségét nemzetközi szintűvé képezzék. „Így lehet eredménycentrikusabb, a diákok jövőjét, integrációját, pályaválasztását előtérbe helyező nevelő-oktató munkát folytatni a Gandhiban” – olvasható a közleményben.