Oktatás
Kalocsától Szitásig
Szűcs Gábor | 2016.06.15.
„Az egyik legnehezebb: az adott faluközösség mentalitásához oly módon alkalmazkodni, hogy az ember közben ne veszítse el személyiségének fő jellemvonásait” – mondja a kalocsai születésű Szőnyi Vivien, a moldvai Szitás korábbi magyar oktatója.
Összeállt a nyelvészeti diákolimpiai válogatott
nyest.hu | 2016.06.10.
Évről évre nő a Magyar Nyelvészeti Diákolimpia online fordulóin versenyző középiskolások száma és az eredmények is kitűnőek, anyagi okokból mégis kétséges, utazhat-e Indiába a válogatott, amelynek tagjait a közelmúltban választották ki a zsűri tagjai...
„Komoly, összehangolt stratégiára lenne szükség”
Szűcs Gábor | 2016.06.08.
Dumbravén: a legfiatalabb csángó település, amely egy árvíznek köszönheti létét. Magyar, olasz és román támogatásból épülő Gyermekek Háza, induló helyi vállalkozások. Egy szegedi oktató Moldvában.
„A mi falunkban sosem fog a magyar anyanyelv lenni”
Szűcs Gábor | 2016.06.01.
Lejárató kisfilm és bizalmatlan lakosság. A csángók szerveivel kereskedő, s a gyerekeket rabszolgának eladó magyar tanítók. Avagy „meg vannak számolva a csángós évek Diószegen is”.
Megmaradás Pusztinán
Szűcs Gábor | 2016.05.25.
„Nem látunk esélyt a nyelvcsere folyamatának megállítására” – mondják a szinte 100%-ban csángó lakosú Pusztina magyar iskolájának oktatói. Mi Pusztina jelene, és mit tehetünk a magyar nyelv megmaradásáért?
„Ő imádságuk...”
Kálmán László | 2016.05.24.
Ők érdeküket. Ők érdekeiket. Őkvelük, őkbennük és őknekik. Álljon meg a menet! Mi folyik itt? A nyelvész majd megmondja!
Magyarfaluban magyarul
Szűcs Gábor | 2016.05.18.
Hogy kerül két erdélyi fiatal Moldvába? Milyen körülmények között kell ott megszervezni a magyar tannyelvű oktatást? Hány gyerek tanulhat magyarul? És mi hogyan segíthetjük a csángókat?
Még néhány szó a magyar érettségiről
Kamrás Orsolya | 2016.05.06.
Az oktatásért felelős döntéshozók a következő tanévtől inkorrekt módon, menet közben készülnek megváltoztatni a magyar nyelv és irodalom érettségi szabályait. Pedig az idei kétszintű feladatsor az érintettek többségének véleménye szerint közel volt a...
Fel a fejjel! – bajban vagyunk
Rozgonyi Zoltán | 2016.04.27.
Az iskolai nyelvoktatás helyzete sokak szerint talán még romlott is. Szégyenkezés helyett teendőnk van, mégpedig az oktatáspolitikával elfogadtatni azt, hogy az eredményesség érdemi javításához, nem a problémák szőnyeg alá söprése, hanem az iskolai n...
Beragadt diplomák: itt a Mentőöv
nyest.hu | 2016.04.25.
Új, kimondottan a nyelvvizsga-felkészítést célzó online nyelvtanfolyam indul azoknak, akik részt vettek a Diplomamentő Programban, de mégsem sikerült megszerezniük a nyelvvizsgát.
Hogyan vizsgáljunk nyelvi diszkriminációt?
Jánk István | 2016.04.21.
Milyen nehézségekkel kell szembenéznie egy kutatónak, ha a nyelvi alapú diszkriminációt vizsgálja az iskolában? Torzító tényezők és módszertani nehézségek a lingvicizmus vizsgálata során.
Pukli, az eszperantista?
Horváth Krisztián | 2016.04.20.
A sajtóban ma igen sokat olvashatunk Pukli Istvánról; a Wikipédián pedig egyebek közt azt is, hogy eszperantista. De mitől eszperantista az eszperantista? Elég-e önmagában az, ha valakinek eszperantó nyelvvizsgája van, hogy egyúttal eszperantistának ...
Miért támogatja a nyest a pedagógusok sztrájkját?
Kincse Szabolcs | 2016.04.20.
A nyest támogatja a pedagógusok sztrájkját. Az alábbiakban gyorsan elmagyarázzuk, miért.
Politikai tankönyvkiadás
Horváth Krisztián | 2016.04.15.
„A tankönyvírás-tankönyvkiadás jelentősége mindig túlnőtt az oktatás szakmai keretein. Ennek alapvető oka az, hogy a tankönyv kiemelkedő szerepet játszik a világnézeti nevelésben. Ez teszi a tankönyvkiadást politikai kérdéssé, ez magyarázza, hogy a t...
Lehajtott fejjel?
Dohár Péter | 2016.04.14.
Nem mindenki szerint van baj a nyelvoktatással. Dohár Péter, legendás angoltanár, a Dover Nyelvi Centrum tulajdonosa és a sokak által az angol nyelvet tanulók bibliájának tekintett Kis angol nyelvtan szerzője szerint például pont nincs akkora gond, m...
„Győzzön a jobb!”
Horváth Krisztián | 2016.04.13.
A Ratio Educationis megjelenését követően az állam tevékeny és meghatározó szereplővé vált a hazai tankönyvpiacon, a magyarországi tankönyveknek pedig az ezt követő történelmi korszakokban olykor igencsak eltérő körülményeknek kellett megfelelniük ah...
„Az iskolaügy politikum”
Horváth Krisztián | 2016.04.07.
Tankönyvek hazánk területén már a 11. századtól kezdve léteztek; a kézzel írott tankönyvek mellett a 15. századtól megjelennek a nyomtatott művek is, majd a latin nyelvű tankönyvek mellett egyre nagyobb számban a 16. századtól a (legalább részben) ma...
Vissza a jövőbe
Kamrás Orsolya | 2016.04.05.
Tudja Ön, mi a gamifikáció? Jó, ha megszokja ezt a szót, mert lehet, hogy ez menti meg a magyar közoktatást. Cikkünkből megtudhatja, milyen a tanár, aki nem csak panaszkodni tud.
Így ne tanítsunk helyesírást!
Kálmán László | 2016.03.24.
A nyelvész szerint semmi szükség a hasonulás és más nyelvtani jelenségek megtanítására az iskola alsó osztályaiban. Lehet-e más a helyesírás tanítása?
Érvelési hibák a kerek templomokon túl
Jánk István | 2016.03.23.
Nemrég a volt közoktatási államtitkár, Hoffmann Rózsa egy Facebook-poszttal korbácsolta fel az indulatokat. Most, hogy már lecsitultak az indulatok, körtemplom és egy másik kormányzati közlemény kapcsán megvizsgálunk néhány érvelési hibát.
Egyenlő munkáért egyenlő bért
Kamrás Orsolya | 2016.03.15.
Tudja Ön, hány órát kell megtartania egy tanárnak a fizetéséért? Valójában senki nem tudja pontosan, csak az bizonyos, hogy a tankerület vezetője, a kollégák születési dátuma és az influenzajárvány mind komoly befolyásoló tényezők. Sorozatunk utolsó ...
Ép testbe ép lelket
Kamrás Orsolya | 2016.03.14.
Miért elhibázott, ahogy a köznevelési törvény meghatározza az iskola oktató-nevelői munkájának kereteit? Miért rossz ez a diáknak, az iskolának és a pedagógusnak? Vajon kit tekint a minisztérium felnőttnek?
Nem az iskolának, hanem az életnek
Kamrás Orsolya | 2016.03.09.
A pedagógusok nagyszabású demonstrációra készülnek március 15-én. A nyest.hu fontosnak tartja, hogy több oldalról megvilágítva nyújtson információt a magyar oktatás helyzetét illetően. Állandó szerzőnk, a Budai Nagy Antal Gimnázium tanára ezúttal azt...
Lemaradtunk: az államnak kellene ösztönöznie a nyelvtanulást
Salusinszky András | 2016.03.07.
Honfitársaink 65%-a egy idegen nyelvet sem beszél legalább társalgási szinten, és a sereghajtók vagyunk a két idegen nyelv ismeretében is a magunk 13%-os arányával. Ha az Európai Uniós forrásokat megfelelően használtuk volna, ennek pont az ellenkezőj...
Újabb tragédia előtt az oktatási rendszer
Kincse Szabolcs | 2016.03.04.
Egy alapvetően jó szándékú, de kimondottan időszerűtlen rendelkezésnek köszönhetően tehetséges gyerekek tízezrei szorulhatnak ki a felsőoktatásból. Tenni kellene valamit.
Nyolc van belőle az életben, de az iskolában csak egy – mi az?
Jánk István | 2016.02.26.
Magyarországon rengeteg tehetséges gyereket veszítünk el, hihetetlen korán. Gardner többszörös intelligencia elmélete szerint nyolc intelligenciatípust tudunk elkülöníteni. De vajon melyik ez a nyolc? És hányat kér ebből számon az iskola?
Itt a megoldhatatlan elsős feladat megoldása!
nyest.hu | 2016.02.26.
A Facebook népén kifogott egy elsős gyerekeknek szánt feladat! A 444 újságírója is értetlenül áll az események előtt... De nem kell teljesen becsavarodnunk, házi szakértőnk máris a segítségünkre siet. Íme egy megoldás.
Azoknak, akik február 29-én nem lesznek suliban
nyest.hu | 2016.02.25.
Több, mint 25 ezren jelezték már, hogy gyermekeik nem lesznek suliban február 29-én, ezzel támogatva az oktatás helyzete miatt tiltakozó pedagógusokat. De mit tehet a szülő 29-én?
Az ly fogságában
Fejes László | 2016.02.24.
El tudja képzelni, hogy megszereti azt, aki vagy ami rengeteg keserűséget okoz önnek? A pszichológiai ismeri a jelenséget. Sőt, többet mondunk: nagy valószínűséggel a magyarok többségével együtt ön is áldozata ennek a különös helyzetnek. De miért nem...
Az igenyelv és az igetalpas
Wenszky Nóra | 2016.02.19.
Nagy élmény nyelvtanleckét írni. Nem csak a gyereknek, a szülőnek is. Egészen új szavakat, fogalmakat tanulhatunk. Az, hogy mi sem értjük a feladatot, már csak hab a tortán.