Oktatás
Elindult a Magyar Nyelvészeti Diákolimpia újabb fordulója
nyest.hu | 2016.02.18.
Középiskolások, figyelem! Irány India: itt a harmadik–negyedik forduló...
„Az iskolák fölöttébb szükséges voltáról”
Horváth Krisztián | 2016.02.17.
Ha Apáczai Csere János február 13-án kiállt volna a Parlament elé, ha elmondja 1656-ban elhangzott beszédét, biztosan kiprovokált volna vele egy-két indulatos kirohanást a megfelelő szakpolitikusoktól. Megdöbbentően érvényes üzenet a múltból.
Zsugorított tudomány
Kamrás Orsolya | 2016.02.12.
A Zanza tv oldala sok pénzből, sok ember munkájával készült, és elindulásával tátongó űrt töltött be a magyar oktatás területén. Cikkünkből kiderül, mennyire lehet sikeres a tudásmegosztás eme formája a filozófia esetében.
Most azt mondom: elég!
dr. Szamosköziné Méri Ilona | 2016.02.11.
„Úgy gondolom, aki ezt kitalálta, annak már semmiképpen nem kell fejlesztési tervet írnia, mert ő már eljutott fejlődésének végső határáig.” – Pedagógus olvasónk, aki egyebekben pedagógiai értékelési szakértő, az esztelen bürokráciáról és az önértéke...
Megkapták az „egyszerűsített” tanfelügyeleti/önértékelési feladatokat az iskolaigazgatók
Kincse Szabolcs | 2016.02.11.
...és nyilván rettentően egyszerűek. Íme.
Feljegyzések a szakadék széléről 2.
Kamrás Orsolya | 2016.02.10.
„Ha minden úgy marad, ahogyan most van, én hamarosan már nem leszek tanár.” – A jelen és a jövő. Egy igazán elgondolkodtató beszámoló második része.
Feljegyzések a szakadék széléről – 1.
Kamrás Orsolya | 2016.02.09.
„Amióta én a közoktatásban dolgozom, kizárólag a tanári fizetésből még soha nem lehetett megélni.” – Az alábbi levelet Kamrás Orsolya, a budafoki Budai Nagy Antal Gimnázium tanára, továbbá a nyest rendszeres szerzője írta. Írását két részben közöljük...
Miért csatlakoztak a nyelviskolák is a demonstráló pedagógusokhoz?
Salusinszky András | 2016.02.09.
Tudta-ön, hogy a nyelviskolák egyik legnagyobb szervezete is csatlakozott a pedagógusok tüntetéséhez? Érdemes beleolvasni, pontosan milyen okokból: a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének alelnöke fejti ki most ezt nekünk.
Kapjon az óvoda megfelelő helyet, rangot a köznevelési rendszerben!
nyest.hu | 2016.02.08.
Olvasónk óvodai intézményvezető. Beszámol az intézményi körülmények folyamatos romlásáról, a megfélemlített intézményvezetőkről, akik nem merik leszavazni a politikusi elképzeléseket. Ugyan 2013 óta a legnagyobb intézmény-összevonási hullám történt a...
Ez volna hát az örökségünk?
Jánk István | 2016.02.05.
Örökségünk mottóval indult kampány. Ennek középpontjában egy dal áll, ami a kivándorolt honfitársainkat kívánja megszólítani. Meg persze ösztönözni őket a magyarságtudat, azon belül pedig a magyar nyelv megtartására. Ez először jól hangzik. De csak h...
Tiltakozó tanárok, figyelem!
nyest.hu | 2016.02.05.
Tiltakoznak a tanárok – de miért? A közvélemény tájékoztatása nagyon fontos szempont: ebben (is) kíván segítséget nyújtani a nyest.
Nagyon ijesztő határidő közeleg!
nyest.hu | 2016.02.04.
Nem biztos, hogy mindenki tudja, ha nem tudja, akkor most megint szólunk: 2020-tól csak középfokú, B2-es nyelvvizsgával lehet felvételizni a felsőoktatási intézményekbe.
Én is pöθe, te is pöθe
Kálmán László | 2016.02.02.
Igen, arról a beszédhangról lesz szó, amivel a magyarul pöszeségnek nevezett beszédhiba esetén a beszélők az [sz] hangot helyettesítik. Ennek a „pösze” hangnak a nemzetközi fonetikai jele a [θ], szakszerű elnevezése pedig zöngétlen dentális réshang. ...
Vedd észre a propagandát – egy hasznos tipp a mindennapokra
Kincse Szabolcs | 2016.02.01.
A rengeteg információ, ami a sajtóból éri az embert, egyben kihívás is: nagyon jó lenne látni, mikor és hogyan próbálnak bennünket rávenni valamire. Pedig nem is annyira lehetetlen átlátni a szitán! Jó ötlet lenne például, ha a már az iskolában fogla...
Nők a tankönyvben
Horváth Krisztián | 2016.01.28.
Párbajra bármikor kész és nagyivó férfiak, pletykálkodó, egymás közt is csipkelődő, de a férfiak közti konfliktusokban a békítésre is bármikor képes nők – a 18–19. század nyelvkönyveit lapozgatva nem csupán a nyelv korabeli állapotáról értesülhetünk,...
Egy úttörő jellegű tankönyv
Horváth Krisztián | 2016.01.27.
Az 1960–1970-es évek fordulója a hazai eszperantó történetében jelentős változásokat hozott. Az első, kifejezetten gyerekeknek írt eszperantó tankönyv megjelenésével párhuzamosan újraindul a hazai eszperantó nyelvű rádióadás, lehetőség nyílik eszpera...
Szűkítés és szorongatás
Kálmán László | 2016.01.27.
A nyelvészek nevet is adtak a módosítók két fajtájának, vagyis azoknak, amelyek arra szolgálnak, hogy leszűkítéssel járuljanak hozzá az azonosíthatósághoz (ezek a megszorító (restriktív) módosítók), és azoknak, amelyek „csak” pluszinformációt adnak h...
Hogyan hivatkozzunk olyasmire, amire nem szokás hivatkozni?
nyest.hu | 2016.01.26.
„Összecsengnek dalunkban a sorvégek, / Leszünk mi még dánok is meg norvégek!” – Honnan való ez az idézet? És ha tudjuk, hogyan tudunk rá hivatkozni tudományos szövegünkben?
Csehországból menekülnek a gyerekek
Fejes László | 2016.01.20.
Miközben a magyar gyerekek folyamatosan azt hallják a rádióban, hogy a menekültek között terroristák bújnak meg, a cseh gyerekeknek egészen más problémákkal kell szembenézniük.
7 példa arra, hogy milyen is lehetne ma a nyelvtantanítás
Molnár Cecília Sarolta | 2016.01.19.
Amikor ezek a tankönyvek – limitált példányszámban – megjelentek, még nem volt divat képernyőképet készíteni egy-egy kiragadott részlettel. Úgy gondoljuk, azért ezek a könyvek is megérdemlik ezt az eljárást. Íme hét részlet az EU-pénzen fejlesztett, ...
Oroszul tanították, hogy tudna angolul?
Fejes László | 2016.01.19.
Sorsverte nemzedék vagyunk, vagy 15 (25) év után abba kéne hagyni már az elmúltnegyvenévezést? Sajnálhatjuk, ha mások nem értik dalainkat, vagy kínos erőlködés ilyenre törekedni? Provokatív dal, mely vitára ingerelhet, de nem több egy poénnál.
„...aki jól akar beszélni,
ne féljen rosszul is beszélni”
Horváth Krisztián | 2016.01.13.
Bár a nyelvtanítási módszerek sokat változtak az elmúlt évszázadok folyamán, az idegen nyelvet tanulni vágyó diákság problémái szinte ugyanazok: a nyelvtanulás nehézségeinek alapkérdései mellett a múlt nyelvkönyveinek tanúsága szerint az idegen nyelv...
És mégis...
Fejes László | 2016.01.12.
Ha legalább a keményvonalas nyelvművelők szavait visszhangozná! Bár igaza akkor sem lenne... De legalább értenénk, miért olyan biztos magában. Ám még ezt sem mondhatjuk el a védelmében.
Mikor kövessük a helyesírási szabályzatot?
Fejes László | 2016.01.05.
A helyesírási szabályzatot akkor érdemes követni, ha segít a különböző jelentések elkülönítésében. Egyébként a szabályok megszegése a célszerű.
Előítéletek, korrupció, tudatlanság –
tankönyvbe illő példák
Horváth Krisztián | 2015.12.22.
Ami elromolhat, az el is romlik – Murphy e kevéssé optimista megfogalmazását a 19. századi nyelvkönyveinek vizsgálata után csupán azzal a gondolattal egészíthetjük ki, hogy ha ez remélhetőleg nem is feltétlenül igaz, számos negatív emberi tulajdonság...
Homérosz? Olyan nincs is!
Kamrás Orsolya | 2015.12.15.
Egy Nényei Pállal nemrégiben készített interjú tanúsága szerint „Az irodalom visszavág” című könyv frusztrációból született. Ez a frusztráció végig érezhető is a szövegen – többek közt épp ettől olyan remek olvasmány.
A szerecsenbab nem magyarnak való
Horváth Krisztián | 2015.12.15.
A múlt nyelvkönyveiből az utókor is sokat tanulhat: a tankönyvekben leírt szituációkból a nyelven túli világ számos érdekességére is fény derülhet. A társadalmi és viselkedési normák mellett a hétköznapok használati tárgyai, tevékenységei, vagy akár ...
Igény, az volna rá?
Horváth Csilla | 2015.12.14.
Az Urálon túl a tévéből is lehet obi-ugor nyelveket tanulni. Bár e nyelveket a kihalás veszélye fenyegeti, a tanítását nem kapkodják el: négy év alatt jutottak el az ábécé végéig.
Iskolai többnyelvűség
Kálmán László | 2015.12.14.
A magyar gyerekeknek tehát még viszonylag könnyű dolguk van sok más embertársukhoz képest. Az más kérdés, hogy az iskola képes-e ellátni azt a feladatát, hogy segítsen nekik.
Hamar munka sose jó!
MTI | 2015.12.12.
Az oktatási minisztérium az összes jogszabályt felrúgva egy hónapot sem biztosított a tankönyvállomány új tanterv szerinti megújítására.