0:05
Főoldal | Rénhírek

Segítős kérdés

Ha segíteni akarunk, ne habozzunk segítséget kérni! Legjobb persze, ha azonnal a legilletékesebbhez fordulunk.

nyest.hu | 2015. december 10.

Olvasóink általában azért írnak nekünk, mert ők maguk nem értenek valamit, nekik van szükségük segítségre. Úgy látszik azonban, advent idején tényleg mindenki megpróbál jobb emberré válni, és másoknak segíteni. Rozália nevű olvasónk azért fordult hozzánk, mert ismerősein szeretne segíteni abban, hogy segíthessenek...

Ismerősöm gyermeket a NYKIT-ből tanítják – Bánréti Z. féle kísérleti nyelvtan tananyag. Ismerősöm szeretne a gyereknek segíteni tanulni de neki teljesen idegen a strukturalis mondattan (nekem is). Van esetleg olyan, outsiderek részére is ajánlott nyelvtan könyv, amit tudnátok ehhez ajánlani?

A kérdésre nem könnyű a válasz. Többen is arra jutottunk, hogy a Bánréti-féle tankönyvekhez álló legközelebbi, könnyen beszerezhető kötet az Új magyar nyelvtan. Ennek szemlélete viszonylag közel áll a Bánréti-tankönyvekéhez (bár mi ezt inkább generatívnak, mint strukturalistának neveznénk).

A gond csak az, hogy bár az Új magyar nyelvtan mondattani fejezete szemléletében közel álla Bánréti-féle tankönyvekhez, sok szempontból el is tér tőlük. Arra semmiképpen nem alkalmas, hogy a gyermekének segíteni kívánó szülő gyorsan utánanézhessen a felmerülő problémáknak. Ahhoz, hogy ezt megtegye, valószínűleg alaposan el kellene merülnie az Új magyar nyelvtanban (ami, különösen a mondattani fejezetben, nem könnyű – ráadásul minél inkább járatos valaki a „hagyományos” nyelvtanban, annál nehezebb lesz neki egy teljesen más szemléletmódot elsajátítania), és amikor azt jól ismeri, akkor kezdheti átlátni a Bánréti-féle tankönyvek szemléletét.

Bánréti Zoltán
Bánréti Zoltán
(Forrás: nytud.hu)

Végül arra jutottunk, hogy a leghelyesebb, ha magát Bánréti Zoltánt kérdezzük meg. Ő készségesen felvilágosított minket arról, hogy a tankönyvekhez megjelent egy segédkönyv is: Bánréti Zoltán – Papp Ágnes: Tanulás és tanítás az NYKIT programban, NODUS Kiadó, Veszprém, 1998. Sajnos, amint az a kiadás dátuma alapján sejthető, a segédkönyvet gyakorlatilag lehetetlen beszerezni – a neten kutatva legalábbis nemhogy eladó példányt nem sikerült fellelnünk, de még a kiadvány címét sem tudtuk fellelni sehol sem. Sőt, úgy tűnik, azóta a kiadó is megszűnt, illetve más néven működik tovább – arról pedig honlapjukon sincs információ, hogy a régebbi kiadványaik hogyan érhetőek el.

Így aztán más javaslatunk nincs, mint hogy a szülők vegyék fel a kapcsolatot az iskolával, illetve a tankönyvből tanító magyartanárokkal, akik bizonyára tudnak majd valahogy segíteni. Az, hogy a pedagógus nem a legkézenfekvőbb hagyományos tankönyvet választja, hanem egy kísérleti kötetet, azt mutatja, hogy lelkes és igyekvő. Bizonyára örülni is fog annak, ha a szülők is érdeklődnek munkája iránt.

Ajánlott olvasmány

Medve Anna – Szabó Veronika: A mondattani elemzés lehetőségei az általános iskolában

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!