Románia nemhogy elrománosítani nem akarja a magyarokat, de azt sem akarja, hogy megtanuljanak románul
Ötössel mennek át a vizsgán.
Keresztély Irma volt székelyföldi főtanfelügyelő szerint a román politikai elit nem akarja, hogy a magyar gyermekek megtanuljanak románul. A Kovászna megyei tanfelügyelőséget 17 éven át vezető, Székelyföldön nagy tekintélynek örvendő oktatási szakember a Székely Hírmondó napilapban hétfőn közölt interjúban úgy vélekedett: a politikai akarat hiányán múlik, hogy a romániai magyar iskolákban nem speciális tanterv alapján oktatják a román nyelvet és irodalmat.
Az oktatási szakember megemlítette, hogy a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem szakemberei összeállították az alternatív tantervet, amelynek alapján a magyar gyermekeknek lehetne tanítani a román nyelvet és irodalmat, de ennek a bevezetése rendre elakad. Úgy vélte, az efféle kísérletek rendre azon buktak el, hogy a román többség nem fogadja el, hogy Romániában a román nyelv idegen nyelv lehet valaki számára. Ennek köszönhető, hogy csupán a harmadik osztályig jutott el a román nyelv oktatásának a reformja.
„Nekem most már egészen határozott meggyőződésem, hogy a román hivatalosság részéről nincs akarat arra, hogy a magyar gyerekek helyesen megtanuljanak románul. Márpedig ha a magyar gyerek nem tud megtanulni jól románul, mert unos-untalan elgáncsolják, akkor neki ez a tárgy teher. Következésképpen alig várja, hogy valahogy ötössel (a legalacsonyabb romániai átmenőjeggyel) átmenjen a vizsgán, és a többiekkel együtt lendül át a kerítésen, elhagyja az országot, és máshol próbál érvényesülni a magyar anyanyelvével, az angol- és némettudásával. Itthon nem tud, és nem akar jövőt építeni, mert ebben őt a román tudása megakadályozza” – mondta Keresztély Irma.
Hozzátette, ha a magyar iskolát végzettek román vizsgajegyét kihagyva hasonlította össze a Kovászna megyei román és magyar diákok érettségi eredményeit, az jött ki, hogy a magyarul tanuló gyermekek 28 százalékkal jobban teljesítenek, mint a románul tanulók. Elmondta, mindig erre hivatkozott a román nyelv oktatását szorgalmazó minisztériumi beadványaiban, de írásbeli választ soha nem kapott javaslataira.