Módszertan
Puskin? Osztom, lájkolom!
Jánk István | 2014.10.28.
Alekszandr Szergejevics Puskin 1837. januárjában meghívást kap a Facebook felületén. Esemény: Párbaj – becsület megvédése. Ott lesznek (1): Charles d’Anthès. Helyszín: Szentpétervár. Időpont: 1837. január 27. Csatlakozom – Talán – Elutasítom. Hogy mi...
Az élet, a világmindenség meg minden
Molnár Cecília Sarolta | 2014.10.09.
Ezúttal a hatodikosoknak készült Erkölcstan című kísérleti tankönyvet néztük át. Rengeteg talányos kérdéssel, „bon mot”-szerűen megfogalmazott általános igazsággal találkoztunk. Arról azonban nem vagyunk meggyőződve, hogy mindez a diákok hasznára vál...
Ötödikes munkafüzet:
Magyar nyelv. És kommunikáció?
Jánk István | 2014.10.01.
Folytatjuk az OFI honlapján található kísérleti taneszközök elemzését. A legutóbb bemutatott ötödikes Magyar nyelv és kommunikáció tankönyvhöz tartozó munkafüzetet vesszük alaposan szemügyre, amiben szerencsére nyoma sincs a nyelvművelői szemléletnek...
Megint Bëlgát a magyarórára!
Jánk István | 2014.09.25.
„A különféle határozók már mennyire jók!” – hallható a Bëlga nevű zenekar „Határozók” című dalában. Az anyanyelvoktatás alternatív lehetőségeit bemutató sorozatunk ezúttal a „Határozók” és a „Hexameter” című zeneszámokat ajánlja a pedagógusok figyelm...
Ó idők, ó erkölcsök!
Molnár Cecília Sarolta | 2014.09.18.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapján elérhetőek az új kísérleti tankönyvek. Az erkölcstan tantárgyhoz készített taneszközöket tekintettük át.
„A nyelv titokzatos dolog” – Hát még az ötödikes nyelvtan(könyv)!
Jánk István | 2014.09.11.
Nemrég jelentek meg az OFI honlapján a „megújuló tankönyvek és a hozzájuk tartozó munkafüzetek, szöveggyűjtemények és kiegészítő anyagok”. Megnéztük hát, hogy mitől megújulóak az új tankönyvek, mit tartalmaznak, mennyire követnek korszerű szemléletet...
Meg-e tudod mondani a szabályt?
Molnár Cecília Sarolta | 2014.09.03.
Komoly nyelvészeti adatgyűjtő és rendszerező munkát is imitáltunk abban a gimnáziumi táborban, amelyre a nyest cikkei alapján készültünk föl.
Bëlgát a magyarórára!
Jánk István | 2014.09.01.
A mondat fő részei: az alany és az állítmány – énekli a Bëlga nevű zenekar ezt a nyelvtanóráról ismerősen csengő mondatot. A magyar nyelv és irodalom tanítása sokszor nem egyszerű feladat, hiszen a tananyag gyakran száraz és unalmas. Cikksorozatunkba...
Nyelvtant-e tanítunk?
Molnár Cecília Sarolta | 2014.08.28.
A nyest cikkei alapján foglalkozásokat szerveztünk gimnazisták számára nyelvtanból. Érdekes lehet egy ilyen nyári nyelvtanóra? – Beszámolónkból kiderül.
A kérdésben a válasz
nyest.hu | 2014.07.08.
„Ön szerint mi hiányzik a leginkább ahhoz, hogy jó legyen pedagógusnak lenni ma Magyarországon?” – kérdezi a hvg.hu. De mit állít ezzel?
Az előadás: nem hatékony, és unalmas is
nyest.hu | 2014.05.15.
Most már kutatás is bizonyítja azt az intuitíve könnyen belátható tényt, hogy a frontális oktatás kevésbé hatékony, mint a diákoktól aktivitást váró.
Kortárs magyar irodalom – otthon és az iskolában
nyest.hu | 2014.04.15.
2014. április 12-én ismét megtelt a Kossuth Klub magyartanárokkal, akik mind arra voltak kíváncsiak, mit és hogyan lehet tanítani a kortárs magyar irodalomból az iskolában. Sok inspiráló előadást ülhettek végig a résztvevők, és jó néhány ötlettel gaz...
Diákok fejlesztettek angol nyelvű Budapest-appot!
nyest.hu | 2014.03.26.
A „Budapest on the Go” elnevezésű mobiltelefonos alkalmazást a budapesti Madách Imre Gimnázium diákjai fejlesztették. Tényleg.
Tanulj úgy, ahogy vagy!
Szabó Tamás Péter | 2014.03.11.
A finn iskolarendszerben nem nagyok a teljesítménykülönbségek a diákok között. Ez azonban nem annak köszönhető, hogy a finn diákok egyformák – ami nagy szerencse, mert így folyamatosan lehet építeni az egyéni vonásaikra a nyelvoktatásban (is).
Innováció és apokalipszis
Molnár Cecília Sarolta | 2014.02.10.
2014. február 7-én zajlott le a Miskolci Egyetemen a VII. Taní-tani konferencia. A nyest képviseltette magát előadóként és hallgatóként is: beszámolunk élményeinkről.
Bővül a Digitális Módszertár
nyest.hu | 2014.02.07.
Vannak ötletei digitális tananyag tervezésére? Most itt egy új pályázat, amelynek keretében még pénzjutalmat is lehet nyerni.
Orbán és a lesajnált oktatási rendszer
nyest.hu | 2014.01.30.
Orbán Viktor megvédte a „lesajnált” magyar iskolarendszert. De milyen érvvel?
Angol lépten-nyomon
Szabó Tamás Péter | 2014.01.09.
Aki két tannyelvű osztályba jár, alaposan megtanul angolul – gondoljuk jogosan. De mitől olyan különleges ez a tanítási forma? Miben tér el a hagyományos nyelvoktatástól? És miért nem túl népszerű a finn középiskolások körében?
Say it in English, please!
Szabó Tamás Péter | 2013.12.04.
„Szívesen tanulnál játszva angolul? Fejleszd nyelvtudásod a rajzórán!” – reklámozhatná szolgáltatását az általunk meglátogatott iskola, ahol két tannyelvű oktatás zajlik. A gond csak az, hogy nem mindenkinek van ínyére az angolozás...
Személyes történetek a holokausztról
nyest.hu | 2013.12.02.
A középiskolai történelemtanításban alternatív oktatási módszert jelenthet a digitális történetmesélés, derült ki a „Mindenkinek van egy filmje” – Digitális történetmesélés: oktatás – önismeret – önkifejezés című tematikus rendezvényen, ahol bemutatt...
Találd meg a hangod!
Szabó Tamás Péter | 2013.11.21.
Vannak önálló gondolataink? Vagy talán csak mások szócsövei vagyunk? Honnan tudjuk, amit tudunk, és hogyan osztjuk meg másokkal? Ezekkel a kérdésekkel egyre több nyelvész foglalkozik, miközben igyekeznek jobban megérteni a beszéd mint folyamat és min...
19. századi idővonalak
nyest.hu | 2013.11.15.
Látta már Petőfit atlétában? Mit posztolna Arany János a Facebookra? És Kölcsey Ferenc vajon követi Nyáry Krisztiánt? – Most néhány kattintás után megtudhatjuk...
Iskola a szabadban
Szabó Tamás Péter | 2013.10.09.
Szívesen választana olyan iskolát, ahol gyermeke szabadon zsugázhat, kötögethet iskolaidőben, és ha kedve van, egy rocksztártól tanulhat zenélni? Az amerikai Sudbury Valley Schoolban bárki bármit csinál, minden a tanulást szolgálja.
Iskola a felhőben
Szabó Tamás Péter | 2013.09.02.
Ön mit tenne, ha oktatásfejlesztésre kapna egymillió dollárt? Egy indiai kutató ugyanis kapott, és arra költi, hogy a diákok váljanak az iskola valódi főszereplőivé. De milyen iskola az, ahol nemcsak azt csinálnak a gyerekek, amit akarnak, hanem még ...
Lehet-e nyelvtanból nyelvet tanulni?
nyest.hu | 2013.08.09.
A nyelvtan a nyelv használati utasítása: végső esetben nézzünk bele! Viszont semmiképpen se próbáljunk meg belőle nyelvet tanulni.
Hogyan tanuljunk új szavakat?
nyest.hu | 2013.08.02.
Szavakat tanulni unalmas és monoton? Sokszor érezzük azt, hogy eredménytelen is? Csak a tanulás módszerein kell változtatnunk, és a tanulást akár élvezhetjük is, ráadásul a várt eredmény sem marad el.
Gonosz-e a gonosz boszorkány?
Molnár Cecília Sarolta | 2013.06.06.
Interaktív erkölcstan tanórán vehettünk részt egy budapesti általános iskolában. A tanóra keretei közé szorított bemutatóból és sajtótájékoztatóból kiderült, mit és hogyan fognak tanulni jövőre az elsős és az ötödikes diákok erkölcstanórán.
Disputa Fórum
nyest.hu | 2013.05.27.
Először tartottak Magyarországon konferenciát a vitakultúráról. 2013. május 24-én szakemberek és fiatalok beszélgettek arról, hogy vajon létezik-e vita indulatok nélkül, lehetséges-e olyan álláspont mellett érvelni, amivel személyesen nem értünk egye...
Másképp kell tanítani a fogyatékosokat
MTI | 2013.05.10.
Előnyt lehet és kell szerezni a fogyatékosságból, ha a képességekre és nem a hiányosságokra fókuszálunk.
Önszerveződő tanulásra van szükség
Edupress | 2013.04.19.
Ma már mást igényel a munkaerőpiac, ami a tanulási folyamatot is meg kell, hogy változtassa.