Másképp kell tanítani a fogyatékosokat
Előnyt lehet és kell szerezni a fogyatékosságból, ha a képességekre és nem a hiányosságokra fókuszálunk.
Tagállami, európai és nemzetközi szinten is kulcsfontosságúnak nevezte a fogyatékos és sajátos nevelési igényű fiatalok képzését Per Gunnvall, Az EADSNE nem uniós ügynökség, független az EU-tól, ugyanakkor az uniós tagállamok, valamint Izland, Norvégia és Svájc oktatási minisztériumai hozták létre, munkáját az Európai Bizottság és az EP is támogatja.Az Európai Ügynökség a Sajátos Nevelési Igényű Tanulók Oktatásának Fejlesztéséért (EADSNE) elnöke szerdán az Európai Parlamentben, a Vocational education and training for all című tanulmány bemutatásakor. A tanulmányt 26 ország 55 szakértője készítette, akik 28 helyen elemezték a fogyatékkal élő vagy sajátos nevelésű fiatalok képzését. A kutatók fő következtetése pedig az, hogy azok a gyakorlatok, amelyek az ilyen fiatalok képzésében beválnak, azok jó és hatékony módszerek az összes többi fiatal esetében is.
Előnyt lehet és kell szerezni a fogyatékosságból, ha a képességekre és nem a hiányosságokra fókuszálunk – fogalmaz a jelentés. A tanulmány emellett azt hangsúlyozza, hogy mindenki számára lehetővé kell tenni azon képességek elsajátítását, amelyek az információs társadalomban különösen szükségesek a munkavégzéshez, és ennek kapcsán több figyelmet kell fordítani a fogyatékos fiatalokra, mert a dokumentum őket Európa egyik legsérülékenyebb csoportjaként azonosítja.
„Érdemes figyelni a tanulmányra, mert amellett, hogy megfogalmazza, „mi működik” a speciális nevelési igényű vagy a fogyatékos fiatalok esetében, azt is elemzi, hogy az „miért működik” és „hogyan működik”. Tehát nem elegendő csupán felmérni és elemezni ezt a kérdést, hanem mindig valós, élő gyakorlatokkal kell alátámasztani a szakmai ajánlásokat a jó gyakorlatok elterjesztése érdekében. Magyarország ebben mindig partner volt és lesz is” – hangsúlyozta Kósa Ádám fideszes európai parlamenti (EP-)képviselő, a tanulmány bemutatásának helyt adó konferencia házigazdája, aki siket, és az EP első jelnyelven kommunikáló tagja.
Rory O’Sullivan, a Killester College igazgatója példákkal igyekezett illusztrálni, hogyan lehet az elméleteket a gyakorlatban is sikerrel megvalósítani. „Ha a tanítványaink nem tudnak úgy tanulni, ahogyan tanítjuk őket, nekünk kell megtanulnunk, hogyan tanítsunk” – mutatott rá az igazgató.