Disputa Fórum
Először tartottak Magyarországon konferenciát a vitakultúráról. 2013. május 24-én szakemberek és fiatalok beszélgettek arról, hogy vajon létezik-e vita indulatok nélkül, lehetséges-e olyan álláspont mellett érvelni, amivel személyesen nem értünk egyet, segítenek-e a modern informatikai megoldások a vitakultúra fejlesztésében, tanítható-e a vitázás, és ha igen, mi értelme azt megtanulni?
A Disputa Fórum konferencia mind a hazai disputamozgalom tagjai és szakértői, mind pedig a szélesebb nyilvánosság számára tartogatott izgalmas témákat. A vitakultúra-fejlesztés témája mentén az előadók kitértek a társadalmi párbeszéd fejlesztésének fontosságára és nyilvánosságra kerültek friss ifjúságkutatási adatok is.
Az esemény a középiskolásoknak szóló Szóval?! Országos Vitaverseny kísérőprogramjaként valósult meg. A Fórum elsődleges célja az volt, hogy megmutassa a vitakultúra-fejlesztés gazdagságát, lehetőségeit, bemutasson hazai és nemzetközi jó gyakorlatokat, fórumot teremtsen a résztvevőknek a párbeszédre, a hálózatépítésre.
Az első Disputa Fórumot Dr. Szűcs Tamás, az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének vezetője és Kaleta Gábor, a Külügyminisztérium Sajtó Főosztályának vezetője nyitotta meg. A Fórum bevezető előadását Krekó Péter, a Political Capital igazgatója és Székely Levente, a Kutatópont kutatási igazgatója tartották meg Európai értékek, 21. századi kihívások a fiatalok szemszögéből címmel.
A konferencia vendége volt dr. Maja Nenadović, nemzetközi disputaszakértő, aki Miért jó vitázni? – A mellékhatások nyomában címmel tartott előadást a disputázás hozadékairól és a nemzetközi összefüggésekről. „A vitázás fejleszti a kritikus gondolkodást és az aktív állampolgárság-tudatot, építi az önbecsülést és segíti a közönség előtti szereplés készségét. Ha felelős társadalomban szeretnénk élni, akkor szükségünk van tudatos és együttműködésre képes fiatal polgárokra ” – magyarázta a szakértő.
Dr. Tamási J. Gergely nemzetközi disputaszakértő, a Szóval?! Országos Vitaverseny szenior szakértője A vitázók köztünk járnak címmel tartott előadást a disputáról, a hazai és a nemzetközi tapasztalatokról, valamint konkrét eseteken keresztül arról, hogy milyen változásokat hozhat a disputázás az abban résztvevők életébe. A résztvevők interaktív módon is bekapcsolódhattak az előadásokba, ugyanis valamennyien kaptak egy szavazóeszközt, így az előadások alatt feltett kérdésekre adott válaszaikkal maguk is véleményt nyilváníthattak.
A vitázás készségfejlesztő szellemi kihívás; erről tanúskodtak a Corvinus, a Közép-Európai Egyetem és az ELTE hallgatói, amikor megmutatták, miként lehet indulatok nélkül, észérvek mentén, akár olyan álláspont mellett is érvelni, amivel személyesen nem értünk egyet. Bebizonyították, hogy a vitázás tanulható, és a mindennapi életünk hasznos része lehet.
Miként működik a vita az iskolában, a színházban és a médiában?
A délután folyamán a konferencia résztvevői műhelyfoglalkozásokon vehettek részt. Szó esett arról, milyen lehetőségei lehetnek a vitakultúra-fejlesztésnek iskolai keretek között. A résztvevők körében nagy sikere volt a vitaszínház elnevezésű módszernek, amely a családi viták színházi eszközökkel való feldolgozását mutatta be. „A színházi nevelés egyik legfontosabb célja, hogy a résztvevők az egyes helyzetekre, eseményekre különböző perspektívákból nézhessenek rá a közösségi gondolkodás, a párbeszéd fontosságának gyakorlásával – vagyis hogy rendszerezni tudják gondolataikat, meghallgassák mások véleményét is” – mondta a Kerekasztal Színház szakértője, Lipták Ildikó.
Médiaszakértők és újságírók azt vitatták meg, miként jelenik meg a vita a mai magyar médiában. A panelben részt vett Weyer Balázs (elnök, Főszerkesztők Fóruma), Náray Balázs (szerkesztő, Kossuth Rádió, Ütköző című műsor), Ablonczy Bálint (újságíró, Heti Válasz).
Vita a vállalati, az iskolai és a civil életben
A fiatal munkavállalók felkészültségéről tartottak kerekasztal-beszélgetést a Morgan Stanley, a HVG HR Center, a KPMG, a SmartLab, a Budapesti Gazdasági Főiskola Vállalkozás és Emberi Erőforrások Tanszékének képviselői és a Dr. Prezi prezentációs szakértőjének részvételével.
Módszertani ötletbörzét szerveztek továbbá tanároknak és ifjúsági szakembereknek, függetlenül attól, hogy már régóta alkalmazzák-e a disputát, vagy még csak gondolkodnak azon, hogyan is kezdjenek hozzá. Az itthon és külföldön is jól működő gyakorlatokat mutatta be a disputa programok nemzetközi vonatkozásait bemutató panel. Bemutatkoztak továbbá olyan projektek, amelyek már bizonyítottak a társadalmi párbeszéd elősegítése terén: a HAVER Alapítvány, az Amnesty International Magyarország, a Cromo Alapítvány és a Demokratikus Nevelésért és Tanításért Egyesület – 5K Központ is.