A kérdésben a válasz
„Ön szerint mi hiányzik a leginkább ahhoz, hogy jó legyen pedagógusnak lenni ma Magyarországon?” – kérdezi a hvg.hu. De mit állít ezzel?
Ön még mindig veri a feleségét? Ön szerint mi hiányzik ahhoz, hogy jó legyen a nyest.hu? Ugye nagyszerű ez a cikk? – Ugye még Ön szerint is elfogultak ezek a kérdések? Mindegyik olyan, ami amellett, hogy kérdez, állít is valamit. Ha nekiszegezzük valakinek a fenti első kérdést, világos, hogy elfogultak vagyunk a megkérdezettel kapcsolatosan: kérdésünkkel azt állítjuk ugyanis róla, hogy korábban verte a feleségét. Bármit is válaszol a kérdésünkre, azzal elismeri a kérdésben rejlő burkolt állítás igazságát. A fenti második kérdés szintén úgynevezett előfeltevést hordoz: azt, hogy a nyest.hu most nem jó. A harmadik kérdéssel pedig – az ugye diskurzusjelölő használatával – szinte a megkérdezett szájába adtuk az általunk elvárt választ: Hát persze, nagyszerű! A hétköznapi párbeszédekbe persze gyakran beleférnek az ilyen kérdések, az azonban kicsit kellemetlenebb, ha egy objektívnek szánt (vagy inkább: vélt) kérdőíves vizsgálatba csúsznak ilyenek...
Nemrégiben a vs.hu írt arról, hogy az EMMI nem kérte, hogy az OECD fölmérje a magyar tanárok elégedettségét a TALIS (Teaching and Learning International Survey; ’tanítás és tanulás nemzetközi felmérés’) keretében. Pedig úgy tűnik, hogy a PISA-tesztek eredményei és a tanári elégedettség országonként összefüggést mutatnak: ott, ahol a tanárok elégedettebbek, és nagyobb a pedagógusszakma presztízse, a diákok jobban teljesítenek a nemzetközi mérésen. A hvg.hu mindezen fölbuzdulva kérdőívet tett közzé Jó ma tanárnak lenni Magyarországon? címmel:
Ha az OECD-felmérést nem is tudjuk pótolni, de „kicsiben” legalább megpróbáljuk.
Szuper ötlet ez, még akkor is, ha egy komoly szociológiai felméréssel nem tudja fölvenni a versenyt egy internetes kérdőív. Ahhoz, hogy a kérdőívekre adott válaszokból komolyabb következtetéseket lehessen levonni, komoly módszertani előkészületek szükségesek. Ez nyilvánvalóan nem várható el egy ilyen típusú kérdőív összeállításakor. Az azonban – úgy gondoljuk – igenis elvárható, hogy a kérdések ne legyenek elfogultak, ne adják a megkérdezettek szájába az elvárt választ. Mert ha úgyis tudjuk a válaszokat, akkor valójában semmi szükség nincs a kérdőívünkre.
A hvg.hu kérdőíve több furcsaságot is tartalmaz. A negyedik kérdés a következő:
Értékelje, hogy Ön szerint miért megy el valaki pedagógusnak Magyarországon? (1=legkevésbé, 5=leginkább)
A kérdés így, a kontextusból kiragadva persze nem teljesen világos (hogy lehet értékelni azt, hogy miért megy valaki tanárnak?), de a kérdőívben található táblázat a megfogalmazás homályossága ellenére is egyértelmű. A lehetséges válaszok a következők:
- A fizetés és a juttatások miatt
- Mert van nyári szünet
- A gyerekek szeretete miatt
- A tantárgy szeretete miatt
- Mert nincs más választása
Jó lett volna legalább egy „egyéb” kategória, mert ez így kínosan leegyszerűsítő és sztereotipikus képet sugall – nem csak a pedagógusokról, de a kitöltőkről is.
A következő kérdés azonban már egyértelműen, nyelvileg kimutathatóan elfogult:
Ön szerint mi hiányzik a leginkább ahhoz, hogy jó legyen pedagógusnak lenni ma Magyarországon?
Ugyan a legelső kérdés az volt, hogy hogyan értékeli a válaszadó a pedagógusok megbecsültségét egy ötfokozatú skálán, ennél a kérdésnél a kérdező már prejudikálja a választ: tanárnak lenni ma Magyarországon rossz. A kérdés ezt az előfeltevést hordozza; de mit válaszoljon az, aki nem osztja ezt? – Ha a kérdésben nem a jó, hanem a jobb minősítés szerepelne, máris jobb lenne a helyzet.
Végül az már csak hab a tortán, hogy van egy ilyen kérdés is:
Ön szerint mikor volt jobb Magyarországon tanárnak lenni?
Amire a következő lehetséges válaszokat lehet megadni:
- 2010 előtt
- 2010 után
Ezzel a kérdező egyértelműen kormányzati ciklushoz és nem konkrét intézkedésekhez köti a választ. 2010-ben ugyanis még semmi nem lépett mindabból életbe, amit a 2010-ben hatalomra kerülő oktatási kormányzat határozott.
"ennél a kérdésnél a kérdező már prejudikálja a választ: tanárnak lenni ma Magyarországon rossz. A kérdés ezt az előfeltevést hordozza"
Hülyeség. Ami nem jó, az nem szükségszerűen rossz. Lehet valami se nem jó, se nem rossz egyszerre.
"mit válaszoljon az, aki nem osztja ezt?"
Válaszolja azt, hogy "semmi". A "Semmi nem hiányzik ahhoz, hogy jó legyen pedagógusnak lenni ma Magyarországon" mondat azt jelenti, hogy "Jó ma pedagógusnak lenni Magyarországon."
Az hiányzik, hogy csak erre a pályára alkalmas emberek kaphassanak diplomát.
Régi periratok tele vannak "Mered-e tagadni.. ?" kérdésekkel.