Módszertan
Digitális módszertár pedagógusoknak
nyest.hu | 2013.04.10.
Milyen motivációs szerepe lehet a Skype-nak az idegennyelv-tanulásban? Hogyan dolgozható fel interaktív formában a történelem egy szelete IKT-eszközök segítségével? Miképp lehet a tanulást támogató eszköz a mobiltelefon a magyarórán?
Elmarad a márciusi teachmeet!
nyest.hu | 2013.03.26.
A 2013. március 29-ére, péntekre tervezett „Tanárok egymás közt” elnevezésű teachmeet elmarad. A programot áprilisban fogják megtartani.
Segítsünk Boginak tanulni!
nyest.hu | 2013.03.13.
A YouTube-on elérhető egy összesen nyolc részből álló videósorozat, amelynek segítségével három-három percben megismerkedhetünk különböző, az interneten elérhető, tanulást segítő lehetőségekkel. És közben az is kiderül, hogyan kerülte el Bogi a bukás...
Tanárok egymás közt
nyest.hu | 2013.03.13.
A tavaszi szünet péntekén, 2013. március 29-én 14 órakor újabb tanártalálkozó lesz az Anker klubban a TanárBlog szervezésében.
Új elmélet és gyakorlat – egy személyben
Molnár Cecília Sarolta | 2013.02.22.
A magyar nyelvű oktatás 18. századi kezdetei után majdnem száz évet kellett várni arra, hogy a nyelvtan tanítása elszakadjon a latinos, grammatizáló hagyománytól. A tanügyi reform vezetője Kármán Mór volt, a iskolai nyelvtan megújítása pedig Simonyi ...
Ki mit tesz? – A nagy „karácsony”-projekt
Korányi Margit | 2012.12.26.
Idén már szerencsére túlvagyunk a karácsonyi előkészületeken, és éppen a jól megérdemelt pihenés napjait töltjük. De nem árt tudnunk, hogy nem muszáj teljesen kipurcannunk karácsony estére. Az előkészületek megszervezhetők. Kétrészes cikkünkben egy o...
Ki mit tesz? – A nagy „karácsony”-projekt előkészítése
Korányi Margit | 2012.12.25.
Idén már szerencsére túlvagyunk a karácsonyi előkészületeken, és éppen a jól megérdemelt pihenés napjait töltjük. De nem árt tudnunk, hogy nem muszáj teljesen kipurcannunk karácsony estére. Az előkészületek megszervezhetők. Kétrészes cikkünkben egy o...
Honlap az interaktív tábla használatához
nyest.hu | 2012.12.18.
Ígéretünkhöz híven igyekszünk bemutatni mindazokat a kiadványokat, webhelyeket, ahol a pedagógusok segítséget kapthatnak az interaktív táblák használatához. Ezúttal „Az interaktív tábla módszertana” című oldalt ajánljuk olvasóink figyelmébe.
„Egyetlen gramm tapasztalat többet ér egy tonna teóriánál”
Korányi Margit | 2012.12.12.
A projektpedagógia a hagyományos iskolai oktatással szemben jött létre. Ebből következően sokszor átlépi a tantárgyi, osztálytermi, iskolai kereteket. Ez azonban nem jelenti azt, hogy hagyományos iskolai keretek között nem megvalósítható. Sorozatunkb...
Pedagógiai rapidrandi az Anker Klubban
nyest.hu | 2012.12.10.
2012. december 8-án, szombaton délelőtt megtelt a budapesti Anker Klub tanárokkal. A TanárBlog szervezésében itt tartották a Pedagógiai Kávéház elnevezésű összejövetelt. Nem bántuk meg, hogy elmentünk...
Pedagógiai Kávéház
nyest.hu | 2012.11.19.
2012. december 8-án az Anker klubban Pedagógiai Kávéházat rendez a TanárBlog. Lesz módszertani ötletbörze, kerekasztal-beszélgetés és rövid előadások. – Mindez a modern pedagógiai jegyében.
Nem csak játék és mese – második rész
Korányi Margit | 2012.11.07.
Tankönyvbírálatokat közlő sorozatunk előző részében bemutattuk, mi mindenre vállalkozik a „Beszéd és írás” című taneszközsorozat. Az alábbiakból pedig az is kiderül, mennyiben váltja be a hozzá fűzött reményeket az új nyelvtankönyvsorozat.
Nem csak játék és mese – első rész
Korányi Margit | 2012.11.06.
Modernizálódik-e a magyar nyelvtan tanítása? Mit tanulnak a mai tizenévesek nyelvtanórán? Mennyi a felelőssége a szövegértés fejlesztésében a nyelvtanórának? – Az egyik legnépszerűbb szerzőpáros újabb sorozatát vettük szemügyre.
A TanárBlog esete egy könyvvel
nyest.hu | 2012.10.30.
Egy tanároknak szóló szakmai blogon megjelent egy kritika egy tanároknak az interaktív tábláról szóló könyvről. Aztán nagyon rövid úton el lett távolítva. Most egy másik blogon olvashatunk kritikát az inkriminált műről, amin ezúttal a nyest is átrágt...
Vitaháló – amivel kifoghatjuk az aranyhalat
Korányi Margit | 2012.10.12.
Pedagógiai módszereket bemutató sorozatunkban ezúttal a vitaháló elnevezésű technikával ismerkedünk meg. Előnye, hogy rendkívül egyszerű, kevés eszközt igényel, ugyanakkor segítségével jól előkészíthető és megvalósítható egy osztálytermi vita.
Gondolkodástérkép – nem a Google-től
Korányi Margit | 2012.10.10.
Azt gondolnánk, hogy gondolataink rendszerezésére legjobb, ha vázlatot írunk. Van azonban sokkal jobb módszer, az úgynevezett gondolkodástérkép (mind map), ami egyszerűen, praktikusan ábrázolja ötleteinket. És az iskolában sok mindenre lehet használn...
A kettéosztott napló:
nem csak többszörös személyiségeknek!
Korányi Margit | 2012.10.05.
A Módszeresen előző részében leírt foglalkozásterv rendhagyó módon egy ünnepi beszéd szövege köré szerveződött, ami természetesen nem valósítható meg 45 perc alatt. A benne lévő feladatok egy utat járnak be. Ezek a gyakorlatok bővíthetők más szempont...
Mi az a szakaszos szövegfeldolgozás?
Korányi Margit | 2012.10.03.
Az olvasás, a szövegértés spontán zajló folyamat. Az olvasás tanításában azonban óhatatlanul szükség van arra, hogy a természetes folyamatot lelassítsuk, irányítsuk, és ezzel lehetőséget adjunk arra, hogy saját technikáinkat, olvasási módszereinket t...
Jelmezbe bújva tanít történelmet
MTI | 2012.09.17.
Történelmi alakoknak beöltözve tanít egy brit történelemtanár, de nem az iskolájában, hanem a világhálón, bár elsősorban saját tanítványainak szánva videóit.
Miben a különbözik az ismeret és a képesség?
Korányi Margit | 2012.09.03.
Mire emlékszünk abból, amit középiskolában biológiából tanultunk? Használjuk-e mindennapjainkban azt a tudást, amit nyelvtanórán megszereztünk? És mennyiben „élünk meg” abból, amit a saját bőrünkön tapasztaltunk? – Így a tanév elején nem árt elgondol...
Drámapedagógia az irodalomtanítás szolgálatában
Somfai Barbara | 2012.08.17.
Azon, hogy drámatanulás az irodalomórák feladata, senki sem lepődik meg. A drámapedagógiai módszerek segítségével azonban nemcsak a drámák irodalomórai feldolgozását támogathatjuk, hanem akár epikus vagy lírai műveket is taníthatunk. Mi a pletykajáté...
Módszeresen: hogyan tanítható a kritikai gondolkodás?
Korányi Margit | 2012.08.07.
Egy hagyományosan felépített órán a tanár motiváló bevezetője után megtörténik az új anyag feldolgozása, majd az óra összefoglalással zárul. Az anyag „le van adva”, kérdés, hogy mindebből mennyi jut el a célközönséghez. Cikkünkben megmutatjuk, milyen...
Sarkok: ahová nem a rossztanulók állnak
Molnár Cecília Sarolta | 2012.08.02.
A disputázáson kívül vannak még olyan technikák, amelyek segítségével a tanórán szervezett keretek között folyhat a vitázás. Az egyik ilyen a „sarkok” elnevezésű technika, amelynek keretei között röviden, spontán módon és mozgalmasan lehet vitatkozni...
Disputa: a vitatkozás tanítása
Molnár Cecília Sarolta | 2012.07.30.
Elég nehéz úgy megtanulni érvelni, ha az ember nem szólalhat meg. Muszáj tehát az iskolában is néha átengedni a szót a diákoknak, ha azt akarjuk, hogy megtanuljanak vitatkozni. Mégis hogyan? – Bemutatjuk a vitatkozás tanításának egyik módszerét.
Túl a nyelvtudáson:
az interkulturális kompetencia
Gazdik Anna | 2012.07.27.
Bárki kerülhetett már olyan helyzetbe, hogy bár jól beszélt egy idegen nyelven, mégis furcsán néztek rá, mert valami nem stimmelt. A fordítottja is előfordulhat: valaki tökéletesen tud magyarul, de mégsem olyan vele beszélgetni, mint azzal, aki Magya...
Mi fán terem a módszertan?
Korányi Margit | 2012.07.25.
Mi a tanulás? – A tanár leadja az anyagot, a diák pedig megtanulja a leckét, amit a tanár később kikérdez. Sokszor halljuk, hogy ez ma már nem járja... Új módszerek, új szlogenek korában élünk. A kulcsszó a képességfejlesztés vagy kompetenciaalapúság...