Szerző: Molnár Cecília Sarolta
A róka és a menyét esete a nyolcadikosok felvételijével
Molnár Cecília Sarolta | 2015.01.19.
A sajtóban eddig megjelent vélemények szerint nehéz és középkori volt. Szerintünk nagyjából olyan volt, mint az előző években. De az tény, hogy a felvételizők egy része megijedhetett bizonyos feladatoktól.
Az 1923-as év katonaiskolai szavai
Molnár Cecília Sarolta | 2014.12.19.
A régi idők szavai talán vannak annyira izgalmasak, mint a mai újítások. Az év szava szavazások hevében arra hívjuk olvasóinkat, hogy szavazzák meg nálunk, melyik legyen az 1923-as év katonaiskolai szava. Közben Ottlik Géza „Iskola a határon” című re...
Mostohagyerek-nevelés – Beszámoló a Magyartanárok Egyesülete nyelvtantanítási konferenciájáról
Molnár Cecília Sarolta | 2014.12.03.
A magyartanítás és a magyartanárok mostohagyereke: az utált és mellőzött nyelvtanóra. Ez állt a Magyartanárok Egyesülete legutóbbi konferenciájának középpontjában. Az előadók és a közönség soraiban is ott volt a nyest. Elmondjuk, mi mindent tanultunk...
A fölösleges és életképtelen dolgok tanításáról
Molnár Cecília Sarolta | 2014.11.19.
Olvasónk szerint az irodalom és a történelem középiskolai tanítása fölösleges. Ezek helyett ő inkább kémiát, biológiát és idegen nyelveket tanulna. Igényeit megértjük, de nem osztjuk véleményét. Szerintünk igenis kell tanulni „haszontalan és fölösleg...
Az élet, a világmindenség meg minden
Molnár Cecília Sarolta | 2014.10.09.
Ezúttal a hatodikosoknak készült Erkölcstan című kísérleti tankönyvet néztük át. Rengeteg talányos kérdéssel, „bon mot”-szerűen megfogalmazott általános igazsággal találkoztunk. Arról azonban nem vagyunk meggyőződve, hogy mindez a diákok hasznára vál...
Erkölcstan + tankönyv = ?
Molnár Cecília Sarolta | 2014.09.24.
Korábbi cikkünkben nem a normának megfelelően írtuk ezt a szókapcsolatot. Most azt is elmagyarázzuk, hogy miért jártunk el így.
Ó idők, ó erkölcsök!
Molnár Cecília Sarolta | 2014.09.18.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapján elérhetőek az új kísérleti tankönyvek. Az erkölcstan tantárgyhoz készített taneszközöket tekintettük át.
„Az idézetek magukért beszélnek!”
Molnár Cecília Sarolta | 2014.09.06.
Tök nagy hype-ja van ezeknek a tankönyves posztoknak a Facebookon. Nem akartuk kihagyni a milliós kattintások lehetőségét! A mi könyveinkben állandóan gennyedző, bűzölgő sipolyról is írtak...
Meg-e tudod mondani a szabályt?
Molnár Cecília Sarolta | 2014.09.03.
Komoly nyelvészeti adatgyűjtő és rendszerező munkát is imitáltunk abban a gimnáziumi táborban, amelyre a nyest cikkei alapján készültünk föl.
Lehet-e még hosszabb a leghosszabb magyar szó?
Molnár Cecília Sarolta | 2014.08.29.
A mondataink potenciálisan végtelenek: számukat tekintve és hosszukat tekintve is. Igaz-e ugyanez a szóalakokra? Meghosszabbítható-e a „megszentségteleníthetetlenségeskedéseitekért”?
Nyelvtant-e tanítunk?
Molnár Cecília Sarolta | 2014.08.28.
A nyest cikkei alapján foglalkozásokat szerveztünk gimnazisták számára nyelvtanból. Érdekes lehet egy ilyen nyári nyelvtanóra? – Beszámolónkból kiderül.
A nyets mgefjeti Szkuvi tkitát
Molnár Cecília Sarolta | 2014.08.08.
Ckiknükebn elmygarzárruk, hgoy mirét ovlahsató ez a svzöeg.
Aki szerint ez paródia, tegye fel a kezét!
Molnár Cecília Sarolta | 2014.07.24.
Mi történne Magyarországon, ha egy humorista valamelyik vezető politikusunk izmos testét és csodálatos hátsóját emlegetné egy popdalban? Botrány! Szerencsére erről nincs információnk. Azt viszont megmutatjuk, hogyan csinálják ezt a norvégok.
Pukkadj meg!
Molnár Cecília Sarolta | 2014.06.26.
Olvasónk azt kérdezi, mit jelent „megpukkadni”. És ezzel nagyon beletrafált a közepébe, mert ennek kapcsán elmondhatjuk, mik azok a fogalmi metaforák, és mit mond róluk a kognitív metaforaelmélet.
„Sehogy se jó!”
Molnár Cecília Sarolta | 2014.06.12.
Eltelt ez a tanév is! – Felelős szerkesztőnk ennek kapcsán saját tanítási tapasztalatait osztja meg. Írásából kiderül, hogy az iskola alapvetően abszurd hely, és tanulni majdhogynem lehetetlen. Hogy mégis néha sikerül: az igazi csoda.
Az ember egy ideig mit sem sejt…
Molnár Cecília Sarolta | 2014.05.19.
A rákbetegség pszichológiájáról és benne kommunikációs kérdésekről is szól Tari Annamária „Sejtem...” című könyve, ami 2008-ban jelent meg, de ma is érdemes elővenni.
Szövegértés: érdeklődés hiányában elmaradt
Molnár Cecília Sarolta | 2014.05.06.
Ha könnyű, örülünk. De mi van, ha túl könnyű? Úgy hisszük, sokan szereztek sok pontot az idei magyar érettségi szövegértési részével. Mi most csont nélkül bevittük.
Pilátus és Máté kálváriája
Molnár Cecília Sarolta | 2014.04.18.
Nagypéntek történetének középpontjában Jézus szenvedései és kereszthalála áll. A történet azonban elmesélhető másképp is: ezt teszi Bulgakov, amikor főhősének regényében Poncius Pilátust és Máté evangélistát állítja a középpontba.
Innováció és apokalipszis
Molnár Cecília Sarolta | 2014.02.10.
2014. február 7-én zajlott le a Miskolci Egyetemen a VII. Taní-tani konferencia. A nyest képviseltette magát előadóként és hallgatóként is: beszámolunk élményeinkről.
„Nem az fertőzteti meg az embert, ami a szájon bemegy, hanem ami kijön a szájból...”
Molnár Cecília Sarolta | 2013.12.29.
A Bibliát olvasva sokszor megdöbbenünk, hogy mennyire sokrétű tudás van benne az emberi lélekről, viselkedésről, természetről. Borbás Gabriella Dóra „A Biblia mint kommunikációs tankönyv” című kötetében a Szentírás szövegének az emberi kommunikáció k...
Odüsszeusz ritmusa
Molnár Cecília Sarolta | 2013.12.17.
Az időmértékes ritmizálás nem is mindig olyan könnyű. Sokszor van olyan eset, hogy aszerint írunk, hogy „kijöjjön” a hexameter vagy más ritmus. Az ókori eposzok esetében persze a fordítás is nehezíti a feladatot. Olvasónk az „Odüsszeusz” név ritmizál...
Dallamos börtön vagy a megsemmisülés?
Molnár Cecília Sarolta | 2013.12.05.
Lehet-e szűkre szabott formai keretek között nagyot, fontosat alkotni? – Kosztolányi Dezső szerint csak így lehet. Formáról és tartalomról, mondanivalóról vallott szemléletét idézzük fel újra – ezúttal egy költői fohász formájában. Egyúttal igyekszün...
Halálos veszélyben
Molnár Cecília Sarolta | 2013.11.28.
Kosztolányi és társa utcai feliratokon röhögnek, majd elmagyarázzák, mi is volt olyan nevetséges a feliratokon. Mindegyiknek valahogy a jelentés változatosságához és változékonyságához van köze. Aztán még az is kiderül váratlanul, hogy kedvenc szerző...
Bírálat és kegyelem
Molnár Cecília Sarolta | 2013.11.20.
Kosztolányi azt mondja, hogy az igazán rossz műveket csak dicsérni érdemes, ahogy a haldoklóknak sem mondjuk, milyen pocsékul néznek ki. Lehet mondani, hogy illendőségből, de ennél többről van szó…
A tolerancia napjának margójára
Molnár Cecília Sarolta | 2013.11.16.
1996 óta november 16-án ünneplik világszerte a toleranciát. Ennek kapcsán annak gondoltunk utána, hogy mi is a tolerancia, és hogy lehet-e tolerálni az intoleranciát.
Lírai kérdés
Molnár Cecília Sarolta | 2013.11.15.
Mi a líra? Mi a költészet? És milyen viszonyban vannak ezek a fogalmak a vers fogalmával? – Verselő című sorozatunk aktuális részében megmutatjuk, hogy a műnem (műfaj) és a műforma tényleg különböző, egymástól független sajátsága az irodalmi szövegek...
Szép
Molnár Cecília Sarolta | 2013.11.12.
Azt tudni véljük, hogy mi a szép. Elmagyarázni azonban annál nehezebb, hogy mi miért szép. Kosztolányi megpróbálja végiggondolni, de hangosan csak annyit mond ki: „Szép”.
Az idegen közönye
Molnár Cecília Sarolta | 2013.11.07.
Albert Camus 100. születésnapjának évfordulója alkalmából a „Közöny” című regény nyelvi érdekességeivel foglalkozunk.
Előre megfontolt szándékkal elkövetett titkos légyott
Molnár Cecília Sarolta | 2013.10.31.
Bűnös viszony és gyilkosság: két hasonlat egy jó tanácsban megfogalmazva. Ezúttal ismét Kosztolányi Dezsőtől tanulunk meg valamit az írással kapcsolatosan.
Repülni gyalog
Molnár Cecília Sarolta | 2013.10.25.
Arany János szerint, aki olyan átmeneti formákkal próbálkozik, amilyen a makáma, a rímes próza, könnyen megjárhatja, ugyanakkor az úttörőnek kijáró tisztelet mindenképpen az övé lesz… Cikkünkben verses és prózai formák között keresgélünk.