Cikkfolyam
Nem vagyunk slamasztikában!
Kálmán László | 2015.09.04.
Nem hangzik görögösen vagy latinosan, nem hasonlít görög és latin szavakra: de latinos-görögös a végződése. Tréfás képzésről van szó.
Azt kérték, mutassa meg a mellét, és ő megmutatta
-fl- | 2015.09.03.
Vadonatúj veteránok vészfékeznek
pocak | 2015.09.03.
Valamiféle autóról van szó, annyi biztos, gondolta a fordító, majd az ismerős szavakból kiindulva, lesz, ami lesz alapon összesakkozta a mondatot. Nos, nem lett tökéletes, de azért ne haragudjunk nagyon.
Bemutatták az új szabályzatot: ezt se fénymásoljuk
Kincse Szabolcs | 2015.09.03.
Észszerű keretek között, az MTA dísztermében bemutatták az új helyesírási szabályzatot. A diákok levegőhöz jutottak, a tanárok nem annyira. Ezt se merje senki másolni.
„11 ezer évvel ezelőtt az uráli vadászok, halászok és gyűjtögetők nem voltak fejletlenebbek a közel-keleti földműveseknél”
Fejes László | 2015.09.03.
A Museumtól az Urániáig
Horváth Krisztián | 2015.09.03.
Nyelvművelés, magyar nyelvű tudományos élet, ismeretterjesztés, a magyar nyelvű irodalom ápolása, felvilágosítás és forradalom, az újságírók és az újságírás szerepe és hatalomhoz való viszonya, a nők művelődése és nevelésben való szerepe – néhány azo...
Szlovákiában hivatalos kisebbségi nyelv lett az orosz és a szerb
bumm.sk / nyest.hu | 2015.09.03.
A két elismert kisebbségi nyelvvel immár 11 a hivatalos nemzetiségi nyelvek száma.
Országos és nemzeti ügyeink
Kálmán László | 2015.09.03.
A „nemzeti” szert tett egy olyan politikai-ideológiai felhangokkal rendelkező jelentésre is, amilyenre a „népi” szó is: egyesek arra használják, ami „igazán” közel áll a nép (esetünkben a magyar nép) szívéhez, nem „idegenszerű”, nem „nemzetietlen”.
Az internetcsirke és a pókhálóforma
Leiter Jakab | 2015.09.02.
Mit tesz a fordító, ha nem érti az angol szöveget? A Jóbarátok egyik fordítója eredeti módszert alkalmazott, és nem is egyszer: költött helyette valamit. Általában valami teljes értelmetlenséget.
Mire tanít az iskola?
-fl- | 2015.09.02.
„...rettenetes, elborzasztó mélységek tárulnak föl...”
-fl- | 2015.09.02.
Mikortól érvényes az új helyesírási szabályzat?
Kincse Szabolcs | 2015.09.02.
Az egyszerű kérdésre létezik egy egyszerű válasz. Ami azonnal egy sor bonyolult kérdést vet fel.
„Brüsszelben a leggyakoribb név, amit a gyerekeknek adnak a Mohamed”
-fl- | 2015.09.02.
Hallgatni arany – de nem mindegy, hogyan
Jánk István | 2015.09.02.
Hogyan lehet közölni segítő szándékunkat a másik fél felé? Mit mondhatunk egy gondban lévő személynek, ha azt szeretnénk, hogy a segítségünk hatékony legyen? Többek között megismerkedhetünk az elfogadás nyelvével, majd miután ez megtörtént, alkalmazh...
Pizza, grófok, helyesírás
-fl- | 2015.09.02.
Nem látszódik különbség
Kálmán László | 2015.09.02.
Vagy inkább „nem látszik”? Mi a kettő között a különbség, és miért? Megméretik, megmérődik, megmérettetik, megméretődik, mi több, megmérettetődik a két alak.
Elég, ha csak egy cicit mutatsz!
Leiter Jakab | 2015.09.01.
Kérjük, jöjjenek vissza később, mert jelenleg nem tudunk milyen bevezetőt írni a 483. Jóbarátok félrefordítás-poszt elé. Elnézést, de elfogytak a jelzőink, azt a felvezetést pedig már nagyon sokszor elsütöttük, hogy „újabb félrefordítások a Jóbarátok...
Mikor bukkantak fel a migránsok?
-fl- | 2015.09.01.
Házi nyúl. Most akkor lövünk vagy nem lövünk?
Mártonfi Attila | 2015.09.01.
Hallani mostanság mindenféléket a házi nyulakról (különösképp a Klubrádiónak az Egyébként – Szószátyár című műsorában), de sajnos nem sok köze van mindennek a valósághoz. Ideje tiszta vizet önteni a pohárba.
Házinyúlra ne lőjünk!
-fl- | 2015.09.01.
„Próbálnak valami értelmeset kihozni a helyzetből”
Molnár Cecília Sarolta | 2015.09.01.
Mindennapos testnevelés, egész napos iskola, hittan, erkölcstan, kötelező önkéntesség, pedagógusportfólió: ezek az elmúlt évek közoktatási változásainak talán legtöbbet emlegetett elemei. De mennyiben változtatták meg ezek a pedagógusok és az iskolák...
Tücskök és bogarak a magyar helyesírásban
-fl- | 2015.09.01.
Legyen-e önálló betű a „ch”?
Fejes László | 2015.09.01.
Ha már átalakítjuk a helyesírásunkat, nem lenne itt az ideje, hogy a „ch”-t is önálló betűnek tekintsük?
ID-Swapping a PIM-ben
-fl- | 2015.09.01.
Nem az életnek, az iskolának tanulsz!
Wenszky Nóra | 2015.09.01.
Szeptember elsején újra felveszik a hátukra az iskolatáskát az általános iskolákba és középiskolákba járó diákok. Még nem tudják, idén hányszor fogják hallani azt a Senecának tulajdonított mondást, ami nem is úgy hangzott eredetileg, mint ahogy mi is...
Vésett ablakok áthelyezéséről
pocak | 2015.08.31.
Remekül meg lehet tanulni zsenge ifjúkorban bizonyos szavak leghétköznapibb jelentését, aztán később erre remekül rá lehet fázni, ha nagykorunkban fordítók leszünk, és ugyanezekkel a szavakkal egy kicsit macerásabban megfejthető jelentésükben találko...
A problémák az új helyesírással: még mindig nem világos
Kincse Szabolcs | 2015.08.31.
Az Akadémiai Kiadó szerint minden rendben van. Szerintünk nyilatkozatuk alapján épp annyira nincs minden rendben, mint nyilatkozatuk előtt.
A migránsok Önök!
-fl- | 2015.08.31.
Valahány (finn) név a naptárban
Horváth Csilla | 2015.08.31.
Magyarországon egy csoportba jár az óvodában Anna, Vanessza és Boróka, egy iskolában tanul Bence, Ugocsa és Kevin. De mi a helyzet Finnországban? A Kalevalából választanak-e nevet a finnek a XXI. század elején született gyermeküknek, vagy talán továb...