Szerző: Jánk István
Elhunyt Kemény Gábor
Jánk István | 2021.03.11.
Életének 73. évében elhunyt Kemény Gábor nyelvész, az MTA doktora, a Nyelvtudományi Intézet korábbi tudományos tanácsadója, a Miskolci Egyetem professor emeritusa.
PeLiKon 2020 oktatásnyelvészeti konferencia
Jánk István | 2020.10.30.
Az Eszterházy Károly Egyetem Magyar Nyelvészeti Tanszéke és a PeLi Oktatásnyelvészeti Kutatócsoport 2020. november 6–7-én online oktatásnyelvészeti konferenciát szervez. Ennek részleteiről - a plenáris előadókról, a konferencia témájáról, a kerekaszt...
Eszközök és lehetőségek a digitális és a hagyományos nyelvtanórán
Jánk István | 2020.09.01.
Nyakunkon az iskolakezdés, Damoklész kardja vészjóslóan lóg a közoktatás felett, a bizonytalanság meglehetősen nagy. Ami biztos, hogy a tanév valamilyen formában elkezdődik szeptembertől és lesznek nyelvtanórák is, amikhez összegyűjtöttünk néhány jól...
A NAT 2020 és az anyanyelvi nevelés
Jánk István | 2020.02.03.
A január 31-én megjelent módosított Nemzeti alaptanterv valójában nem módosított, hanem új, csak sajnos nem a szemléletét és felfogását tekintve. De tulajdonképpen nem is nemzeti, de még csak alaptanterv se igazán. Gyors elemzés és reakció az új NAT ...
Nem csak a tudás számít: az iskola tényleg bünteti az eltérő nyelvhasználatot
Jánk István | 2018.11.28.
Mennyire szorgalmas egy nyelvjárási beszélő, aki hibátlanul, de tőmondatokban mondja fel a leckét? Ehhez képest mit érdemel a standardot választékosan beszélő, de hiányosan felelő diák? Elgondolkoztató és megdöbbentő eredmények...
Bebizonyosodott: a tanárok többsége diszkriminál az órákon
Jánk István | 2018.09.14.
Súlyos következtetésekre jutott egy nemrég zárult, négy ország tanárait vizsgáló kutatás: a magyartanárokra kiterjedő vizsgálat azt állapította meg, hogy a tanárok komolyan diszkriminálják a gyerekeket pusztán nyelvhasználatuk alapján. A kutatók szer...
Végre egy korszerű feladatgyűjtemény magyarórákhoz
Jánk István | 2017.11.24.
Nemrég jelent meg Romániában egy remek feladatgyűjtemény, mely a magyar anyanyelvi nevelést és az ahhoz tartozó tanórák tervezését, szervezését hívatott segíteni. A feladatgyűjtemény nem csupán azért egyedi és különleges, mert határon túli magyar kör...
Az eszményi nyelvváltozat: standard és kognitív szemantika
Jánk István | 2017.11.13.
A standard vagy sztenderd a gyakori használat ellenére homályos fogalom – a hétköznapokban éppúgy, mint a nyelvészetben. Olyannyira van ez így, hogy nyelvészként újra és újra fel kell tennünk magunkban a kérdést: mi az a standard? Többféle elgondolás...
Program az autista gyermekek fejlesztésére: Son-Rise
Jánk István | 2017.06.15.
Az autizmusról viszonylag sokat tudunk, ám ahhoz még mindig nem eleget, hogy biztosan tudjuk, hogyan kezeljük és fejlesszük az autista gyermekeket. Mit lehet tenni az érdekükben? Hogyan segíthetjük a fejlődésüket? Egy lehetséges módszerről, a Son-Ris...
Tudja, hogyan beszélnek a Felvidéken? Most megtudja!
Jánk István | 2017.03.24.
Hallott már csallóközi autentikus magyar beszédet? Tudja, hogyan beszélnek a bősi, csallóközkürti vagy nyárasdi emberek? Most megtudhatja, ugyanis a napokban jelent meg az első multimediális szlovákiai magyar nyelvjárási szöveggyűjtemény. Sok-sok szl...
Beharangozó: KözösHang konferencia
Jánk István | 2017.03.22.
A Doktoranduszok Országos Szövetségének Nyelvtudományi Osztálya első alkalommal rendezi meg a KözösHang konferenciát. A konferencia központi témája a nyelv mint az érvényesülés eszköze. A program már elérhető: izgalmas előadásokra és nagyon aktuális ...
Mi az a PISA-sokk, és mi ez a sok felhajtás körülötte?
Jánk István | 2017.03.06.
Miért beszélnek a szakemberek PISA-sokkról? Mit jelent a szövegértési átlagpontszám, az a bűvös 472 pont? Mit jelent ez a gyakorlatban? Miért kongatják a vészharangokat a szakemberek még most is? Milyen megoldások jöhetnek számításba? Funkcionális an...
Mit hoz magával a gyermek és mit kezd ezzel az iskola?
Jánk István | 2017.02.13.
Minden ember más és más. Ám nemcsak külső vagy belső tulajdonságaink különböznek, hanem az általunk használt nyelv(változat is). Más anyanyelvet tanulunk meg a szüleinktől, más kifejezéseket veszünk át a baráti körünkből és más szakszavakat a munkahe...
A szülő szerepe a nyelvi szocializációban
Jánk István | 2017.01.17.
Mitől függ, hogy a kisgyermeknek milyen lesz a kommunikációja a későbbi életszakaszokban? Mi segíti a gyermek nyelvi fejlődését a felnőtt részéről? Mi az a nyelvi szocializáció és milyen kihatással van az ember életére? Cikksorozatunkban ezúttal ilye...
A sztenderd és ami mögötte van
Jánk István | 2017.01.04.
A standard vagy sztenderd a gyakori használat ellenére nem éppen a legegyértelműbb fogalom. Olyannyira nem, hogy mind a mai napig jogosan tehetjük fel a kérdést: mi az a sztenderd? Hol húzódik a határ standard és nem standard formák, változatok közöt...
Az OFI és az iskola lényege
Jánk István | 2016.09.12.
Az OFI nemrég reagált a tankönyveikkel kapcsolatos kritikánkra. Vajon tényleg ellentmondunk az értékőrző nyelvészeti felfogásnak? A Nemzeti alaptantervnek is? Hát az oktatás-nevelés lényegének?
Újgenerációs nyelvtankönyvek az OFI-tól: történt-e előrelépés?
Jánk István | 2016.07.27.
Nemrég jelentek meg az OFI honlapján a kísérleti tankönyvek átdolgozott változatai, az úgynevezett „újgenerációs tankönyvek”. Megnéztük, hogy történt-e valamiféle előrelépés, változás pedagógiai és nyelvészeti szempontból. Elsőként az ötödikes tankön...
Szívesen, kedves OFI! – köznevelési rezsicsökkentés
Jánk István | 2016.06.03.
„Kísérlet” és „újgenerációs” – két egyre kellemetlenebbül csengő jelző. Igen, ismét a tankönyvekről van szó. Ez alkalommal viszont konferencián voltunk, ahol pont az OFI által fejlesztett, sokat vitatott könyvekről volt szó. Kísérlet-e ez egyáltalán?
Hogyan vizsgáljunk nyelvi diszkriminációt?
Jánk István | 2016.04.21.
Milyen nehézségekkel kell szembenéznie egy kutatónak, ha a nyelvi alapú diszkriminációt vizsgálja az iskolában? Torzító tényezők és módszertani nehézségek a lingvicizmus vizsgálata során.
Időperspektíváink: van rá ideje?
Jánk István | 2016.04.06.
Egyesek nagyon szeretnek a múltba révedni, régi dolgokat felidézni, míg mások inkább a jövőre fókuszálnak. Olyanok is vannak, akik a jelennek élnek, afféle élvezethajhászként. De vajon ki csinálja jól? A hedonista, a nosztalgiázó vagy a jövőorientált...
Érvelési hibák a kerek templomokon túl
Jánk István | 2016.03.23.
Nemrég a volt közoktatási államtitkár, Hoffmann Rózsa egy Facebook-poszttal korbácsolta fel az indulatokat. Most, hogy már lecsitultak az indulatok, körtemplom és egy másik kormányzati közlemény kapcsán megvizsgálunk néhány érvelési hibát.
Nyolc van belőle az életben, de az iskolában csak egy – mi az?
Jánk István | 2016.02.26.
Magyarországon rengeteg tehetséges gyereket veszítünk el, hihetetlen korán. Gardner többszörös intelligencia elmélete szerint nyolc intelligenciatípust tudunk elkülöníteni. De vajon melyik ez a nyolc? És hányat kér ebből számon az iskola?
Ha érdekli a nyelvújítás, akkor ezt ne hagyja ki!
Jánk István | 2016.02.22.
Egyedülálló nyelvújítási szövegeket olvasgathatunk a Debreceni Tudományegyetem új portáljának segítségével. A honlapon nem kevesebb mint 597 darab, a nyelvújítás korából származó dokumentum található: korabeli beszédek, elméleti írások, oktatási segé...
Ez volna hát az örökségünk?
Jánk István | 2016.02.05.
Örökségünk mottóval indult kampány. Ennek középpontjában egy dal áll, ami a kivándorolt honfitársainkat kívánja megszólítani. Meg persze ösztönözni őket a magyarságtudat, azon belül pedig a magyar nyelv megtartására. Ez először jól hangzik. De csak h...
Közneveljük a nemzetet – 2,3 milliárd forintért
Jánk István | 2015.11.25.
Pár hete útjára indult a várva-várt Nemzeti Köznevelési Portál, amelyet az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet a Microsoft Magyarországgal közösen fejlesztett 2,3 milliárd forintért. Kíváncsiak voltunk, hogy mit tud egy honlap ennyi pénzért, így hát r...
Lehet más az érettségi? Mi az hogy!
Jánk István | 2015.11.05.
2017-től lényeges változások lesznek a magyar nyelv és irodalom érettségin, mind emelt, mind pedig középszinten. Többek között másképp pontoznak majd a tanárok, és másképp értékelik majd a helyesírást is. Mutatjuk, hogy hogyan, illetve megpróbáljuk m...
Lehet más az óra?
Jánk István | 2015.10.27.
Hogyan kapcsolódik a pragmatikához a Jóbarátok című sorozat? Miként tehető érdekessé és könnyebben érthetővé a hangtan? Milyen digitális megoldásokkal fejleszthető az akusztikus észlelés és az emlékezet? Milyenek a nyelvtanhoz kapcsolódó hazai digitá...
A hazugság az arcunkra van írva – de hova?
Jánk István | 2015.09.08.
„Honnan lehet tudni, hogy egy politikus hazudik? Mozog a szája” – figyelmeztet a vicc. És ha egy embernek nem politikus a foglalkozása? Elég sok mindenből, de többek között az arc különféle jelzéseiből. Különösképpen az arc azon területeit fürkészve,...
Hallgatni arany – de nem mindegy, hogyan
Jánk István | 2015.09.02.
Hogyan lehet közölni segítő szándékunkat a másik fél felé? Mit mondhatunk egy gondban lévő személynek, ha azt szeretnénk, hogy a segítségünk hatékony legyen? Többek között megismerkedhetünk az elfogadás nyelvével, majd miután ez megtörtént, alkalmazh...
Buzi vagy, meleg?
Jánk István | 2015.08.04.
Tudja-e, hogy milyen kifejezéseket használnak a melegek egymás között? És hogy mit tartanak elfogadhatónak egy heteroszexuálistól? Buzi, meleg, köcsög, homoszexuális, gay – mely kifejezések nem sértőek ezek közül és melyek igen? Mi a fontosabb egyált...