Szerző: Jánk István
„Takarodj már ki játszani, ...kérlek!” – A társadalmi kontroll
Jánk István | 2015.04.08.
Mit tesz a gyerek, ha azt mondják neki a szülei, hogy „takarodj ki”? Vagy engedelmeskedik, vagy lázad, ami valljuk be nem kecsegtet túl nagy szabadsággal. És ha azt mondják neki, hogy „kimennél kérlek, nemsokára én is megyek”? Ilyen esetben már valód...
City & Guilds, ég veled!
Jánk István | 2015.04.02.
Nemrég derült ki, hogy augusztus 31-től megszűnnek a City & Guilds nyelvvizsgák. Az okok – a hivatalos közlemény ellenére – nem egészen világosak, ám az igen, hogy egy nagyon életszerű nyelvvizsgától kell búcsúznunk.
Hiller István, aki a nyelvével él túl
Jánk István | 2015.03.25.
„Nyelvében él a nemzet, de az anyanyelvével még senki sem nemzett”. Ennek ellenére Hiller István úgy gondolja – bár csupán közvetve –, hogy mégiscsak nemzőképes eme szervünk. Vajon igaz-e, amit a volt oktatási és kulturális miniszter állít, nevezetes...
Megváltozott az értékrendje?
– Vigyázzon, hamarosan kiég!
Jánk István | 2015.03.24.
Az emberekkel foglalkozó szakmák többsége magában hordozza a kiégés veszélyét. Mit gondol, Ön veszélyeztetett? És vajon a kiégés melyik fázisában tart? Ismerje meg a kiégés szakaszait, és tudja meg, hogy mit tehet a különböző szakaszokban a kiégés el...
Mi az a hazugság?
Jánk István | 2015.03.20.
Ön hazudott ma már? Ha nem, akkor bizonyára nem találkozott ma még emberekkel. Vagy most is hazudik. Új sorozatunkban megtudhatja, hogy miért hazudik mindenki, ahogyan azt is, hogy milyen jelek alapján lehet kiszűrni a hazugságokat. De ne higgye, hog...
Középiskolai beiskolázás magyar módra:
jelentkeztek a szakmára, de megszüntették
Jánk István | 2015.03.18.
Nemrég szembesültek az iskolák és a nyolcadikos diákok azzal, hogy egyes szakmai képzések nem indultak egy februári kormányrendelet miatt. A gond csak az, hogy ezekre a tanulók már jelentkeztek, így eléggé kitolásnak tűnik ez mind az iskolákkal, mind...
Mert az anyád vagyok! – Család és kommunikáció
Jánk István | 2015.03.17.
Nem mindegy, hogy a szülő azt mondja a gyerekének, hogy „takarodj már ki innen!” vagy „megtennéd, hogy kimész egy pillanatra?”. Ahogy az sem mindegy, hogy nyílt a kommunikáció egy családon belül vagy zárt. Ezzel összefüggésben pedig az sem mindegy, h...
Ezért kár lenne fát kivágni!
Jánk István | 2015.03.13.
A kísérleti taneszközök valószínűleg egyik legrosszabbul sikerült darabját ismertük meg. A tizedikes munkafüzet nem előíró, nem nehéz megoldani a feladatait, mégsem szeretnénk, ha ezt használná bárki is. Pláne nem a gyerekek, ugyanis ennél unalmasabb...
Ilyen a jó tanár – legalábbis papíron
Jánk István | 2015.03.11.
Ha kompetens szeretne lenni a pedagógusportfólió témakörben, akkor ismerkedjen meg az utolsó négy pedagóguskompetenciával is! Ha beszél erről a kollégájával, akkor Önben is van némi tanári rátermettség, és ha tanár lenne, egy kompetenciát szinte ki i...
Lackfi János, aki laza, mint a vizes keksz
Jánk István | 2015.03.11.
Lába van, de mégse jár, víz felett visz, nem madár, nem rab, mégis láncot hord, s minden utat összetold. Mi az? Persze, hogy a híd. Na és ez: őrizzük, de nem fegyenc, ápoljuk, de nem beteg: mi az? – Cikkünkben Lackfi János anyanyelvéhez való viszonyá...
„Ez a csaj olyan lapos, mint egy iPhone”
Jánk István | 2015.03.06.
Meddig ég egy kövér nő? Mit fordított félre Arany János a Szentivánéji álomban? A Tévedések vígjátéka miért olyan, mint az eperhab? Miért nem szerették a kortársak Shakespeare-t? Nádasdy Ádám nyelvész, műfordító Shakespeare-ről és a korabeli színházr...
Platón mit szólna ahhoz, hogy ön a róla elnevezett nyelvi ideológia híve?
Jánk István | 2015.03.04.
Mit gondol, van a tárgyaknak örök és változatlan lényegük, ideális formájuk, azaz ideájuk? És a nyelvnek? A nyelvi platonizmus hívei szerint igen. Ön mit gondol? Tudta, hogy az ókori görög filozófus, Platón tanán alapszik az egyik nyelvi ideológia? É...
Amikor az iskola szembe kerül a családdal
Jánk István | 2015.03.03.
„Mert mindenkinek, akinek van, adnak a bővölködésig, attól pedig, akinek nincs, még amije van, azt is elveszik.” – mondja a Szentírás és az oktatási rendszer. Vajon miért nem lesz több annak, aki kevesebbel kapcsolódik be az iskolába? Miért nem tudja...
Osztatlan siker? – 4 érv az osztatlan tanárképzés ellen
Jánk István | 2015.02.27.
A bolognai rendszerű vagy az osztatlan tanárképzés a jobb? Miért volt jó, ha valaki az osztott, 3 + 2 éves képzésben vett részt, azon kívül, hogy kitolhatta az egyetem elvégzését jó pár évvel? Miért jobb a régi-új osztatlan tanárképzés, mint a 7 évet...
Jellempróba csoportmunkában, avagy szövegfeldolgozás másokkal, másképp
Jánk István | 2015.02.25.
Szövegeket feldolgozni, értelmezni nemcsak egyénileg lehet, hanem csoportban is. Ennek megvannak a maga előnyei és hátrányai, de annyi biztos, hogy az előbbiek sokkal többet nyomnak a latba. Ezúttal Örkény egyik egypercesét dolgozzuk fel csoportmunká...
Kiáltsuk-e Zrínyi Miklóssal, hogy ne bántsd a magyart?
Jánk István | 2015.02.25.
Vasy Géza – aki örül, hogy legalább a kenyér még nemzeti – úgy véli, hogy igen: kiáltsunk Zrínyivel. Sediánszky János ugyancsak így gondolja, de ő továbbmegy. Boltosaink számára ad tuti, könnyen kivitelezhető nyelvi tippet a forgalmuk növelésére. Így...
Minősíthetetlen pedagógusminősítés?
Jánk István | 2015.02.24.
A tanári portfólió értékelésének központi eleme a nyolc tanári kompetencia. Ismerkedjen meg az első néggyel, és tudja meg, hogy milyen módon minősítik a pedagógusokat. Kompetenciákon túl, indikátorlistán innen, következzenek a konkrét tanári kompeten...
Osztatlan siker? – 4+1 érv az osztatlan tanárképzés mellett
Jánk István | 2015.02.20.
Melyik a jobb: a bolognai rendszer vagy az osztatlan tanárképzés? Miért volt jó, ha valaki az osztott, 3+2 éves képzésben vett részt, azon kívül, hogy kitolhatta az egyetem elvégzését jó pár évvel? Miért jobb a régi-új osztatlan tanárképzés, mint a 7...
A felsőoktatás vesszőfutásáról
Jánk István | 2015.02.16.
Szakmai fórumot tartottak Szegeden, melynek központi témája a kormány új felsőoktatási koncepciója volt. Komoly gondok vannak és lesznek is, bár abban biztosak lehetünk, hogy az egyetemeink túl fognak élni mindenféle megszorítást és nehézséget. Az má...
Schmitt Pál a nyelvmentő, -tisztító és -újító
Jánk István | 2015.02.12.
Tudta, hogy az ex-doktor Schmitt Pál szerint a fiatalok – Ctrl+C Ctrl+V – „rémesen beszűkült szókinccsel társalognak és leveleznek számítógépen vagy telefonon”. És azt, hogy Vasy Géza irodalomtörténész arra buzdít, hogy „kiáltsuk Zrínyi Miklóssal: Ne...
Az unokák elfelejtik a világot – a tizedikes nyelvtankönyv meg őket
Jánk István | 2015.02.06.
Informatikai alapismeretek, lingvicizmus, égbekiáltó hiányosságok, de használható tudást biztosító részek is tarkítják a tizedikes kísérleti tankönyvet, amit mintha hozzáértők és laikusok külön dolgozták volna ki. Egymással szemben álló egységek, has...
Éljenek a nyelvjárások, éljenek a falusi nyelvhasználók, éljen a nyelvi ruralizmus!
Jánk István | 2015.01.29.
A falusiak szebben beszélnek, mint a nagyvárosi emberek? Egy romlatlanabb nyelvet őriznek, mint például a köznyelvet beszélő embertársaik? A kérdésekre választ kap cikkünkből, amiben egy olyan nyelvi ideológiát mutatunk be, melynek hívei a nyelvjárás...
A siket és a néma: kommunikáció a tolerancia jegyében
Jánk István | 2015.01.28.
Mit tehet egy magyartanár annak érdekében, hogy diákjai toleránsabbak, együttérzőbbek legyenek kisebbségi helyzetben lévőkkel? Egyrészt tarthat osztályfőnöki órát ennek kapcsán, szépen fölvázolva, hogy miért kell a tőlünk különbözőekkel is ugyanúgy b...
Kommunikációs kudarc
Jánk István | 2015.01.23.
„Számomra ez a mai beszélgetés ilyen értelemben bizonyos fokig kommunikációs kudarc volt” – mondta Tolcsvai Nagy Gábor a nyelvstratégiát tárgyaló ülés végén 1995-ben. Hogy miért, kiderül cikkünkből, ahogy az is, hogy miért többközpontú a magyar nyelv...
5 érv a gimnáziumi férőhelyek csökkentése ellen
Jánk István | 2015.01.22.
A diákok január 17-én írták meg a központi felvételit. Hogy kit hova vesznek fel, még kérdés, ahogy az is, hogy a kormány csökkenti-e, és ha igen, mennyivel a gimnáziumi férőhelyek számát. De a kérdések mellett reakciók is vannak: az MTA kutatói szer...
Nyílt és zárt szereprendszerek a nyelvi kódok tükrében
Jánk István | 2015.01.21.
Bernstein nyelvi kódokról szóló elmélete nem merült ki abban, hogy megkülönböztetett korlátozott és kidolgozott kódot. Különféle jelentéseket és szereprendszereket is rendelt melléjük. Ezek megismerésével még egy lépéssel közelebb kerülünk elmélete e...
Mik azok a tanári kompetenciák?
Jánk István | 2015.01.20.
A tanári portfólió egyik sarokköve a pedagógus kompetenciáinak bemutatása. Ez egészen paradox módon írásban történik, pedig a kompetencia erőteljesen kötődik a képességekhez, amelyek bizonyítására nem biztos, hogy a legjobb terep az írás. Azonban a f...
Miért lettem én tanár!?
Jánk István | 2015.01.16.
Leírtuk, hogy hogyan látjuk mi a pedagóguspálya napos és árnyékos oldalát. Igyekeztünk minél több dologra kitérni, ám maradt egy-két olyan tényező, amire olvasóink hívták fel a figyelmünket. Cikkünkben a tanári pálya ellen szóló hét érvre érkező hozz...
A nyelv célja a kommunikáció? – A nyelvi kommunikacionizmus
Jánk István | 2015.01.13.
Ön szerint mi a nyelv legfontosabb funkciója? Csak és kizárólagosan az információátadás és a kommunikáció? Na és mit gondol az esztétikairól? És az identitásjelölőről, amiről oly sokszor megfeledkezünk? Csak mert a nyelvi kommunikacionizmus híve ez u...
Megszodomizáljuk a nyelvet?
Jánk István | 2015.01.09.
A magyar nyelv egy éles evolúciós kanyarulatot véve begyalogol valamilyen vakbélre emlékeztető zsáknyúlványba. Legalábbis a kortárs magyar író, Majoros Sándor szerint, aki az „amennyiben” szavunkat úgy hajítaná ki az ablakon, hogy ballisztikai jelent...