Szerző: Jánk István
Mi az: rálépünk, 5 betű, az első sz?
Avagy: Ön okosabb-e, mint egy másodikos?
Jánk István | 2015.01.08.
A másodikosoknak szóló kísérleti munkafüzet feladatai közül jó néhány komoly fejtörést okozott számunkra. Bonyolult utasításokkal, nehéz feladatokkal találkoztunk, és be kell vallanunk, hogy olyan is akadt, melyet nem tudtunk megoldani. Ezért felmerü...
Ha már nincs értelme, legalább írjuk meg jól a tanári portfóliót!
Jánk István | 2015.01.06.
A pedagógusok minősítési rendszerének egyik eleme a tanári portfólió, amely nem kevés fejtörést okoz a tanároknak, tanítóknak. Megpróbálunk segíteni nekik újonnan induló cikksorozatunkban: miután megnéztük, hogy mi az a portfólió és kitomboltuk magun...
Nyelvi szocializáció – a nyelvi kódokról általánosságban
Jánk István | 2014.12.23.
Tudja, hogy mik azok a jegyek, melyeknek együttes jelenléte egy sajátos kommunikációformát hoz létre, ami hat a gyermek intellektuális, társadalmi és érzelmi orientációjára? És azt, hogy mi a különbség a korlátozott és kidolgozott nyelvi kód között? ...
Palvin Barbara nyelvleckéi
Jánk István | 2014.12.19.
Nemrég jelent meg a YouTube-on a híres modell, Palvin Barbara magyarnyelv-oktató videója. Számunkra nyilvánvaló, hogy ebből magyarul senki nem fog megtanulni, de a jelenség gender-szempontból igen izgalmas. Lássuk, hogyan tanítja meg a modell azt, ho...
Kukkantson be a marketing világába, és tudja meg, hogyan lesz Önből vásárló!
Jánk István | 2014.12.18.
Szorít az idő, a karácsonyi ajándékok fele hiányzik, a ponty csak a hétvégéig akciós. Először is nyugodjon meg! Ez csupán egy figyelemfelhívó szövegrész. Az idegeskedés helyett inkább tudja meg, hogy hogy lesz Önből vásárló, és hogy milyen marketingt...
Modern talking – A nyelvi modernizmus
Jánk István | 2014.12.17.
Coming out, zsírkígyó, mind1, etc. – ez mind cool. Legalábbis a nyelvi modernizmus egyik értelmezése szerint. Ön szerint a nyelvi újítások különleges értéket képviselnek a nyelvben? Vagy ugyanolyanok, mint bármely más nyelvi formák? Ha bármelyik kérd...
Miért lettem én tanár!?
Jánk István | 2014.12.12.
Alacsony társadalmi megbecsültség, iskolából hazavitt munka, tehetetlenség. Ezúttal a tanári pálya ellen szóló érvek közül választottuk ki a legfontosabbakat. Ha Ön tanár, kattintson, hátha kihagytunk valamit. Ha nem tanár, akkor meg feltétlen kattin...
Mizu a szótárakkal? – Fluor Tomit a nyelvtanórára!
Jánk István | 2014.12.09.
A szótárakra, szótárhasználatra nincs szükségük a mai diákoknak. Vagy mégis? Érdekes vitatéma lehetne ez, de mi inkább azzal foglalkozunk, hogy hogyan dolgozható föl ez a témakör úgy, hogy a tanulók magolás és ásítás nélkül hasznosítható tudásra tegy...
Miért lettem én tanár?
Jánk István | 2014.12.04.
Ma Magyarországon nem éri meg tanárnak lenni – szinte mindenhonnan ezt hallani. Ez persze érthető, hiszen több érv szól a tanári pálya ellen, mint mellette. Ennek ellenére mi megpróbálunk néhány olyan gondolatot megosztani olvasóinkkal, ami miatt még...
„Oly távol vagy tőlem, és mégis közel” – a kilencedikes kísérleti nyelvtankönyv
Jánk István | 2014.12.02.
Cikksorozatunkban ezúttal a kilencedikes nyelvtankönyvvel foglalkozunk, aminek áttekintése után vegyes érzelmek fogtak el minket. Talán most először érezhető a kísérleti tankönyv tárgyalása kapcsán, hogy bizonyos szempontból jó úton járunk, bár még m...
Ki volt Basil Bernstein?
Jánk István | 2014.11.27.
2014. november 1-jén lett volna 90 éves Basil Bernstein, a szociolingvisztika egyik legjelentősebb és legvitatottabb kutatásának szellemi atyja. Ennek apropójából új, hiánypótló cikksorozatot indítunk. Egy olyan elméletet mutatunk be, amely a korábbi...
Kevés a hely? Jegyzetelj! – A hatodikos kísérleti nyelvtanmunkafüzet
Jánk István | 2014.11.26.
Folytatjuk a kísérleti tankönyvek és munkafüzetek elemzését. Ezúttal következzen a hatodikos Magyar nyelv és kommunikáció munkafüzet, ami bizonyos szempontból nagyon jó, bizonyos szempontból meg nagyon nem. Ötletes és modern szemléletű részeket talál...
Beszámítják a nem iskolában szerzett tudásunkat is
Jánk István | 2014.11.21.
Ha eddig igazságtalannak érezte az oktatás és a munkaerőpiac világát, mert nem értékelték az Ön valódi tudását, akkor van egy jó hírünk: pár éven belül minden más lesz. A felnőttképzési roadshow-n jártunk, ahol megtudtuk, mi az az MKKR, és kiderült, ...
„Az egész nyelvművelés profitáljon belőle”
Jánk István | 2014.11.19.
Hogy Grétsy László mire értette a címben idézett szövegrészt, kiderül a nyelvstratégiával fogalakozó cikksorozatunk aktuális részéből. Ahogy az is, hogy milyen, ma is gyakori nyelvművelői gondolatok, tévhitek hangoztak el az MTA Magyar Nyelvi Bizotts...
Fő a változatosság – A nyelvi pluralizmus
Jánk István | 2014.11.18.
Az eddigi nyelvi ideológiákkal foglalkozó cikkeinkben olyan ideológiákról írtunk, melyek a nyelvi egységet, homogén nyelvet támogatják valamilyen formában. Most az ellenkező oldalt képviselőknek legfőbb ideológiáját mutatjuk be, a nyelvi pluralizmust...
Helyben írt versért jár majd kávé a Centrál Kávéházban?
Jánk István | 2014.11.12.
Új kezdeményezés a Centrál Kávéházban: helyben költött verssel is lehet majd fizetni a kávéért. Ez első hallásra nagyszerűnek tűnik, de egyelőre keveset tudunk arról, hogy ez hogyan fog megvalósulni.
Sok minden nem változott az oktatásban se
Jánk István | 2014.11.07.
A magyar nyelvstratégia történetében végre elérkeztünk ahhoz a ponthoz, amikor előkerülnek a pedagógiai vonatkozások. A kezdeményező Szende Aladár, aki pedig folytatja, nem más, mint Deme László. Ha érdekli, hogy mi változott húsz év alatt elsősorban...
Helytelenül úgy mondjuk, hogy... – A nyelvi defektivizmus
Jánk István | 2014.11.05.
„Helytelen az, hogy...”. Ezt sokan sokféleképp egészítenék ki: „jösztök”, „eszek”, „médium”... De ez csak néhány a megszámlálhatatlan hasonló befejezés közül, amelyekben a nyelvi defektivizmus ideológiája érhető tetten. Mint mindig, most is hozzászól...
„Beszél az emberről, ahogy az ember beszél” – A hatodikos tankönyv miről beszél?
Jánk István | 2014.10.30.
Folytatva az OFI honlapján megjelent kísérleti tankönyvek elemzését, ezúttal a hatodikos nyelvtankönyvet mutatjuk be. Ahogy eddig is, igyekeztünk a jó dolgokat ugyanúgy kiemelni, ahogy a hibákat és a problémákat. Ez most nem volt könnyű. Nyelvi tévhi...
Puskin? Osztom, lájkolom!
Jánk István | 2014.10.28.
Alekszandr Szergejevics Puskin 1837. januárjában meghívást kap a Facebook felületén. Esemény: Párbaj – becsület megvédése. Ott lesznek (1): Charles d’Anthès. Helyszín: Szentpétervár. Időpont: 1837. január 27. Csatlakozom – Talán – Elutasítom. Hogy mi...
Tanulságok a 18. Élőnyelvi Konferenciáról: Hajrá 19. ÉK-szervezők!
Jánk István | 2014.10.17.
Összefoglalhattuk volna egy cikkben, de ehelyett a konferencia résztvevőit kérdeztük meg: hogyan fogalmazná meg egyetlen mondatban a 18. Élőnyelvi Konferencia tanulságát? Vajon ki volt az, akinek a legjobban a csoportkép aláírása tetszett az egyik ci...
„Ma egy vidéki harmadosztályú
labdarúgócsapatnak nagyobb az anyagi
támogatottsága, mint az egész magyar
nyelvművelésnek”
Jánk István | 2014.10.15.
A magyar nyelvstratégia története című cikksorozatunk aktuális részéből az derül ki, hogy miért nem tartotta jónak a nyelvpolitika elnevezést Fábián Pál, aki nem értette, hogy miért kell egy differenciálódási elmélet jegyében a magyart sok-sok változ...
Örkénylik a duma: szeretem Pestet meg a szóját
Jánk István | 2014.10.12.
„Nem vagyok Rambo, se Marlon Brando, csak olykor egy kis budapesti gyarló mandró, de itt sütöm ki a szóját, a szóját, a szójátékokat, a nemjóját e jó játékokat” – énekli Pajor Tamás, aki szereti Pestet, legalábbis új zeneszámának címe erről árulkodik...
A sztenderd és az ö-zés
Jánk István | 2014.10.10.
Mit tudunk a mai sztenderdről? Keveset. Annyi biztos, hogy a Szeged környékén jellemző ö-zés nem tartozik a sztenderd nyelvhasználatba. De ettől még érdekes kérdéseket vet föl. Például: van-e az egyéni nyelvhasználatban változatosság, ha egyszer egy ...
Nem-e magyart tanítunk – A tanárképzés és az ahhoz kapcsolódó tanári tevékenység
Jánk István | 2014.10.09.
Nem-e? Ülj le, egyes! A magyarban nincs ilyen. – Sajnos ez egy valós tanári megnyilatkozás is lehet. A tanárok sokszor diszkriminálnak nyelvi alapon, bár sokszor nem is sejtik, hogy ezt teszik. Nyilván a tanárképzés éppoly ludas ebben, mint maga a ta...
Nem csak nálunk van baj az anyanyelvi neveléssel, Szlovákiában is
Jánk István | 2014.10.07.
2014-ben a kétnyelvűség és a kisebbségi nyelv helyzete súlyos problémákat vet fel Szlovákiában. Komoly nehézségekkel küzd a magyar anyanyelvi nevelés az államnyelv dominanciája, a törvényi szabályozás és más egyéb tényezők miatt. Sztenderdizáció hatá...
„2014-ben újra forog a tankönyvkerék, és csikorog” – sztenderdizációból fakadó problémák
Jánk István | 2014.10.02.
2014-ben újra forog a tankönyvkerék és csikorog, a nyelvi standardizáció pedig álnok egy probléma továbbra is, annak ellenére, hogy nemes célt szolgálhat. A sztenderdizáció problémáinak kérdéseit járjuk körbe a 18. Élőnyelvi Konferencia második napjá...
Ötödikes munkafüzet:
Magyar nyelv. És kommunikáció?
Jánk István | 2014.10.01.
Folytatjuk az OFI honlapján található kísérleti taneszközök elemzését. A legutóbb bemutatott ötödikes Magyar nyelv és kommunikáció tankönyvhöz tartozó munkafüzetet vesszük alaposan szemügyre, amiben szerencsére nyoma sincs a nyelvművelői szemléletnek...
Kétnyelvűség és kisebbségi magyar nyelvtanítás
Jánk István | 2014.09.30.
A 18. Élőnyelvi Konferencia egyik programja Borbély Anna „Kétnyelvűség”, illetve a Vančo Ildikó és Kozmács István közös szerkesztésében megjelent „A kisebbségi magyar nyelvtanítás kihívásai a 21. század elején” című kötetének bemutatója. A könyvek az...
Társadalmi szolidaritás, hatalommal való visszaélés, megalázás
Jánk István | 2014.09.26.
Szeptember 18-20. között került megrendezésre a 18. Élőnyelvi Konferencia. Az első napon megtudtuk, mi az nyelvi rezsim és hogyan kapcsolódik az ideológiákhoz, hogy mit jelent a nyelvi halmozottan hátrányos helyzet és hogy miért jó a tartalomalapú ny...