Társadalom
Időperspektíváink: van rá ideje?
Jánk István | 2016.04.06.
Egyesek nagyon szeretnek a múltba révedni, régi dolgokat felidézni, míg mások inkább a jövőre fókuszálnak. Olyanok is vannak, akik a jelennek élnek, afféle élvezethajhászként. De vajon ki csinálja jól? A hedonista, a nosztalgiázó vagy a jövőorientált...
Vissza a jövőbe
Kamrás Orsolya | 2016.04.05.
Tudja Ön, mi a gamifikáció? Jó, ha megszokja ezt a szót, mert lehet, hogy ez menti meg a magyar közoktatást. Cikkünkből megtudhatja, milyen a tanár, aki nem csak panaszkodni tud.
Nincs ki a ...
Leijailla | 2016.04.04.
Bolond, zakkant, dilis, őrült, hiányzik egy kereke. A magyar nyelv sem szűkölködik a szinonimákban, ha a normálistól eltérő emberek megnevezéséről van szó, de a finnek aztán tényleg túltolták a biciklit.
Gereblye, gereblye, ménkű csapjon bele
Marosz Diána | 2016.04.01.
Lányok és asszonyok botra támaszkodva magas, nyújtott hangon kiáltoznak, torkocskát, napocskát, gereblyét, legényeket emlegetve; mi az?
Ingyenélő férgek
Szűcs Gábor | 2016.03.29.
Férgek, patkányok, megszállók, gyilkosok, terroristák. Hogyan látjuk a migránsokat? Mennyiben befolyásolják a közbeszédben használatos metaforák a róluk való gondolkodásunkat?
Gaz kutyák
Wenszky Nóra | 2016.03.25.
Nem is gondolnánk, mennyi kutya fér el egy mezőn. Kiderül, mi az a kutyatalp, a kutyanyelv és a kutyatej mibenlétéről is fellebbentjük a fátylat.
Érvelési hibák a kerek templomokon túl
Jánk István | 2016.03.23.
Nemrég a volt közoktatási államtitkár, Hoffmann Rózsa egy Facebook-poszttal korbácsolta fel az indulatokat. Most, hogy már lecsitultak az indulatok, körtemplom és egy másik kormányzati közlemény kapcsán megvizsgálunk néhány érvelési hibát.
Felsőfokú eszperantó
Horváth Krisztián | 2016.03.22.
Mit kell tudni a felsőfokú nyelvvizsgára? Elég a nyelvtan és a szavak ismerete? A nyelv ismeretén túl adott esetben szükség lehet a nyelv mögött álló kultúra bizonyos szintű ismeretére is. Nincs ez másként az eszperantó esetében sem: egy 1964-ben és ...
Gyülöletbeszéd volt-e a miniszterelnök ünnepi beszéde?
nyest.hu | 2016.03.21.
A 444 szerzője a gyűlöletbeszéd paneljeit azonosította a miniszterelnök március 15-én elhangzott beszédében.
Hunok és finnugorok a reformkor történelemtankönyveiben
zegernyei | 2016.03.18.
Midőn a 19. század elején a magyar nemzet megszületett, rögtön szerette volna tudni fogantatásának nagy titkát: honnan származik ő és kik voltak ősei. A reformkor tankönyvírói buzgón keresték a választ. Vigyázat, egyes tankönyvek nyomokban „finnusi t...
Egyenlő munkáért egyenlő bért
Kamrás Orsolya | 2016.03.15.
Tudja Ön, hány órát kell megtartania egy tanárnak a fizetéséért? Valójában senki nem tudja pontosan, csak az bizonyos, hogy a tankerület vezetője, a kollégák születési dátuma és az influenzajárvány mind komoly befolyásoló tényezők. Sorozatunk utolsó ...
Ép testbe ép lelket
Kamrás Orsolya | 2016.03.14.
Miért elhibázott, ahogy a köznevelési törvény meghatározza az iskola oktató-nevelői munkájának kereteit? Miért rossz ez a diáknak, az iskolának és a pedagógusnak? Vajon kit tekint a minisztérium felnőttnek?
Elvisz a drótostót!
Marosz Diána | 2016.03.11.
„Ha rossz leszel, elvisz a drótostót!” Nagyanyáink idejében ezzel ijesztgették a szülők engedetlen csemetéiket az Alföldtől egészen Zemplénig. De ki is volt az a drótostót? Tényleg az volt a fő szórakozása, hogy magyar gyerekeket rabolt?
Kutyafülű kutyafejűek
Wenszky Nóra | 2016.03.10.
A kutyák testrészei nagyon sok mindenre jók. Megtudjuk, hol tartják a tatárok a szemüket, és hány van nekik. Egy kutyafejű szenttel is megismerkedünk. Majd pedig nemesi oklevelek nyomába eredünk.
Nem az iskolának, hanem az életnek
Kamrás Orsolya | 2016.03.09.
A pedagógusok nagyszabású demonstrációra készülnek március 15-én. A nyest.hu fontosnak tartja, hogy több oldalról megvilágítva nyújtson információt a magyar oktatás helyzetét illetően. Állandó szerzőnk, a Budai Nagy Antal Gimnázium tanára ezúttal azt...
Lemaradtunk: az államnak kellene ösztönöznie a nyelvtanulást
Salusinszky András | 2016.03.07.
Honfitársaink 65%-a egy idegen nyelvet sem beszél legalább társalgási szinten, és a sereghajtók vagyunk a két idegen nyelv ismeretében is a magunk 13%-os arányával. Ha az Európai Uniós forrásokat megfelelően használtuk volna, ennek pont az ellenkezőj...
Újabb tragédia előtt az oktatási rendszer
Kincse Szabolcs | 2016.03.04.
Egy alapvetően jó szándékú, de kimondottan időszerűtlen rendelkezésnek köszönhetően tehetséges gyerekek tízezrei szorulhatnak ki a felsőoktatásból. Tenni kellene valamit.
Morális gépek
Varjú Zoltán | 2016.03.01.
Sokan rettegnek a mesterséges intelligenciától, attól, ahogy a gépek hideg, gépesített moralitással döntenek majd helyettünk. No de lehet-e morális egy gép? Lefordítható-e egyáltalán a moralitásunk a számítógép nyelvére?
Többen is szökésben!
Wenszky Nóra | 2016.02.29.
Miért szökik az év és a kút? A februári szökőnap nyomán szökdelünk, szökdécselünk, míg ki nem szökünk az űrbe.
Nyolc van belőle az életben, de az iskolában csak egy – mi az?
Jánk István | 2016.02.26.
Magyarországon rengeteg tehetséges gyereket veszítünk el, hihetetlen korán. Gardner többszörös intelligencia elmélete szerint nyolc intelligenciatípust tudunk elkülöníteni. De vajon melyik ez a nyolc? És hányat kér ebből számon az iskola?
Kereskedelmi eszperantó
Horváth Krisztián | 2016.02.25.
„Tanulj eszperantóul ma – szükséged lesz rá holnap!” – olvasható egy 1966-os eszperantó tankönyv utószavában. A tankönyv külön érdekessége, hogy az 1966-os, Budapesten megrendezett 51. Eszperantó Világkongresszus alkalmából íródott, kifejezetten azza...
Az ly fogságában
Fejes László | 2016.02.24.
El tudja képzelni, hogy megszereti azt, aki vagy ami rengeteg keserűséget okoz önnek? A pszichológiai ismeri a jelenséget. Sőt, többet mondunk: nagy valószínűséggel a magyarok többségével együtt ön is áldozata ennek a különös helyzetnek. De miért nem...
Nomen est omen – a la vasca
Horváth Krisztián | 2016.02.22.
A régi bölcsesség szerint nomen est omen – az ember nevében a sorsa. Mintha Baszkföldön ez különösen igaz lenne: a baszk eredetű családneveket viselő baszk politikusok (a mérsékelt konzervatív, de a radikális nemzeti baloldalon egyaránt) erősen felül...
„Mi lesz a mi földünkkel, ha már senki sem akar megmaradni”
Horváth Krisztián | 2016.02.19.
A 19–20. század fordulóján Magyarországról az Újvilágba történő kivándorlás tömeges jellege élénken foglalkoztatta a kortársakat. Miközben a korabeli Magyarország évről évre munkaképes polgárai százezreit vesztette el a kivándorlással, a kivándorlás ...
Az igenyelv és az igetalpas
Wenszky Nóra | 2016.02.19.
Nagy élmény nyelvtanleckét írni. Nem csak a gyereknek, a szülőnek is. Egészen új szavakat, fogalmakat tanulhatunk. Az, hogy mi sem értjük a feladatot, már csak hab a tortán.
Fakutya vagy vaskutya, az egykutya?
Wenszky Nóra | 2016.02.18.
Egészen elképesztő tárgyakat nevezhetünk kutyának. Olyanokat is, amik csak nagyon távolról emlékeztetnek kedvelt háziállatainkra. Új sorozatunkban ezekkel ismerkedünk meg.
„Az iskolák fölöttébb szükséges voltáról”
Horváth Krisztián | 2016.02.17.
Ha Apáczai Csere János február 13-án kiállt volna a Parlament elé, ha elmondja 1656-ban elhangzott beszédét, biztosan kiprovokált volna vele egy-két indulatos kirohanást a megfelelő szakpolitikusoktól. Megdöbbentően érvényes üzenet a múltból.
Jobbra hajts!
Kincse Szabolcs | 2016.02.13.
Bal vagy jobb? A jobbra tartási kötelezettséget 1941-ben vezették be Magyarországon. Azt talán kevesebben tudják, hogy csak két részletben.
Most azt mondom: elég!
dr. Szamosköziné Méri Ilona | 2016.02.11.
„Úgy gondolom, aki ezt kitalálta, annak már semmiképpen nem kell fejlesztési tervet írnia, mert ő már eljutott fejlődésének végső határáig.” – Pedagógus olvasónk, aki egyebekben pedagógiai értékelési szakértő, az esztelen bürokráciáról és az önértéke...
Megkapták az „egyszerűsített” tanfelügyeleti/önértékelési feladatokat az iskolaigazgatók
Kincse Szabolcs | 2016.02.11.
...és nyilván rettentően egyszerűek. Íme.