Módszertan
Eszközök és lehetőségek a digitális és a hagyományos nyelvtanórán
Jánk István | 2020.09.01.
Nyakunkon az iskolakezdés, Damoklész kardja vészjóslóan lóg a közoktatás felett, a bizonytalanság meglehetősen nagy. Ami biztos, hogy a tanév valamilyen formában elkezdődik szeptembertől és lesznek nyelvtanórák is, amikhez összegyűjtöttünk néhány jól...
Készíts te is digitális tananyagot - Prievara Tiborral!
nyest.hu | 2019.11.05.
A #school oktatóportál és a nyest.hu 12 órás tanfolyamot indít pedagógusok számára, melynek célja, hogy a résztvevőket bevezesse a digitális tananyagok létrehozásának rejtelmeibe.
Ön szerint Pokorni Zoltán hülye, vagy csak képtelen normális munkatársakat találni? Igen vagy nem?
-fl- | 2017.07.03.
7 példa arra, hogy milyen is lehetne ma a nyelvtantanítás
Molnár Cecília Sarolta | 2016.01.19.
Amikor ezek a tankönyvek – limitált példányszámban – megjelentek, még nem volt divat képernyőképet készíteni egy-egy kiragadott részlettel. Úgy gondoljuk, azért ezek a könyvek is megérdemlik ezt az eljárást. Íme hét részlet az EU-pénzen fejlesztett, ...
Az ember számít, nem a gép
Szabó Tamás Péter | 2015.10.21.
Gyakran felteszik a kérdést: elég hatékonyak-e a jelentős költséggel beszerzett és karbantartott iskolai digitális eszközök. Nemrég egy OECD-jelentés világított rá arra, hogy a technológia önmagában nem sokat ér. Mi teszi mégis értelmessé a beruházás...
Ötletével nyerjen díjat most!
nyest.hu | 2015.07.13.
Ön szerint is elengedhetetlen a 21. századi készségek fejlesztése az oktatásban? Fontosnak tartja az IKT-eszközök és web2-es alkalmazások pedagógiai célú használatát? Ön is megosztaná másokkal tudását, módszertani ötletét? – Akkor ez a pályázat Önnek...
Tényleg eltörölték a tantárgyakat
nyest.hu | 2015.06.25.
Bemutatjuk az iskolát, ahol már 40 éve eltörölték a tantárgyakat. Az eredmény röviden: a diákok jól érzik magukat, és jól teljesítenek, a szülők elégedettek, a tanárok együtt dolgoznak, és állandóan innovatívak.
Agyhullámokkal a szóképes olvasás ellen
nyest.hu | 2015.06.12.
Hazánkban egy ideig nagy divatja volt a szóképes olvasásnak. Manapság ismét a szótagoló módszert kedvelik a tanítók. Az agykutatók szerint a szóképes olvasás nem úgy fejleszti az agyat, ahogy szeretnénk.
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
Fejes László | 2015.06.10.
Azt gondolnánk, a nyelvtörténeti korszakok elsősorban a nyelvtörténeti változásokon alapulnak. Tény, hogy szólhatnak mellettük ilyen érvek is, de sokkal fontosabb az, hogy miként kutathatjuk őket.
Négy nyelvet az iskolába!
nyest.hu | 2015.05.06.
Van, ahol nem elégszenek meg egy vagy két nyelv tanításával az iskolában. Lehet egyszerre négy új nyelvet elsajátítani? Kanadában hamarosan kiderülhet.
Milliárdos fejlesztés a matekórákra
Kincse Szabolcs | 2015.04.28.
Több, mint kétmilliárd forint közpénzbe került, de vezetői szerint „ez lett a legkifinomultabb, legkomplexebb oktatási rendszer a világon”. Megnéztük a GEOMATECH sajtótájékoztatóját.
Okosabb vagy, mint egy másodikos?
nyest.hu | 2015.04.17.
Jól jöhet-e nyelvtanórán a matematika? Igen, de csak ha a nyelvtani szabályokról sem feledkezünk meg.
Szegény emberek és nincstelenek
Poros Júlia | 2015.04.14.
Hogyan jelennek meg az irodalmi művekben a társadalom perifériáján élő, nélkülöző emberek? Miért egyre gyakoribb ez a téma a magyar irodalomban? Írhat-e gazdag ember a szegénységről? Szabad-e szépen írni a nyomorról? Ilyen és ezekhez hasonló kérdések...
Tankönyv nélkül
Horváth Krisztián | 2015.04.13.
Szükségből kovácsolt erényt Cseh András erdélyi eszperantista a 20-as évek Romániájában akkor, amikor tankönyvek hiányában olyan módszert fejlesztett ki az eszperantó oktatására, melyhez nincs is szükség tankönyvre. A máig élő Cseh-módszer az eszpera...
„Szegény emberek” és „Nincstelenek”
nyest.hu | 2015.03.30.
2015. április 11-én, a költészet napján tartja következő konferenciáját a Magyartanár Egyesülete. A téma ezúttal a szegénység lesz.
Ezért kár lenne fát kivágni!
Jánk István | 2015.03.13.
A kísérleti taneszközök valószínűleg egyik legrosszabbul sikerült darabját ismertük meg. A tizedikes munkafüzet nem előíró, nem nehéz megoldani a feladatait, mégsem szeretnénk, ha ezt használná bárki is. Pláne nem a gyerekek, ugyanis ennél unalmasabb...
Magyar találmány: nyelvoktatás vicces képekkel
Horváth Krisztián | 2015.03.12.
Az 1930-as évek magyarországi eszperantó tankönyvei nem csupán az adott történelmi korszak látleleteként értékes források, de egyúttal a nyelvtanítás módszertani újításainak kordokumentumai is. Az audiovizuális módszer előfutáraként a diapozitív nyel...
Mi az a kézműves matematika?
nyest.hu | 2015.03.02.
Hogyan szerkeszthetünk meg és állíthatunk össze egy focilabdát papírból? – Ezt is meg lehet tudni a Kézműves Matematika című program keretében.
Jellempróba csoportmunkában, avagy szövegfeldolgozás másokkal, másképp
Jánk István | 2015.02.25.
Szövegeket feldolgozni, értelmezni nemcsak egyénileg lehet, hanem csoportban is. Ennek megvannak a maga előnyei és hátrányai, de annyi biztos, hogy az előbbiek sokkal többet nyomnak a latba. Ezúttal Örkény egyik egypercesét dolgozzuk fel csoportmunká...
Az unokák elfelejtik a világot – a tizedikes nyelvtankönyv meg őket
Jánk István | 2015.02.06.
Informatikai alapismeretek, lingvicizmus, égbekiáltó hiányosságok, de használható tudást biztosító részek is tarkítják a tizedikes kísérleti tankönyvet, amit mintha hozzáértők és laikusok külön dolgozták volna ki. Egymással szemben álló egységek, has...
Sikerek és kudarcok
Molnár Cecília Sarolta | 2015.02.02.
2015. január 30-án zajlott le a Miskolci Egyetemen a VIII. Taní-tani konferencia. A nyest ismét képviseltette magát előadóként és hallgatóként is: beszámolunk élményeinkről.
A siket és a néma: kommunikáció a tolerancia jegyében
Jánk István | 2015.01.28.
Mit tehet egy magyartanár annak érdekében, hogy diákjai toleránsabbak, együttérzőbbek legyenek kisebbségi helyzetben lévőkkel? Egyrészt tarthat osztályfőnöki órát ennek kapcsán, szépen fölvázolva, hogy miért kell a tőlünk különbözőekkel is ugyanúgy b...
Mi az: rálépünk, 5 betű, az első sz?
Avagy: Ön okosabb-e, mint egy másodikos?
Jánk István | 2015.01.08.
A másodikosoknak szóló kísérleti munkafüzet feladatai közül jó néhány komoly fejtörést okozott számunkra. Bonyolult utasításokkal, nehéz feladatokkal találkoztunk, és be kell vallanunk, hogy olyan is akadt, melyet nem tudtunk megoldani. Ezért felmerü...
Miből áll a kritikus gondolkodás?
nyest.hu | 2015.01.03.
A kritikus gondolkodást mindenki fontosak tartja, bár definiálni, hogy pontosan mit is jelent, kevesen tudnák. Így azonban nagyon nehéz megközelíteni, hogy milyen fontosabb területeken kell jártasságot szereznünk ahhoz, hogy kritikusan gondolkodjunk....
Letölthetők a TanárBlog webináriumainak anyagai
nyest.hu | 2014.12.10.
A TanárBlog hozzáférhetővé tette a negyedik éve működő online képzésének az anyagait. Hasznos lehet minden olyan pedagógusnak, aki igyekszik lépést tartani a 21. századi technológiák fejlődésével.
Mizu a szótárakkal? – Fluor Tomit a nyelvtanórára!
Jánk István | 2014.12.09.
A szótárakra, szótárhasználatra nincs szükségük a mai diákoknak. Vagy mégis? Érdekes vitatéma lehetne ez, de mi inkább azzal foglalkozunk, hogy hogyan dolgozható föl ez a témakör úgy, hogy a tanulók magolás és ásítás nélkül hasznosítható tudásra tegy...
„Oly távol vagy tőlem, és mégis közel” – a kilencedikes kísérleti nyelvtankönyv
Jánk István | 2014.12.02.
Cikksorozatunkban ezúttal a kilencedikes nyelvtankönyvvel foglalkozunk, aminek áttekintése után vegyes érzelmek fogtak el minket. Talán most először érezhető a kísérleti tankönyv tárgyalása kapcsán, hogy bizonyos szempontból jó úton járunk, bár még m...
Kevés a hely? Jegyzetelj! – A hatodikos kísérleti nyelvtanmunkafüzet
Jánk István | 2014.11.26.
Folytatjuk a kísérleti tankönyvek és munkafüzetek elemzését. Ezúttal következzen a hatodikos Magyar nyelv és kommunikáció munkafüzet, ami bizonyos szempontból nagyon jó, bizonyos szempontból meg nagyon nem. Ötletes és modern szemléletű részeket talál...
A fölösleges és életképtelen dolgok tanításáról
Molnár Cecília Sarolta | 2014.11.19.
Olvasónk szerint az irodalom és a történelem középiskolai tanítása fölösleges. Ezek helyett ő inkább kémiát, biológiát és idegen nyelveket tanulna. Igényeit megértjük, de nem osztjuk véleményét. Szerintünk igenis kell tanulni „haszontalan és fölösleg...
„Beszél az emberről, ahogy az ember beszél” – A hatodikos tankönyv miről beszél?
Jánk István | 2014.10.30.
Folytatva az OFI honlapján megjelent kísérleti tankönyvek elemzését, ezúttal a hatodikos nyelvtankönyvet mutatjuk be. Ahogy eddig is, igyekeztünk a jó dolgokat ugyanúgy kiemelni, ahogy a hibákat és a problémákat. Ez most nem volt könnyű. Nyelvi tévhi...