0:05

Hozzászólások:

Találatok száma: 75216 | Megjelenített tételek: | Cikk címe szerint | Kommentelő neve szerint
seta92: A magyar nyelvben CCCCCVCCCC szótagok vannak. Csak a mássalhangzókat többnyire nem ejtjük... És világ minden nyelvében így van. Legfeljebb ők se ejtik... De a mélyben akkor is ott van, hahaha! Ideje l...
2013. 02. 07, 18:21   Igazuk van-e a joruba nyelvészeknek?
Fejes László (nyest.hu): @Földönkívüli: Hát a választ ne a spanyolban keresd, mert ez általános tendencia. Annyira, hogy megvan a magyarban is: „Tövön belüli mássalhangzó-kapcsolat előtt nem jellemző, hogy [í], [ű], [ú], [ő],...
2013. 02. 07, 16:23   Igazuk van-e a joruba nyelvészeknek?
Sultanus Constantinus: @Fejes László (nyest.hu): Jogos. Mondjuk biztos meg lehet magyarázni azt is, csak még nem volt időm ezzel mélyebben foglalkozni.
2013. 02. 07, 15:12   Igazuk van-e a joruba nyelvészeknek?
Fejes László (nyest.hu): @Földönkívüli: „Akkor meg is van a magyarázat.” Nem, ez nem arra magyarázat, hogy a spanyolban miért van így. Ez arra magyarázat, hogy miért elemzünk így.
2013. 02. 07, 14:29   Igazuk van-e a joruba nyelvészeknek?
Sultanus Constantinus: A mindkettőt természetesen úgy értettem, hogy lehet [jV] és [wV] is, nem csak [Vj] és [Vw].
2013. 02. 07, 14:01   Igazuk van-e a joruba nyelvészeknek?
Sultanus Constantinus: @Fejes László (nyest.hu): Akkor meg is van a magyarázat. Először úgy gondoltam, hogy ez annak tudható be, hogy D egyik eleme mássalhangzóként viselkedik. Ez viszont nem magyarázná meg, hogy a *CDCC mi...
2013. 02. 07, 14:00   Igazuk van-e a joruba nyelvészeknek?
Fejes László (nyest.hu): @Földönkívüli: Az ilyesmikért szokták úgy elemezni a szótagot, hogy [onset [[core][coda]] – a szótagmagra és a szótagvégre együttesen is vonatkozhatnak korlátozások, míg a szótagkezdetre és a magra (p...
2013. 02. 07, 13:50   Igazuk van-e a joruba nyelvészeknek?
don B: @Molnár Cecília: Nincs is ezzel semmi baj. Illetve az van, hogy agyam olvszerk. fele nem nyughatik, és jelezné, hogy ha a nyest olyan helyesírási témákkal foglalkozik, amelyekre nézvést a helyesírási ...
Molnár Cecília: @don B: Ez szándékos volt, mármint szándékosan nem tértem el a nyestes megszokástól (nem kötőjelezünk, hanem kurziválunk), ami eltér az AkH.-tól. [De lehet, hogy jobb lenne, ha egy ideig nem írnék sem...
El Vaquero: Érdekes cikk. A gondolatmenet viszont veszélyes, mert ez alapján bármelyik szóban bármilyen, tetszőleges szótagszerkezet kimutatható a nem ejtett ∅ elemek feltételezésével és így a szótag lényege vesz...
2013. 02. 07, 13:08   Igazuk van-e a joruba nyelvészeknek?
KATÓ ferenc: A jelenséggel 1968-ban találkoztam először. Vietnami ismerősöm fe-ke cigarettát kért, amit nem értettem. Erre a másik vietnami elmagyarázta: fe-ke, az nem más, mint a fe-csö-ke cigaretta.
2013. 02. 07, 12:58   Igazuk van-e a joruba nyelvészeknek?
Molnár Cecília: Az előbb azt hallottam: "szókimondóbbabb". Király.
Sultanus Constantinus: A spanyolban pl. a legbonyolultabb szótagszerkezet CCVCC (pl. TRANSporte) vagy CCDC (D = kettőshangzó; pl. CLIENte) lehet. Ebben csak az az érdekes, hogy lehetetlen pl. a *CCDCC és a *CDCC is, miközbe...
2013. 02. 07, 12:01   Igazuk van-e a joruba nyelvészeknek?
BPE: @Fejes László (nyest.hu): Hmm, a tanulmány a műsortípusra sajnos nem tér ki, de további kutatásokhoz iránymutatásul szolgálhat ez a felvetés.
2013. 02. 07, 11:43   Átlag 4 óra 46 perc a TV előtt
Sultanus Constantinus: @szigetva: Igaz, a finn viszont meglepett, eddig úgy tudtam, hogy ott kettősponttal kapcsolják a ragokat az idegen szavakhoz.
Fejes László (nyest.hu): @BPE: „A tanulmány összefoglalása egy mondatban: aki heti 20 óránál többet tévézik, annak 44%-kal alacsonyabb a spermaszáma a nem tévézőkhöz képest.” Akkor is, ha csak pornót néz?
2013. 02. 07, 11:38   Átlag 4 óra 46 perc a TV előtt
Fejes László (nyest.hu): @szigetva: „Wenszkys Nóras” Nehezen, mert mind az -ys, mind az -as hímnemű végződés. :)
2013. 02. 07, 11:37   Mi a McDonald’s többes száma?
BPE: Ez így önmagában nem sokat mond. Napi 4 és 3/4 óra, az heti 31-32. Na bumm. De ha hozzátesszük azt a cikket, amit a British Journal of Sports Medicine közölt le nemrég 18-22 éves fiatal férfiak tévéné...
2013. 02. 07, 11:36   Átlag 4 óra 46 perc a TV előtt
szigetva: @Wenszky Nóra: Arról nem is beszélve, hogy a magyaroknak még jó a dolguk, mert csak az írásban merül fel ez a nyomor. Egy rendes flektáló nyelv (mint a balti vagy szláv nyelvek) már szóban is bajban v...
2013. 02. 07, 11:34   Mi a McDonald’s többes száma?
Fejes László (nyest.hu): @Wenszky Nóra: Hát, ugye, a szabályzatban nem szokatlanok az ilyen homályos kategóriák, mint a „szokatlan”. :)
2013. 02. 07, 11:34   Mi a McDonald’s többes száma?
Fejes László (nyest.hu): @don B: Ja, igen, köszönjük, nem tudom, hogy a szerző szándékosan írta-e így. A cikk mindenesetre a nyelvi jelenségről szól, nem a helyesírásáról. (Lehet, h még erre is visszatérünk?) @Földönkívüli: E...
Wenszky Nóra: Az AKH. 217. a) pontjában a néma betűs kitételen kívül ez is szerepel: "vagy ha az utolsó kiejtett hangok betűknek bonyolult, írásrendszerünkben szokatlan együttese jelöli". Az utolsó kiejtett hangot,...
2013. 02. 07, 11:23   Mi a McDonald’s többes száma?
szigetva: @Földönkívüli: Azért ennél összetettebb a helyzet: en.wikipedia.org/wiki/Apostrophe#To_separate_morphemes
Sultanus Constantinus: @Jake21: Ezzel az a gond, hogy az aposztróf tkp. hiányjel, tehát valamilyen hang (a legtöbb nyelvben magánhangzó) kiesését jelölik vele szóösszevonásnál.
don B: @Fejes László (nyest.hu): csak jeleztem, hogy a helyesírási norma szerint nem esetleg, vagyis ha az AkH. alapján korrigálnánk a cikket, akkor a Kelemen Kabátbanban alak hibás...
Fejes László (nyest.hu): @don B: ez benne van a cikkben is: „esetleg kötőjellel tudjuk jelölni” @Jake21: Elvben persze adott a lehetőség, de ehhez még egy írásjel bevezetése lenne szükséges...
don B: Kis kötözködés megint: Azt mondja az AkH. 200. szabálya: „A valamilyen írásjellel lezárt és a ragra végződő címekhez a ragokat és a jeleket kötőjellel kapcsoljuk.” Pl. „Petőfi a Szülőföldemen-ben”... ...
Jake21: Semmi kivetnivaló nincs a Kelemen kabátbanban alakkal. A helyesíráésban viszont érdemes lenne jelölni a tulajdonnév és a toldalék közötti határt, erre a '-jel lehetne a megoldás. Kelelmen kabátban'ban...
Sultanus Constantinus: A probléma szerintem hasonló a mcdonald'soshoz. Írásban nincs gond, mert megoldható azzal, hogy "a(z) X (című) filmet (könyvet, dalt, lemezt stb.)". A kötetlen beszédben viszont kicsit erőltetetten ha...
Sultanus Constantinus: A cikk utolsó mondatával egyetértek (a McDonald'sok hülyén néz ki, a McDonald's-ok pedig helytelen), és én inkább "McDonald's éttermek" kifejezést javasolnám. Ez közelebb áll az igazsághoz, mint az "ü...
2013. 02. 07, 07:48   Mi a McDonald’s többes száma?
Váltás normál nézetre...