Nyelvészet
PeLiKon 2020 oktatásnyelvészeti konferencia
Jánk István | 2020.10.30.
Az Eszterházy Károly Egyetem Magyar Nyelvészeti Tanszéke és a PeLi Oktatásnyelvészeti Kutatócsoport 2020. november 6–7-én online oktatásnyelvészeti konferenciát szervez. Ennek részleteiről - a plenáris előadókról, a konferencia témájáról, a kerekaszt...
A NAT 2020 és az anyanyelvi nevelés
Jánk István | 2020.02.03.
A január 31-én megjelent módosított Nemzeti alaptanterv valójában nem módosított, hanem új, csak sajnos nem a szemléletét és felfogását tekintve. De tulajdonképpen nem is nemzeti, de még csak alaptanterv se igazán. Gyors elemzés és reakció az új NAT ...
Unikornisok márpedig léteznek!
Molnár Cecília Sarolta | 2019.08.13.
2019. július 15-től 20-ig unikornisok lepték el a székelyföldi Csernáton falu szélén található Malomkertet. Itt rendezték meg ugyanis – idén már hatodik alkalommal – romániai magyar középiskolások számára az Unikornis Tábort és Nyelvi Olimpiát. Ott j...
Amikor a gyerekek logikusabbak a felnőtteknél
– Avagy mennyi túrórudit ehetett meg az, aki néhányat fogyasztott el?
Molnár Cecília Sarolta | 2019.02.14.
Azt hinnénk, a felnőttek jobban értenek a logikához, mint a gyerekek. A kísérletes nyelvészeti kutatások azonban ennek az ellenkezőjét bizonyítják: a gyerekek inkább hajlamosak ragaszkodni a logikához, mint a felnőttek. Na de hogy lehetséges ez? Hon...
Bemehet-e a kutya a vízbe a strandon? – Avagy miért van szükség a nyelvészetben kísérletekre?
Molnár Cecília Sarolta | 2019.01.17.
Most induló sorozatunk első részében a nyelvészeti kísérletek világába kezdjük el bevezetni az olvasókat. Milyen adatokra alapozhatunk egy nyelvészeti általánosítást? Miért nem elég, ha a saját nyelvhasználatunkat figyeljük meg? Miért van szükség a n...
Bebizonyosodott: a tanárok többsége diszkriminál az órákon
Jánk István | 2018.09.14.
Súlyos következtetésekre jutott egy nemrég zárult, négy ország tanárait vizsgáló kutatás: a magyartanárokra kiterjedő vizsgálat azt állapította meg, hogy a tanárok komolyan diszkriminálják a gyerekeket pusztán nyelvhasználatuk alapján. A kutatók szer...
Végre egy korszerű feladatgyűjtemény magyarórákhoz
Jánk István | 2017.11.24.
Nemrég jelent meg Romániában egy remek feladatgyűjtemény, mely a magyar anyanyelvi nevelést és az ahhoz tartozó tanórák tervezését, szervezését hívatott segíteni. A feladatgyűjtemény nem csupán azért egyedi és különleges, mert határon túli magyar kör...
Az eszményi nyelvváltozat: standard és kognitív szemantika
Jánk István | 2017.11.13.
A standard vagy sztenderd a gyakori használat ellenére homályos fogalom – a hétköznapokban éppúgy, mint a nyelvészetben. Olyannyira van ez így, hogy nyelvészként újra és újra fel kell tennünk magunkban a kérdést: mi az a standard? Többféle elgondolás...
Kérek száz deka címszót
Ugray Gábor | 2017.05.31.
Az önjelölt szótáríró még munkához sem látott, s máris útelágadozáshoz érkezik. Hány szó az épp elég? Melyek? Miért pont azok? Nem nehéz a választás, csak komplikált: olyan kérdések állnak lesben, mint hogy „mi a szó” és „hány szó van egy nyelvben”. ...
A szülő szerepe a nyelvi szocializációban
Jánk István | 2017.01.17.
Mitől függ, hogy a kisgyermeknek milyen lesz a kommunikációja a későbbi életszakaszokban? Mi segíti a gyermek nyelvi fejlődését a felnőtt részéről? Mi az a nyelvi szocializáció és milyen kihatással van az ember életére? Cikksorozatunkban ezúttal ilye...
A sztenderd és ami mögötte van
Jánk István | 2017.01.04.
A standard vagy sztenderd a gyakori használat ellenére nem éppen a legegyértelműbb fogalom. Olyannyira nem, hogy mind a mai napig jogosan tehetjük fel a kérdést: mi az a sztenderd? Hol húzódik a határ standard és nem standard formák, változatok közöt...
Mi a baj a nyelvi ismeretterjesztéssel?
Szűcs Gábor | 2016.09.15.
Vajon hatásos-e a létező magyar nyelvi ismeretterjesztés? Alkalmas-e ellátni a feladatát? Személyes hangú, szándéka szerint vitaindító cikkünkben szó esik felkészületlenségről, ideológiákról, hadviselésről, elbizakodottságról, cinizmusról – és sok mi...
Dr. Banks és a hétlábúak
Szigetvári Péter | 2016.08.22.
Mennyire lehet más egy földönkívüli nyelve, mint az általunk ismert és nem ismert emberi nyelvek? Van-e remény arra, hogy emberként megtanuljunk egy földönkívüli nyelvet? Amíg nem tudjuk a válaszokat, addig fantáziálhatunk róluk.
Mégsem szűnt meg a Magyar Nyelvstratégiai Intézet
Kincse Szabolcs | 2016.06.15.
Legalábbis ezt lehet kiolvasni a jelekből, amelyeket viszont a Magyar Közlönyből lehet kiolvasni.
Összeállt a nyelvészeti diákolimpiai válogatott
nyest.hu | 2016.06.10.
Évről évre nő a Magyar Nyelvészeti Diákolimpia online fordulóin versenyző középiskolások száma és az eredmények is kitűnőek, anyagi okokból mégis kétséges, utazhat-e Indiába a válogatott, amelynek tagjait a közelmúltban választották ki a zsűri tagjai...
A nyelvtechnológia márpedig tényleg izgalmas
nyest.hu | 2016.04.15.
A nyelvtechnológia márpedig izgalmas. És érdemes meghallgatni, mit művelnek a szakma legpörgősebb bugyraiban.
Ingyenélő férgek
Szűcs Gábor | 2016.03.29.
Férgek, patkányok, megszállók, gyilkosok, terroristák. Hogyan látjuk a migránsokat? Mennyiben befolyásolják a közbeszédben használatos metaforák a róluk való gondolkodásunkat?
Idézni, ahogy tetszik
Szigetvári Péter | 2016.03.08.
Ha más szavait idézzük, tegyük idézőjelek közé, ha nem akarjuk, hogy plágiummal vádoljanak. Idézőjelek terén ahány ház, annyi szokás. Megpróbáljuk rendszerezni.
A nyelv hemzseg a furcsaságoktól
Kálmán László | 2016.03.07.
Hemzseghetnek az utak az autóktól? Vagy csak az autók hemzseghetnek az utakon? Szakértőnk újabb munkahelyi vita végére tesz pontot.
Ha érdekli a nyelvújítás, akkor ezt ne hagyja ki!
Jánk István | 2016.02.22.
Egyedülálló nyelvújítási szövegeket olvasgathatunk a Debreceni Tudományegyetem új portáljának segítségével. A honlapon nem kevesebb mint 597 darab, a nyelvújítás korából származó dokumentum található: korabeli beszédek, elméleti írások, oktatási segé...
Elindult a Magyar Nyelvészeti Diákolimpia újabb fordulója
nyest.hu | 2016.02.18.
Középiskolások, figyelem! Irány India: itt a harmadik–negyedik forduló...
Fektessük le a helyesség kereteit!
Kálmán László | 2016.02.15.
Elterjedhet-e a kifejezés így, ebben a formában, hogy „lefektetjük a kereteket”? Továbbá van-e értelme annak a kérdésnek, hogy „helyes-e ez így”?
Hosszú vagy feszes? Esetleg mindkettő?
Szigetvári Péter | 2015.11.19.
Azt tudjuk, hogy az angol „hit” és „heat” magánhangzói különböznek, de hogy miben, azt már sokan sokféleképp látják. Sorozatunk most következő részében ezt boncoljuk.
Nem baj, ha nem tudsz nkonyául
nyest.hu | 2015.11.17.
November 13-án indult a Magyar Nyelvészeti Diákolimpia második fordulója. A fejtörő feladatok megoldását november 29-ig fogadják a szervezők.
Mit javítok, és mit nem javítok?
Molnár Cecília Sarolta | 2015.11.17.
Mint a legtöbb dolog, „a nyelvészet” is egészen más elméletben, mint gyakorlatban. A jól hangzó, kikezdhetetlen elvek a gyakorlatban háttérbe szorulnak és koránt sem tűnnek olyan robusztusaknak. Bizony, sok mindent fel kell adnunk nyelvészeti eszmény...
IPA csak egy van?
Szigetvári Péter | 2015.10.27.
Az angolt – vagy bármilyen nyelvet – IPA-jelekkel is át lehet írni. Nem is egyféleképpen. Mitől más az angol és a magyar bank? Miért nem használják az amerikai nyelvészek az IPA-jeleket egy csomó mássalhangzóra? Hogy a magánhangzókról ne is beszéljün...
Irány India!
Szabó Tamás Péter | 2015.09.28.
2016 nyarán az indiai Májszúr várja a nyelvészeti diákolimpia válogatottját. De ki kerül be a csapatba? Október 1-jén indul az országos verseny.
A diszlexiás felmérés titkai
Kincse Szabolcs | 2015.09.16.
Cél: egy böngészőhöz telepíthető, diszlexiásokat segítő program. Eszköz: ami rendelkezésre áll. Hogyan kerültek megosztó szövegek egy jó szándékú felmérésbe?
100 rokokó nyelvi ismeretterjesztő cikk
Molnár Cecília Sarolta | 2015.08.25.
„Ha én nyelvész volnák, jobb lenne a világ: / Alszokban, suksükben nem találnák hibát. / Mindent úgy tisztelnék, mint egy szent kápolnát, / Akkor is, ha magam sohasem nákolnák.” – írja Horváth Péter Iván nyelvi ismeretterjesztő írásokat egybegyűjtő k...
Minden kiderül az eldöntendő kérdésekről?
Molnár Cecília Sarolta | 2015.08.17.
Azt tapasztaljuk, hogy a különböző helyzetekben nagyon hasonló, de mégsem teljesen egyforma kérdések nem helyettesíthetik egymást. De vajon mitől függ, hogy milyen helyzetbe melyiket lehet használni? Most igyekszünk rendszerezni három kérdéstípust!