Szerző: Korányi Margit
Ki mit tesz? – A nagy „karácsony”-projekt
Korányi Margit | 2012.12.26.
Idén már szerencsére túlvagyunk a karácsonyi előkészületeken, és éppen a jól megérdemelt pihenés napjait töltjük. De nem árt tudnunk, hogy nem muszáj teljesen kipurcannunk karácsony estére. Az előkészületek megszervezhetők. Kétrészes cikkünkben egy o...
Ki mit tesz? – A nagy „karácsony”-projekt előkészítése
Korányi Margit | 2012.12.25.
Idén már szerencsére túlvagyunk a karácsonyi előkészületeken, és éppen a jól megérdemelt pihenés napjait töltjük. De nem árt tudnunk, hogy nem muszáj teljesen kipurcannunk karácsony estére. Az előkészületek megszervezhetők. Kétrészes cikkünkben egy o...
„Egyetlen gramm tapasztalat többet ér egy tonna teóriánál”
Korányi Margit | 2012.12.12.
A projektpedagógia a hagyományos iskolai oktatással szemben jött létre. Ebből következően sokszor átlépi a tantárgyi, osztálytermi, iskolai kereteket. Ez azonban nem jelenti azt, hogy hagyományos iskolai keretek között nem megvalósítható. Sorozatunkb...
A közismeret-kerettanterv összement!
Korányi Margit | 2012.12.05.
Az új szakképzési törvény szerint a három évfolyamos szakiskolai képzés egy évfolyamnyi közismereti óraszámot tartalmaz, és beépítik a szakmai gyakorlati órákat, amelyek a kilencedik évfolyam kezdetétől kötelezőek a képzésekben.
Nem csak játék és mese – második rész
Korányi Margit | 2012.11.07.
Tankönyvbírálatokat közlő sorozatunk előző részében bemutattuk, mi mindenre vállalkozik a „Beszéd és írás” című taneszközsorozat. Az alábbiakból pedig az is kiderül, mennyiben váltja be a hozzá fűzött reményeket az új nyelvtankönyvsorozat.
Nem csak játék és mese – első rész
Korányi Margit | 2012.11.06.
Modernizálódik-e a magyar nyelvtan tanítása? Mit tanulnak a mai tizenévesek nyelvtanórán? Mennyi a felelőssége a szövegértés fejlesztésében a nyelvtanórának? – Az egyik legnépszerűbb szerzőpáros újabb sorozatát vettük szemügyre.
Vitaháló – amivel kifoghatjuk az aranyhalat
Korányi Margit | 2012.10.12.
Pedagógiai módszereket bemutató sorozatunkban ezúttal a vitaháló elnevezésű technikával ismerkedünk meg. Előnye, hogy rendkívül egyszerű, kevés eszközt igényel, ugyanakkor segítségével jól előkészíthető és megvalósítható egy osztálytermi vita.
Gondolkodástérkép – nem a Google-től
Korányi Margit | 2012.10.10.
Azt gondolnánk, hogy gondolataink rendszerezésére legjobb, ha vázlatot írunk. Van azonban sokkal jobb módszer, az úgynevezett gondolkodástérkép (mind map), ami egyszerűen, praktikusan ábrázolja ötleteinket. És az iskolában sok mindenre lehet használn...
A kettéosztott napló:
nem csak többszörös személyiségeknek!
Korányi Margit | 2012.10.05.
A Módszeresen előző részében leírt foglalkozásterv rendhagyó módon egy ünnepi beszéd szövege köré szerveződött, ami természetesen nem valósítható meg 45 perc alatt. A benne lévő feladatok egy utat járnak be. Ezek a gyakorlatok bővíthetők más szempont...
Mi az a szakaszos szövegfeldolgozás?
Korányi Margit | 2012.10.03.
Az olvasás, a szövegértés spontán zajló folyamat. Az olvasás tanításában azonban óhatatlanul szükség van arra, hogy a természetes folyamatot lelassítsuk, irányítsuk, és ezzel lehetőséget adjunk arra, hogy saját technikáinkat, olvasási módszereinket t...
Testnevelésből felmentve?
Korányi Margit | 2012.09.21.
Több mint 200 ezer – elsős, ötödikes és kilencedikes – tanulónak tartanak minden nap testnevelésórát az új tanévben. A változtatás egyik fő oka az Egészségügyi Világszervezet (WHO) egy 2010-es – az Iskoláskorú Gyermekek Egészség-magatartása című – ku...
Egyet (se) előre, kettőt (viszont) hátra
Korányi Margit | 2012.09.12.
Elkészültek a közoktatást szabályozó új törvények, az azonban nem világos, mi lesz a szakképzés sorsa. Van remény arra, hogy valami megváltozzon a mostoha helyzetben levő intézményeknél? Vagy marad a totális horror?
Miben a különbözik az ismeret és a képesség?
Korányi Margit | 2012.09.03.
Mire emlékszünk abból, amit középiskolában biológiából tanultunk? Használjuk-e mindennapjainkban azt a tudást, amit nyelvtanórán megszereztünk? És mennyiben „élünk meg” abból, amit a saját bőrünkön tapasztaltunk? – Így a tanév elején nem árt elgondol...
Módszeresen: hogyan tanítható a kritikai gondolkodás?
Korányi Margit | 2012.08.07.
Egy hagyományosan felépített órán a tanár motiváló bevezetője után megtörténik az új anyag feldolgozása, majd az óra összefoglalással zárul. Az anyag „le van adva”, kérdés, hogy mindebből mennyi jut el a célközönséghez. Cikkünkben megmutatjuk, milyen...
Mi fán terem a módszertan?
Korányi Margit | 2012.07.25.
Mi a tanulás? – A tanár leadja az anyagot, a diák pedig megtanulja a leckét, amit a tanár később kikérdez. Sokszor halljuk, hogy ez ma már nem járja... Új módszerek, új szlogenek korában élünk. A kulcsszó a képességfejlesztés vagy kompetenciaalapúság...
A 21. században is szükségünk lenne a jó mesteremberekre!
Korányi Margit | 2012.07.18.
Ha valami elromlik, kétségbeesetten kezdjük el körbetelefonálni az ismerőseinket, hogy adja meg valaki egy jó mesterember számát. Jólképzett szakembert ugyanis nem is olyan könnyű ma találni. Sorozatunk első részében a hazai szakképzés hagyományait, ...