Hozzászólások:
mederi: Talán szebben hangozna, hogy "kimondhatjuk tehát, hogy vesszővel kell írni". Ilyenkor láthatóvá válna, hogy konklúzióról van szó.
-Ezért gondolom, hogy a "szituációs" megközelítés mivel életszerű, kön...
2022. 01. 30, 09:10
Biztos, hogy biztos?
mederi: @bm:
A "kimondhatjuk" feltételes, ellentmondó a "biztosnak"..
Olyan esetben a "biztos" elbizonytalanodik, ha a feltételes "kimondhatjuk" szó elé kerül.
Az, hogy mi a feltétel, ami után a "biztos" való...
2022. 01. 30, 08:57
Biztos, hogy biztos?
bm: "kimondhatjuk, hogy biztos, hogy vesszővel kell írni"
Hát ezen a konklúzión eléggé elcsodálkoztam. Ez biztos így van?... Biztos nem gondoltátok át nagyon... :-/
Még a 70 éves szótárban is vessző nélkü...
2022. 01. 26, 11:28
Biztos, hogy biztos?
mederi: @Fülig James:
Ady egy "fene (gyerek)" volt? Hát, igazad van, valami olyasféle, de zseni..
2022. 01. 26, 09:21
Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
zegernyei: @Buxoro: Spongya rá
2022. 01. 25, 08:58
Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
Fülig James: "Ady "úri" viselkedése nem sokkal tért el szerinte sem -erkölcs tekintetében- az akkori politikusokétól.."
Erre van egy klasszikus: "Gondolta fene", na meg te.
Ady biztos nem.
2022. 01. 23, 16:37
Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
mederi: @Fülig James:
-Ady korában a politikusok nagy része "úri véreiből" került ki.
Ady "úri" viselkedése nem sokkal tért el szerinte sem -erkölcs tekintetében- az akkori politikusokétól..
Ady, ezt a viselk...
2022. 01. 23, 12:47
Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
Fülig James: @mederi:
"Ady Endre viszont szokása szerint a posványban dagonyázó magyar politikai elitet ostorozta", a cikk szerint, ami egyrészt igaz is..
Ja, és ugyanakkor persze cinikusan úri véreinek is nevezte...
2022. 01. 22, 16:41
Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
Buxoro: @zegernyei: Tényleg, erről az ügyről lehet valamit tudni? Vajon a hatóság elhajtotta a búsba, hogy tessék kevesebbet inni?
2022. 01. 22, 11:27
Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
mederi: A nyelvek tulajdonságainak (szóképek, szemléletek..) kapcsolat rendszerét én hasonlónak látom, mint a biológiai génekét..
-Külsőre a gének alapján rasszokra osztották fel az embereket, amelyek ma, a n...
2022. 01. 19, 17:15
Magyarok bejövetele
zegernyei: gekovacsistvan: Nyomatékos kérésünk ellenére változatlanul irogat nekünk az ajánlott sorrend megtartása nélkül. Mégegyszer:
1. visszavonja a feljelentését,
2. bocsánatot kér.
Amíg ezekkel nem végez, a...
2022. 01. 14, 16:27
Szamojéd erkölcsök a magyar ugaron
mederi: @bm: 55
Példa mondatok hol találhatók?
2022. 01. 14, 08:33
Szókratész, a profi
bm: @Szűcs Gábor: "Valaki nyelvhasználatának része a „bebúr” szó ('beburkol, befal, felfal'), másénak nem."
Öö... Segítsetek.
Én ezt a szót máig nem ismertem, ma tanultam a fiamtól (és rákerestem, úgy pot...
2022. 01. 12, 23:59
Szókratész, a profi
mederi: @mederi:
Kiegészítés:
Szinkronizálásnál is akkor gondolom megfelelőnek a fordítást, ha a filmen látható szituációba pontosan bele illik, nem pedig szó szerinti fordítású a lefordított szöveg..
Verseny...
2022. 01. 11, 18:42
Néhány szó az ikes ragozásról
mederi: @szigetva:
Te "össze passzításról" beszélsz, én "szituáció megjelenítésről"..
A kettő nem ugyanaz..
A szituációba "helyezős" módszernek az előnye az, hogy mint már valahol írtam, az OK-OKozat-ot is fo...
2022. 01. 11, 18:28
Néhány szó az ikes ragozásról
szigetva: @mederi: Nem az a kérdés, hogy lehet-e magyarul egyértelműen mondani (persze, hogy lehet), hanem hogy az adott mondat tud-e egyértelmű lenni (nem tud).
Te ezt láthatóan egy versenynek képzeled, ahol m...
2022. 01. 11, 17:55
Néhány szó az ikes ragozásról
mederi: @szigetva:
A magyar más szórendet használ, és más módon közelíti meg a példád szerinti szituációt, ami szintén nem előnytelen:
"Vedd inkább ezt a biciklit, mint a motort."
Szerintem ha egy barát, vagy...
2022. 01. 11, 17:46
Néhány szó az ikes ragozásról
szigetva: @mederi: Nem kideríthetetlen az előnye. Ha pl. két-két főnév és jelzője synchesisben vagy chiasmusban van, nagyon is jól jön az ilyesmi, hogy összepasszintsuk őket. Továbbá a névmások antecedense is e...
2022. 01. 10, 16:58
Néhány szó az ikes ragozásról
tkis: Csodálom, hogy antiszemita szál nem tűnik fel az ügyben, ez az eszperantó kapcsán nem lenne szokatlan, ráadásul még a tolvajnyelv miatt is bele keverhették volna a zsidó összeesküvést, ugyanis a magya...
2022. 01. 10, 16:15
Eszperantó – a bűnözők nyelve?
mederi: @szigetva:
Rendben van, nyelvtani nemek léteznek..
Kideríthetetlen, hogy miért jöttek létre, van-e valamilyen előnye...
-Jó a példád, hogy a magyarban a magas és mély magánhangzós szavak léte sem köth...
2022. 01. 10, 15:39
Néhány szó az ikes ragozásról
szigetva: @mederi: Te teljesen félreérted, hogy mi az a nyelvtani nem. Fogd fel úgy, hogy csoport. Ahogy a magyarban a főnevek egy része magas, egy másik része mély hangrendű toldalékokat vonz, úgy a németben a...
2022. 01. 10, 10:27
Néhány szó az ikes ragozásról
mederi: @bm:
"A többi nyelv nem "természeti, vagy természetes nyelv, ami szituációkra épül?"
Kérdésedre a válaszom,
példák formájában:
-Nem tudjuk, hogy sok nyelvben miért van harmadik, "semleges" nem, ami az...
2022. 01. 10, 10:06
Néhány szó az ikes ragozásról
bm: [analóg nyelv]
megpróbálok egy-egy kommentben egy-egy témára szorítkozni:
először néhány idézet, azt hiszem, hogy mindegyik ugyanarról szól:
@mederi:
78: "a magyarban az "-ik" végződésben valóban az "...
2022. 01. 10, 01:37
Néhány szó az ikes ragozásról
szigetva: @mederi: Nem, én tényleg nem értem, amit írsz.
2022. 01. 09, 13:06
Néhány szó az ikes ragozásról
mederi: @szigetva: 103
Te tényleg nem érted, amit írtam?
Van jó döntés, és van rossz döntés, van kétséges döntés ("IKES billegés" kapcsán az ok és várható okozat mérlegelésének fontossága, az arra való figyel...
2022. 01. 09, 13:00
Néhány szó az ikes ragozásról
szigetva: @mederi: A határozott/határozatlan formális morfológiai kategória a magyarban. Azaz nem a jelentéstől függ. (Még mielőtt előhozod, igen, ritkán az is előfordul: megeszik valamennyi fügét vs megeszi va...
2022. 01. 09, 12:41
Néhány szó az ikes ragozásról
mederi: @bm: 101
"ez is határozott tárgy?:
"megeszem a nagy részét""
A példád akkor megfontolt (helyes), ha a saját célodat és elhatározásodat nem helyezed mindenki, és minden elé.
Mert mi a szituáció?
Elhatá...
2022. 01. 09, 12:34
Néhány szó az ikes ragozásról
bm: @mederi: kicsit sem zavar, hogy nem ezt jelentik ezek a szavak?...
(B verzió: eredetileg ezt jelentik, csak senki sem ilyen értelemben használja őket, mert nem tudnak eléggé intuitív-gyökmagyarul... s...
2022. 01. 09, 03:20
Néhány szó az ikes ragozásról
mederi: @mederi: 97-ez kiegészítés:
Az "Ihos" mellett mint vezetéknév, jelen van az "Ihász" is a magyarban, ami gondolom nem szláv környezetben, hanem pl. sváb környezetben jelenthette ugyanazt..
A valamikori...
2022. 01. 08, 15:23
Néhány szó az ikes ragozásról
mederi: @bm:-@szigetva
"a válaszod második felével azt támasztod alá, amiről szó van:
vagyis hogy az idegen nyelv(nek ez a tulajdonsága) nem a "valóságos helyzetekből indul ki ... az állapotok és történések s...
2022. 01. 07, 17:21
A hiperkorrekció – durva hiba vagy természetes reakció?