Hozzászólások:
Blogin: @Fejes László (nyest.hu): Ismerem és szeretem Nádasdyt, de ugye nem baj, ha a szakmai véleményét nem osztom feltétlenül? Ő meg, tudjuk ugye, épp a neológus nyelvésztípus.
@putty: Ez egyféle primitív s...
2014. 02. 25, 13:17
Mi előtt hajolt meg a tudomány?
Fejes László (nyest.hu): @challengeofusenglish: Kizárt.
2014. 02. 25, 13:04
Mi újság a helyesírásban?
Fejes László (nyest.hu): @reiner Tor: Igazad van, a holodomor kicsit később volt.
„a hivatalos iratokban is időnként rövid időre túlsúlyba kerültek az ukrán nyelvű iratok” Igazán botrányos, hogy ukrán területen ilyesmi megesh...
2014. 02. 25, 13:04
Mekkora veszélyben vannak
a kárpátaljai magyarok?
challengeofusenglish: És a nemcsak-t végre normálisan elmagyarázza az új szabályzat? Lehet, hogy csekélyértelmű vagyok, de amit a nemcsak-hoz írtak, egyáltalán nem értem.
2014. 02. 25, 13:01
Mi újság a helyesírásban?
Sultanus Constantinus: A köznyelvben mindig is tágabb értelemben használták a "tudomány"-t, mint amit a tudomány számára jelent. A "probléma" pontosan ugyanaz, mint a "nyelvész"-szel: a köznyelvben mindenkit nyelvésznek nev...
2014. 02. 25, 12:51
Mi előtt hajolt meg a tudomány?
reiner Tor: @Fejes László (nyest.hu): Megpróbálok rövid lenni.
Először, tévedsz, a húszas évek nem a holodomor időszaka, az Ukrajnában az ukranizáció időszaka. (Nem volt sikeres, mert a pártapparátus tagjai jórés...
2014. 02. 25, 12:23
Mekkora veszélyben vannak
a kárpátaljai magyarok?
putty: @Blogin: Szerintem is be kellene vezetni a nyelvi rendőrséget! De csak próbajelleggel, azaz csak az ezt követelő anyanyelvi beszélőknél. A betartandó szabályok:
1. T/1. feltételes mód, tárgyas ragozás...
2014. 02. 25, 11:31
Mi előtt hajolt meg a tudomány?
Fejes László (nyest.hu): @odinn: Igen, ez pont az a használat, amikor az időbeliség és a feltételesség egybeesik – az ilyneeken keresztül keletkezett a ha mai, döntősen feltételességet kifejező használata.
2014. 02. 25, 11:29
Hajdan és majdan
Fejes László (nyest.hu): @Pesta: „létezhet a nyelvhasználatnak egy magasabb szintje” Milyen értelemben „magasabb szint”? Pl. miért magasabb szint ugyanannak a történetnek a leírása a nyelvhelyességi szabályokat betartva, de u...
2014. 02. 25, 11:27
Mi előtt hajolt meg a tudomány?
Fejes László (nyest.hu): @Blogin: seas3.elte.hu/delg/publications/modern_talking/26.html
2014. 02. 25, 11:24
Mi előtt hajolt meg a tudomány?
licidepot: @reiner Tor: Jó.Rendben.
De az USA elnökök nem voltak diktátorok.Legalábbis a tanulmányaim szerint.
Ha csak nem sorolható ide az É.-D.háború.
Az is igaz,hogy Angliával karöltve próbálják bekebelezni a...
2014. 02. 25, 11:24
Történelmi mítoszok, amikben Ön valószínűleg hisz
Pesta: A Nyest által képviselt szemlélettel én sem értek egyet teljes egészében, de a liberális nyelvészettel (vagy inkább nyelvi liberalizmussal?) nem a deskriptivitás a gond, mert a maga szintjén tényleg c...
2014. 02. 25, 11:23
Mi előtt hajolt meg a tudomány?
odinn: "a töve a ha ’mikor, amikor’ határozószóból keletkezett. (A szót ilyen értelemben nem használjuk[...])"
Az élőbeszédben bizony hallani ilyen értelemben is: "Felkapcsolódnak a lámpák, ha lement a Nap".
2014. 02. 25, 11:22
Hajdan és majdan
Blogin: @Mártonfi Attila: A húgybanézés és a nyelvtudomány nem ugyanolyan. A nyelvtörténet értelemszerűen deskriptív, de egy ideál fölállítása, tehát tartós jó meghatározása preskriptivitást igényel. Összemos...
2014. 02. 25, 11:21
Mi előtt hajolt meg a tudomány?
Mártonfi Attila: Remélem, végre egyszer leszámolunk a liberális csillagászattal, és a deskriptivitást felváltja a preskriptív nézőpont. Nehogy már az égitestek mozgását írja le a kutató. Igenis, meg kell mondani, hogy...
2014. 02. 25, 11:14
Mi előtt hajolt meg a tudomány?
Blogin: Én pedig remélem, hogy végre egyszer leszámolunk a liberális nyelvészettel, és a deskriptivitást fölváltja a preskriptív nézőpont.
2014. 02. 25, 10:35
Mi előtt hajolt meg a tudomány?
Fejes László (nyest.hu): @Xebulon: „ el kell fogadniuk egy európai színvonalú nyelvtörvényt” Az unió ebben nem támaszt nagy követelményeket, különösen, ha bevándorlók nyelvéről van szó. Észtországban és Lettországban sincs jo...
2014. 02. 25, 08:37
Mekkora veszélyben vannak
a kárpátaljai magyarok?
Krizsa: A szavak értelmének meghamisítása - szarkeverés.
1. az iskolai lövöldözések, az ön és a családirtás közvetlen oka a pszichiátriai (elsősorban az ú.n. "depresszió elleni" gyogyók bekapkodása. Ezek nagy...
2014. 02. 25, 05:37
Az erőszak mint fertőző betegség
Xebulon: A módszer szerintem alkalmas lehetne a mély-szegénység, gettósodás és sajátságos kulturális közegek (amit a nép csak cigánybűnözésnek hív) felszámolására is. Gyanítom, hasonló az eloszlási minta. Egy ...
2014. 02. 24, 21:22
Az erőszak mint fertőző betegség
reiner Tor: Azért van különbség aközött, hogy az egyik kormány aktívan ukranizálni akar, a másiknak meg az egyik fő célja, hogy az orosz kisebbségnek kedvező szabályozást alkosson, és abból néha leesik egy-egy mo...
2014. 02. 24, 21:00
Mekkora veszélyben vannak
a kárpátaljai magyarok?
reiner Tor: @licidepot: De hát nem volt kimondottan alacsony egyik híres diktátor sem. Mugabe zimbabwei elnökre most gugliztam rá, 185 centi magas.
Az amerikai elnökök ugyan jóval magasabbak voltak a híres diktát...
2014. 02. 24, 20:45
Történelmi mítoszok, amikben Ön valószínűleg hisz
Xebulon: Ha az új vezetéssel be akarnak lépni az EU-ba, akkor úgyis el kell fogadniuk egy európai színvonalú nyelvtörvényt. Más kérdés, hogy a törvény csak papíron fog létezni, vagy működni fog - láttunk már n...
2014. 02. 24, 20:36
Mekkora veszélyben vannak
a kárpátaljai magyarok?
HF-C: aha, ezek szerint nem en voltam, hanem ez a rendszer rakja bele a space-t, amikor a komment egy hosszabb sora a doboz szelehez er. Tehat a linkben a "(2013" reszt követö zarojel elötti szoközt ki kell...
2014. 02. 24, 19:45
Nyelvek lexikai távolsága
HF-C: na megegyszer, mert elbenaztam a linket: www.let.rug.nl/gooskens/project/pdf/Heeringa%20et%20al.%20(2013 ).pdf
2014. 02. 24, 19:41
Nyelvek lexikai távolsága
HF-C: Ez a pelda talan meg egy fokkal relevansabb: a modszer ugyanaz, de itt meg ilyesmi abrak is lathatok. A 14. oldalon kezdödö 4. fejezet a relevans. www.let.rug.nl/gooskens/project/pdf/Heeringa%20et%20a...
2014. 02. 24, 19:39
Nyelvek lexikai távolsága
MolnarErik: @TI: A Katolikus Lexikon szerint is létezik lelkiismeret-furdalás, márpedig hha vkinél a katolikusok liberálisabbak és demokratikusabbak, akkor az illetőnél vaskalaposabbat nehéz találni.
Ha vki nem é...
2014. 02. 24, 18:47
Remek hetünk volt!!!
HF-C: Szerintem barmit is csinalt a szerzö, az biztos hogy nem a TESz-böl es megfelelöiböl indult ki, hanem olyasmit csinalhatott mint pl. ezek itt: iopscience.iop.org/0295-5075/81/6/68005/pdf/0295-5075_81_...
2014. 02. 24, 17:35
Nyelvek lexikai távolsága
El Vaquero: Még valami: ahogy az ábrás cikk hozzászólásainál többen szóvá teszik: egy csomó nyelv nem is szerepel rajta.
2014. 02. 24, 17:17
Nyelvek lexikai távolsága
El Vaquero: Ááá, ez teljesen fal, egy csomó minden egy rakat mással nincs összekötve, vagy rossz helyen van összekötve. Főleg az az ukrán-magyar összekötés elég durva, de a görög-holland összekötés sem piskóta. P...
2014. 02. 24, 17:15
Nyelvek lexikai távolsága
Fejes László (nyest.hu): @Janika: Azért a nyelvek magyar elnevezése irreleváns szempont az egyes nyelvek szempontjából, ahogyan az állatok magyar neve sem mond semmit a fajról. Bizonyos lexikális mérések tényszerűen mondanak ...
2014. 02. 24, 16:42
Nyelvek lexikai távolsága