Oktatás
Készülj az érettségire a YouTube-bal!
nyest.hu | 2014.04.08.
Érettségire felkészítő videósorozattal állt elő a Nemzedékek Tudása Akadémia. Kiváló tanárok tartanak 15-20 perces miniórákat érettségi témakörökből. Nem csak diákoknak lehet érdekes!
Mennyit tudsz Európáról?
nyest.hu | 2014.04.08.
2014. április 1-től 15-ig lehet részt venni az EUROSCOLA játék tavaszi fordulóján. A nyertesek Strasbourgba utazhatnak.
Búcsúzik az OktpolCafé
nyest.hu | 2014.04.07.
Búcsúznak az OktpolCafé blog létrehozói és szerzői. Döntésüket a választási eredmények tették véglegessé.
A kezdetek kezdete – videón
nyest.hu | 2014.04.07.
Egy elmélet szerint az emberi nyelv kialakulásának a kezdete a toborzáshoz és a vadászat koordinációjához kapcsolódik.
Kárpátalja lojális Ukrajnához
MTI | 2014.04.06.
Kárpátalja magyarsága kinyilvánította, hogy anyanyelvű oktatási rendszer biztosítását igényli az ukrán állam részéről, és szüksége van az államnyelv megfelelő szintű oktatására.
Mit kell tudnia egy jó helyesírónak?
Wenszky Nóra | 2014.04.06.
Károlyi család vagy Károlyi-család? Hová kell kitenni a kötőjelet és miért? És mit kell egy szóba írni? Szép épületek között kalandozunk és közben kiderül, nem elég bevágni a helyesírási szabályzatot ahhoz, hogy jó helyesírók legyünk.
Államosítják a tankönyvpiacot
MTI | 2014.04.05.
Az állam ismét köztulajdonba vette hazánk 66 éves tananyagfejlesztő műhelyét.
Robbanás-veszély!
nyest.hu | 2014.04.04.
A kéttagú összetételek tipikus helyesírási hibája a különírás. De azért akad példa a kötőjeles írásmódra is. Enikő egy ilyen feliratot küldött nekünk.
Fagyi, pénz, logika, ráolvasás
nyest.hu | 2014.04.03.
Április 4-én, pénteken tartja az Erasmus Kollégium szokásos pénteki szemináriumát. Ezúttal két, nyelvészethez is köthető előadást hallgathatnak meg az érdeklődők.
Az anyatejjel szívjuk magunkba?
Szabó Tamás Péter | 2014.04.03.
Anya csak egy van. De miért volt olyan fontos ez a tény a reneszánsz egyik kiemelkedő nyelvpolitikusának?
Egy nap = 24 óra
nyest.hu | 2014.04.02.
Hány órát aludt Balzac? Hány kávészemből készítette reggeli kávéját Beethoven? Mikor volt ideje Mozartnak udvarolni? – Ezekre a kérdésekre mind választ adnak azok a kördiagramok, amelyeken híres emberek napirendjét szemlélhetjük meg.
Ezt utáljuk mi – Második rész
nyest.hu | 2014.04.01.
Április elsején kivételesen szerzőink is elengedhették magukat. Arról kérdeztük őket, hogy milyen nyelvi jelenségektől borsózik a hátuk.
Ezt utáljuk mi – Első rész
nyest.hu | 2014.04.01.
A nyelvész nem attól nyelvész, hogy mindent szeret, ami nyelven van. Szerzőink is elmondják, nekik mi fáj.
Háborognak, mert többet kaptak a pénzükért
nyest.hu | 2014.04.01.
Egy houstoni főiskola diákjai felháborodtak, mert haladóbb kémiakurzuson vettek részt, mint amire befizettek.
Mit utálok?
Molnár Cecília Sarolta, felelős szerkesztő | 2014.04.01.
Olvasóink egy fogalmazásnáci gondolataiba nyerhetnek ezúttal bepillantást. Felelős szerkesztőnk tabuk nélkül vall arról, miket gyűlöl a szövegekben.
Alternatív mondatelemzés – újratöltve
nyest.hu | 2014.03.31.
Nemcsak a magyar oktatásban használnak hagyományos, sokszor elavultnak tekintett mondatábrázolási rendszert. Az Egyesült Államokban szintén tanítanak egy 1877-ből származó mondattani ábrázolást.
A király mindentlátó leánykálya
nyest.hu | 2014.03.31.
A király leánykályának kezéért póbákat kell kiállnia az ifjúnak. A Millenárison található egyik játszótérről kaptuk ezt a képet.
Alkalmatlan tanfelügyelők?
nyest.hu | 2014.03.31.
Nagy-Britanniában jelentés készült a tanfelügyelőség működéséről, amelyből kiderült, hogy jó néhányan nem alkalmasak a feladatra.
Magyar-szlovák megbeszélés
a kisebbségi nyelvű oktatásról
MTI | 2014.03.29.
A szlovák oktatási reform nem vezethet ahhoz, hogy egyszerűen becsukják a kis létszámú iskolákat – szögezte le az oktatási miniszter.
Emberi mackók! Ez állati!
nyest.hu | 2014.03.29.
Az embernek igen hasznos és szórakoztató képessége, hogy bele tudja látni saját magát, saját cselekvéseit az állatokéba. Valamiért örömet okoz nekünk, hogy az állatokat emberi tulajdonságokkal ruházhatjuk föl képzeletünkben. Ennek a bizonyításaképp e...
Minden áruházban elkövetett lopás
nyest.hu | 2014.03.28.
János olyan képet küldött nekünk, amely a helyesírási kérdésektől egészen a mondatok elemzéséig vezet bennünket.
Hátrányban a balkezesek
nyest.hu | 2014.03.27.
Egy brit parlamenti képviselő a balkezesek ügyében írt levelet az oktatási miniszternek. Kutatások ugyanis azt mutatják, hogy nem indulnak egyenlő esélyekkel az iskolában.
Elhasznált fénycsőgyűjtő
nyest.hu | 2014.03.27.
János küldött nekünk egy képet, amelyen egy igencsak viseltes dobozt láthatunk; rajta a felirat: „elhasznált fénycsőgyűjtő”.
Tűz és nyelvészet a Kazinczy-birtokon
Nedbál Miklós | 2014.03.27.
Tűz ütött ki Kazinczy széphalmi birtokán, amely után szerencsés esetben Kazinczy Eugénia, Wesselényi Miklós és Kőrösi Csoma Sándor megtalálhatja a nyelvújítás korának egyik fontos dokumentumát. Az egykori Kazinczy-birtokon működő Magyar Nyelv Múzeumá...
Felkészülni, vigyázz, GEOMATECH!
nyest.hu | 2014.03.26.
Újszerű tanulmányi verseny indul matematikai és természettudományos feladatokkal GEOMATECH címmel.
Diákok fejlesztettek angol nyelvű Budapest-appot!
nyest.hu | 2014.03.26.
A „Budapest on the Go” elnevezésű mobiltelefonos alkalmazást a budapesti Madách Imre Gimnázium diákjai fejlesztették. Tényleg.
Oktatással a nemzethalálba
Leijailla | 2014.03.25.
Szüleiktől elragadott gyermekek, nevüktől megfosztott diákok, üresen maradt csumok. Utak és zsákutcák a nyelvhez néhány szamojéd témájú film tükrében.
Kérjük (ne) hagyják őrizetlenül értékeiket!
nyest.hu | 2014.03.25.
Erika küldött nekünk egy képet Szombathelyről, amely nemcsak helyesírási, de pragmatikai szempontból is érdekes.
Hogyan beszéljünk a legkisebbekkel sötét témákról?
nyest.hu | 2014.03.24.
A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ „Mézeskalácsház” címmel színházi nevelési előadást és kerekasztal-beszélgetést rendez a Holokauszt Emléknap alkalmából.
Veszélyes és egzotikus állatbefogás
nyest.hu | 2014.03.24.
Mindennapi helyesírásunk sokszor nem követi az akadémiai szabályzatot. Az egyik legnehezebb terület az összetételek helyesírása. Újabb példában mélyedhetünk el.