A Twitterről a helyesírási szótárba?
Meglepő eredményeket hozott egy brit fogalmazási verseny pályaműveinek elemzése. Úgy tűnik, a gyerekek jóvoltából új írásjel van születőben.
A BBC immár ötödik éve ír ki fogalmazási pályázatot gyerekeknek. A versenyre bármilyen kitalált történettel nevezni lehet. Egyelten megkötés van: az írásműnek 500 szó hosszúságúnak kell lennie. A pályázatot két kategóriában hirdetik meg: 5–9 és 10–13 éveseknek. Mindkét kategória győztese annyi könyvet kap, amennyi egymásra helyezve Chris Evans rádiós műsorvezető magasságával egyenlő. Emellett a gyermek iskolája 500 darab könyvet kap ajándékba a könyvtár számára. A versenyre érkező pályaművek szóhasználatát is évről évre elemzik. Ebből érdekes következtetést vontak le a szakértők: új írásjel jelent meg a gyerekek mondataiban, írja a BBC News.
Az idei versenyre rekordmennyiségű pályamű érkezett be. A több mint 120 ezer fogalmazás mindegyikét elolvasta az öttagú zsűri minden tagja. A szövegeket pedig az Oxford University Press (OUP) szakértői elemezték. Szógyakoriságokat számoltak, és arra is kíváncsiak voltak, milyen témák a legnépszerűbbek manapság.
Azt találták, hogy a modern eszközök kétségtelenül a gyerekek világának középpontjában állnak. Ám az meglehetősen gyorsan változik, mi divatos éppen. A régebben népszerű email, Facebook és mobile ’mobiltelefon’ szavak mára megritkultak a fogalmazásokban. Helyüket átvette az Instagram, a Snapchat és az emoji. Míg korábban arról meglehetősen sokan írtak, hogy tévét vagy videót néznek, most inkább az érdekelte a gyerekeket, hogy egy általuk feltöltött képet vagy filmet hányan lájkoltak és hányan osztottak meg. Az egyik leggyakoribb motívum az volt, hogy a történet hőse váratlanul híres lesz az interneten, miután feltöltött egy videót a Youtube-ra.
A legnépszerűbb karakterek között találunk focistákat, mint Lionel Messi vagy Wayne Rooney, történelmi személyiségeket, mint Adolf Hitler, és mesehősöket, mint Hófehérke. A kutatókat meglepte a görög mitológia szereplőinek nagy száma a történetekben: volt szó Zeuszról, a Minotauruszról és Herkulesről is. Úgy látszik, az OUP kutatói nem olvasták az egyik igen népszerű ifjúsági könyvsorozatot, míg a versenyre pályamunkát beküldő gyerekek igen. Rick Riordan nagyszerű könyvsorozatára gondolunk, a Percy Jackson és az olimposziak című ifjúsági regényfolyamra. Ez napjaink Amerikájában játszódik, és megismerhetjük belőle a görög mitológia legfontosabb szereplőit és történeteit.
Az Egyesült Államokban egy szám elé írva a # azt jelenti, ’számú’. Például gate #2 ’kettes számú kapu’. Ha azonban egy szám után írják, akkor ’font (tömegmérték)’ jelentésű: 2# ’2 font’.
A fogalmazások elemzése még egy meglepő felfedezést hozott. Kiderült, hogy a gyerekek egyre gyakrabban használják a számjel (#) szimbólumot fogalmazásaikban. Az angolul hash vagy number sign ’számjel’ névre hallgató jelet korrábban leginkább az informatikában használták világszerte. Számos programozási nyelvben például azoknak a soroknak az elejére írják, amik csak megjegyzésként funkcionálnak.
A # jel igazi karrierjét a közösségi oldalak jelentették. A Twitteren például bármilyen szó elé kitehető a # jel, ezáltal az úgynevezett hashtag [hesteg] lesz belőle. Például így: #nyest. A hashtagek amolyan kulcsszavakként funkcionálnak az üzenetben, kereshetők, követhetők és lájkolhatók. A közösségi médiából pedig a hashtagek egy ugrással az iskolai fogalmazásokba is bekerültek a BBC kutatói szerint.
A gyerekek a mondatok végére meglehetősen gyakran biggyesztettek hashtegeket, amolyan utóiratként. Ezeket a közösségi oldalakon megszokott formátumot használva tették, tehát a mondatot lezáró írásjel és szóköz után következett a #, majd ezzel egybeírva az egy szóba sűrített gondolat. #ezalényeg
Bár a hashtagek ilyen használatát az OUP kutatói meglehetősen gyakorinak találták a versenyművek szövegében, a két első díjas pályaműből ezek hiányoznak. A kilencéves nyertes fogalmazásában nem kapnak szerepet még a technikai eszközök sem, csak a fejtetvek. De az idősebb győztes írásában már ott villog a képernyőn egy üzenet.
Források