Hozzászólások:
Fejes László (nyest.hu): @Roland2: Sokadszorra írom le, és már előttem is sokszor leírták: semmi baj nincs azzal, ha bizonyos szerkezeteket utálunk, kiráz tőlük a hideg stb. Baj akkor van, amikor elkezdjük azokat vegzálni, ak...
2011. 02. 03, 22:28
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
ZTM: @Roland2: A mai fiatalok pl. a "mozi" szót 'mozifilm' értelemben használják, gondolom az angol "movie" hatására. Nekem pl. ez értelemzavaró. Amikor legelőször olvastam olyat egy hírben, hogy "Készül a...
2011. 02. 03, 21:13
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
Roland2: Nem vagyok "nyelvvédő",de azért még nekem is furcsán hangzanak az olyan szerkezetek vagy kifejezések ,mint pl. "muszáj vagyok megcsinálni" vagy "létezhetetlen" ( ezt már nem egyszer hallottam),vagy am...
2011. 02. 03, 21:02
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
NP: @ZTM: Ezzel a főhajtással van egy kis bibi. Az anyanyelvváltozat tudatos megváltoztatása (ill. megváltoztatásról szó sem lehet, hisz "be van égetve", inkább elnyomása, háttérbe szorítása) hosszú ideig...
2011. 02. 03, 20:57
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
tenegri: @feri: A bibliai neveket tetszőleges nyelven lehet értelmezni kis fantáziával - a nevek és szavak etimologizálása, eredetének kutatása nem erről szól. Pl. itt van pár mongol szó a Bibliából:
- paleszt...
2011. 02. 03, 20:47
Jézus nyelve
ZTM: @összetéveszthetetlen: Szerintem a nyelvészeknek is el kellene fogadniuk, hogy minden nyelvnek létezik egy társadalmilag elfogadott művelt nyelvi normája, amit illik ott betartani, ahol ezt megkövetel...
2011. 02. 03, 20:44
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
Fejes László (nyest.hu): @ZTM: "Akkor miért van szükség irodalmi nyelvre, nyelvi normákra, ezek oktatására, sztenderd nyelvváltozatra (melyről ugye szintén tudjuk jól, hogy valójában nem létezik, hiszen mindenki valamilyen ny...
2011. 02. 03, 20:36
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
összetéveszthetetlen: Erről beszéltem, esélytelen, hogy a ZTM és hozzá hasonló sorstársak már jó útra térnek, és elfelejtik, amit a fejükbe vertek anno hivatalos magyar nyelv címszóval. A nyelvművelőt, mint műfajt kéne tör...
2011. 02. 03, 19:39
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
tenegri: @ZTM: "Más nyelveknél hagyománya és kultusza van annak, hogy normákat határoznak meg, "helyes" használatokat ajánlanak, míg másokat ellenjavallanak, külön erre a célra létrejött, nyelvápolási intézmén...
2011. 02. 03, 19:33
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
összetéveszthetetlen: @Angry Bird: igen, van aki ezt hiszi, vagy ezzel riogat, mert annyira hozzászokott a 20 év egyhelybenálláshoz. Szegény flótás, ki fog halni.
2011. 02. 03, 19:30
A médiatörvény tele van rejtett csapdákkal
feri: @elhe taifin:
Rendben van ,hogy vitatod a cikk egészét, ezt megértem.
A héber-magyar rokonszavakat nem Varga Csaba találta ki, ezt már a XVI-XVII. századi Bibliafordítók is észrevették, Varga is rájuk...
2011. 02. 03, 19:27
Jézus nyelve
ZTM: @tenegri: Természetesen szó sincs arról, hogy én a nyelvtudomány és a nyelvészek nevében mondanék bármit is, hiszen nem vagyok nyelvész, így nincs is jogom hozzá.
Megmondom őszintén, én csupán egyetle...
2011. 02. 03, 18:57
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
tenegri: @ZTM:
"Na de hát nyelvhelyesség az nincs is, csak szokás és illem."
Így van. A szokások pedig sokfélék, ahogy az illemszabályok sem egyformák, pláne az ízlések - ráadásul mindegyik folyton változik is...
2011. 02. 03, 18:02
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
bibi: "Ha az oroszok bemerészkedtek a mordvinok földjére, azt megbánták (lásd az 1103-as akciót)."
Régi dicsőségünk, hol késel az éji homályban?
2011. 02. 03, 17:09
Kölcsönös és érdekmentes barátság
ZTM: @tenegri: "A példáidban _illemszabályokról_ van szó, nem pedig nyelvhelyességről"
Na de hát nyelvhelyesség az nincs is, csak szokás és illem. :)))
@Fejes László: Akkor miért van szükség irodalmi nyelv...
2011. 02. 03, 16:19
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
Angry Bird: @összetéveszthetetlen: Így van, ő a demokrácia szemszögéből nézi a dolgokat, és nem veszi figyelembe, hogy Magyarországon feudális viszonyok uralkodnak.
2011. 02. 03, 16:05
A médiatörvény tele van rejtett csapdákkal
Fejes László (nyest.hu): @ZTM: "A nyelv védelmére nyilván szükség van" Nincs. Vagy egyet kell értenünk azzal az állítással, hogy a spanyol a latin elkorcsosult változata, melynek csököttagyú beszélői nem voltak képesek megtan...
2011. 02. 03, 16:03
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
tenegri: @ZTM: A példáidban _illemszabályokról_ van szó, nem pedig nyelvhelyességről. A nyelvvédők az előbbieket - több más dologgal, pl. a megszokással, egyéni ízléssel együtt - az utóbbinak szeretnék beállít...
2011. 02. 03, 16:01
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
ZTM: Szerintem a nyelvészek és a nyelvművelők "harcában" – ha lehet ezt így nevezni – valahol az arany középutat kellene megtalálni. A nyelv védelmére nyilván szükség van, hiszen ez ugyanolyan természetes ...
2011. 02. 03, 15:41
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
összetéveszthetetlen: Nincs semmi meglepő, ha egy külföldi szakértő az ottani viszonyokhoz mérten értelmezve, az ottani társadalmi és kulturális klímába helyezve a magyar médiatörvényt, értetlenkedik és elítélően bólogat.
2011. 02. 03, 15:29
A médiatörvény tele van rejtett csapdákkal
összetéveszthetetlen: Jogos. Ez esetben viszont nem a kétes értékű nyelvművelők (legyen az a helyi újság prominens cikkírója, vagy magyartanár) ellen kellene fellépni, mintsem a az általuk a tömegeknek sugallt téves gondol...
2011. 02. 03, 15:22
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
zergevirag: @Ringelhuth bácsi:
Jó lenne oroszul tudni.
Köszönöm, utána fogok nézni.
2011. 02. 03, 14:16
A szárnyas medvéről
Fejes László (nyest.hu): @Marcsika: Ez azért is érdekes, mert már O. Nagy Gábor is úgy írt róla, mint amelynek értelme már elhomályosult. Ez is szép bizonyítéka annak, mennyire másként használjuk "ugyanazt" a nyelvet, mennyir...
2011. 02. 03, 12:44
Akkorát kapsz, hogy attól koldulsz!
Fejes László (nyest.hu): @HF-C: Nem olvastam végig a cikket, csak azokat a pontokat futottam végig, amelyeket egy ilyen tanulmány Achilles-sarkának tartok, és lám, pontosan azokat a hibákat követik el, amiért az ilyen kutatás...
2011. 02. 03, 12:40
Átfedés a magyar és a finn szókincs között
Fejes László (nyest.hu): @összetéveszthetetlen: "Stefan Weitz [...] nem tagadta, hogy a Google-ból is gyűjtenek adatokat keresőjük fejlesztéséhez, a találati érték megállapításához"
2011. 02. 03, 12:36
A Google szerint a Microsoft egyszerűen tolvaj
Fejes László (nyest.hu): @összetéveszthetetlen: Nem azzal van a baj, amikor valakinek nem tetszenek ezek a szerkezetek. Az a problémás, amikor másokat megbélyegeznek, butának, műveletlennek minősítenek olyan alapon, hogy az i...
2011. 02. 03, 12:33
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
Fejes László (nyest.hu): @O:cSi: Azzal önmagában nincs baj, ha valaki valamitől viszolyog. Azzal sincs baj, ha valakinek nem jönnek be a kövér nők, azzal azonban már igen, ha az illető túlsúlyos hölgyeket látva tehenezni kezd...
2011. 02. 03, 12:24
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
összetéveszthetetlen: Ahogy a nyelv milyenségét is jobban tesszük, ha elfogadjuk és csak tanulmányozzunk, mintsem, hogy minősítjük, miért nem vonatkoztatjuk ugyanezen magasztos irányelvet a nyelvművelőkre? Hogy ti. erőlköd...
2011. 02. 03, 12:03
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
HF-C: @Fejes László (nyest.hu): Köszönöm szépen, hogy elolvasta a cikket! Egyébként ebben a cikkben engem is épp az döbbentett meg, hogy mindazon teljesen jogos (és egyébként a szerzők által is ismert) észr...
2011. 02. 03, 11:45
Átfedés a magyar és a finn szókincs között
Marcsika: Én eddig még csak az "arról koldul" verziót hallottam, és értettem is hogy mit jelent...az édesanyám családjában (Nagycserkesz környékéről származtak) gyakran használták "gyereknevelési célzattal", mo...
2011. 02. 03, 11:29
Akkorát kapsz, hogy attól koldulsz!