Hozzászólások:
Szűcs Gábor: @sbalint:
„Mi a nyelv?
Szerintem egy olyan rendszer, amit egy csoport egyezményesen használ. Ebben az eligazodást szolgálja egy/a szótár. Tehát ami a magyar értelmező szótárakban olvasható, az az egye...
2017. 04. 27, 19:05
Szókratész, a profi
El Vaquero: @El Vaquero: annyiból viszont nem értek mégse egyet, hogy nagyon messzire visz ez a kérdés, túl Platónon is. Ugyanis nem csak attól függ, hogy a csoportot hogy definiáljuk, hanem hogy hogyan definiálj...
2017. 04. 27, 16:34
Szókratész, a profi
El Vaquero: @sbalint: egyetértek. Ilyen alapon nem lehet redukálni a nyelvet. Ettől viszont még lehet, hogy a vitapartner értelmezésében a profinak csak ez az egy jelentése van, és neki zavaró, ha másik értelembe...
2017. 04. 27, 16:30
Szókratész, a profi
nadivereb: @Sultanus Constantinus: oké, te ezt így használod. De azt ugye nem vonod kétségbe, hogy más használja ezt a szót más értelemben is (nevezetesen 'ügyes, jó' értelemben)?
2017. 04. 27, 16:23
Szókratész, a profi
lcsaszar: Nyilván ha valakiről tudjuk, hogy nem abból él, de elismerésünket akarjuk kifejezni, akkor tréfásan mondjuk rá, hogy profi. Vagyis úgy végzi a dolgát, mint aki abból él. Hallgatólagosan beleértjük, ho...
2017. 04. 27, 16:23
Szókratész, a profi
sbalint: @Szűcs Gábor: Mi a nyelv?
Szerintem egy olyan rendszer, amit egy csoport egyezményesen használ. Ebben az eligazodást szolgálja egy/a szótár. Tehát ami a magyar értelmező szótárakban olvasható, az az e...
2017. 04. 27, 16:13
Szókratész, a profi
Szűcs Gábor: @Sultanus Constantinus: Ez esetben mi a helyzet például a profi előadóval?
2017. 04. 27, 14:55
Szókratész, a profi
Sultanus Constantinus: A cukrászdában:
-- Jó napot! Mi a mai választék?
-- Hát nézze, ezen az oldalon vannak az amatőrsütemények, a másikon pedig a profiterol.
2017. 04. 27, 14:48
Szókratész, a profi
Sultanus Constantinus: Az én értelmezésemben a "profi" azt jelenti, hogy az illetőnek van valamilyen végzettsége, szakképzettsége, papírja, igazolása, elismerése stb. arról, amit csinál. Ha csak kedvtelésből foglalkozik vel...
2017. 04. 27, 14:45
Szókratész, a profi
nadivereb: @aphelion: Na, csak egy frissítést kellett volna nyomnom és akkor nem is kellett volna megfogalmaznom a saját kommentem második felét, elég lett volna csatlakoznom. :)
2017. 04. 27, 13:36
Szókratész, a profi
nadivereb: @sbalint: "De attól még nem tagadhatjuk azt a jelentést, hiszen benne van a szótárban."
A szótárban (melyikben?) elég sok olyan jelentés van benne, amit az emberek jó része (akár többsége) nem ismer é...
2017. 04. 27, 13:35
Szókratész, a profi
Szűcs Gábor: @sbalint: Tehát azt mondod, hogy a „munka” szó elsődleges jelentése 'kín, szenvedés, gyötrelem' (a mǫka szóból). „Aki nem ismeri a szónak az elsődleges értelmét, [...] nincs elég műveltsége.” (NB még ...
2017. 04. 27, 13:30
Szókratész, a profi
aphelion: Amúgy a "profi <foglalkozásnév>" szerintem így önmagában egyértelműen azt jelenti, hogy hivatásos. A másodlagos jelentés akkor jön elő, ha olyan szó előt használják jelzőként ami nem foglalkozás...
2017. 04. 27, 13:07
Szókratész, a profi
aphelion: @sbalint: Azért általánosságban ezzel nem értenék egyet, mert a szótárakban benne maradhatnak olyan szavak, amik az összes beszélő körében kiesnek a használatból, szóval már nem részei az élő nyelvnek...
2017. 04. 27, 12:57
Szókratész, a profi
aphelion: Hát ugye az is kérdés, mi számít csoportnak. Azt simán lehetségesnek tartom, hogy léteznek emberek, akik a profinak csak az átvitt értelmű jelentésével találkoztak, azt se zárom ki hogy sokan vannak, ...
2017. 04. 27, 12:52
Szókratész, a profi
sbalint: A szó elsődleges jelentése hivatásos (a professio szóból). A hivatásos ellentéte az amatőr vagy kontár. Innen alakúlt ki a másodlagos jelentése. Aki nem ismeri a szónak az elsődleges értelmét az nem a...
2017. 04. 27, 12:51
Szókratész, a profi
Szűcs Gábor: Mielőtt az olvasók hozzáfognának a házi feladat megoldásához, tisztázzunk egy félreértést.
„Ha van a magyar beszélőknek egy csoportja, amelyik Balázs módján egyaránt használja a profi szót 'hivatásos'...
2017. 04. 27, 11:54
Szókratész, a profi
aphelion: @El Vaquero: Dánia mellett Ausztria is jó példa, minden tartománynak van saját nyelvjárása: Weanarisch ("Wienerisch"), Burgeländisch, Niederösterreichisch, etc...Az Osztrák-Magyar monarchia másik utód...
2017. 04. 27, 10:34
Az orosz kisfiú, aki tatár akar lenni
lcsaszar: @El Vaquero: 1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről 12.§ (3): "A közút területén, a közút felett és mellett tilos elhelyezni olyan jelet, jelzést, egyéb tárgyat és berendezést, amely a közúti jel...
2017. 04. 27, 10:23
!ᛩᛅᛁ
hhgygy: Amúgy, ha belegondolunk, a patetikus szó "szánalmas" értelemben történő használata nem olyan nagy truváj, lásd az erdélyi magyarban az enervált szót.
2017. 04. 27, 09:44
!ᛩᛅᛁ
Sultanus Constantinus: @Fejes László (nyest.hu): Ezt így nem tudom megmondani, lehet, hogy inkább szubjektív benyomás, de kilóg. Más a dallama teljesen (azaz tkp. nincs dallama és monoton, szemben a többivel). A portugál is...
2017. 04. 27, 09:37
Az orosz kisfiú, aki tatár akar lenni
hhgygy: Igen, itt a patetikus szöveg nyilván dagályos, amúgy is az egy kollokviális kifejezés
2017. 04. 27, 09:31
!ᛩᛅᛁ
El Vaquero: @Fejes László (nyest.hu): azért mondom, hogy logikus, mert a terület nagysága is elszigetelő tényező. Nagyon nagy területen nem nagyon keverednek az emberek, legalábbis pl. nem a két távol eső fele kö...
2017. 04. 27, 02:13
Az orosz kisfiú, aki tatár akar lenni
Fejes László (nyest.hu): @Sultanus Constantinus: „szerintem magától értetődő, hogy ha egy nyelvet elég nagy és egymástól távoli területeken beszélnek, hogy nagyobb különbségek alakulHATnak ki”
Ja, hát ilyen alapon hivatkozhat...
2017. 04. 26, 21:41
Az orosz kisfiú, aki tatár akar lenni
Fejes László (nyest.hu): @Sultanus Constantinus: Na, jó, de nem mind ugyanúgy. Nehogy már azt mond, hogy kiismerhetőek a szeszélyeik.
@El Vaquero: Azért elég vicces az a fajta félműveltség, amit itt produkálsz. A pathetic pat...
2017. 04. 26, 21:27
!ᛩᛅᛁ
El Vaquero: @Fejes László (nyest.hu): miért, ennek milyen szakirodalom mond ellent? Szerintem igaza van, minél nagyobb területen beszélik (de főleg minél több elszigeteltebb vagy távolabb eső területen), annál tö...
2017. 04. 26, 19:54
Az orosz kisfiú, aki tatár akar lenni
Sultanus Constantinus: @Irgun Baklav: Igen, az eltérés okai megint egy érdekes kérdés. Kérdeztem már spanyolokat arról, hogy miért lehet az szerintük, hogy bármelyik latin-amerikai nyelvjárás akcentusa is sokkal jobban haso...
2017. 04. 26, 19:31
Az orosz kisfiú, aki tatár akar lenni
El Vaquero: @lcsaszar: láttam már nem egy fehér hátteres, fekete keretes, fekete betűs rovásírásos helységnévtáblát, ami nem volt hekkelve. Egyébként nekem a tábláról a 444.hu jutott eszembe, biztos az is rovásír...
2017. 04. 26, 17:54
!ᛩᛅᛁ
Irgun Baklav: @Sultanus Constantinus: Igazából, amire szerintem akár a zuberoai nyelvjárást beszélő baszkok, akár a csángók példája is rámutathat, hogy a kulcskérdés nem is annyira a nagy földrajzi távolság vagy a ...
2017. 04. 26, 17:11
Az orosz kisfiú, aki tatár akar lenni