Hozzászólások:
Annie: egyik mondatban lemaradt egy bezáró zárójel, bocs. )
2011. 02. 16, 14:37
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
Annie: Azzal egyetértek, hogy az ami/amely keverését nem kellene elítélni, ez csak hiperkorrekcióhoz fog vezetni és senki nem fogja az amit használni ott se, ahol kell. Ellenben Fáynak azért sok helyen igaza...
2011. 02. 16, 14:37
Lingvicista fröcsögés a hvg.hu-n
tenegri: @Annie: A nyelv lépten-nyomon számtalan esetben produkál többértelmű közléseket, melyek pillanatnyi pontos értelmét a körülmények, a szövegkörnyezet, a beszélők és hallgatók háttérismeretei határozzák...
2011. 02. 16, 14:34
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
tenegri: @El Mexicano: Az említett esetek mindenképpen szótőnek tekinthetők. Ugyanakkor figyelembe kell venni hogy lehetnek többalakú tövek (lásd pl. a magyar hó-/hav-, bokor-/bokr-, esz-/en-/ev-, stb.), önáll...
2011. 02. 16, 14:25
Héberszerű magyar latin szemüveggel
Annie: @Fejes László (nyest.hu): szerintem kreatívkodni úgy kellene, hogy jelentészavaró azért ne legyen... a „mozija készül a színésznek” magyarul tényleg azt jelenti, hogy épít egyet, ha nincs mellette ZTM...
2011. 02. 16, 14:10
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
DJS: @Olman:
"Azért nem csak néhány évtizede..."
Arisztotelész gondolt, amit gondolt, mostanában viszont több olyan albumot is készítettek, amik fényképekkel ábrázolnak valamiféle vélt vagy valós szabályos...
2011. 02. 16, 13:04
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Olman: @DJS: "Szerinted lehetséges az, hogy a magyar nyelvben van egy ilyen rendszer, de a magyar költők, akik évszázadok óta a nyelv legkiválóbb ismerői közé tartoztak, valamiért mégsem figyeltek fel erre?"...
2011. 02. 16, 12:42
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Olman: @DJS: "Néhány évtizede divatba jött matematikai szabályosságokat keresni a természetben"
Azért nem csak néhány évtizede... Arkhimédész a bolygókat szabályos gömbként, a pályájukat körpályaként vélelme...
2011. 02. 16, 12:21
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Fejes László (nyest.hu): @El Mexicano: Kérdés, hogy mit tekintesz "alapalak"-nak. Ahol már nem csak egy tőalak van, ott önkényes döntés kérdése, hogy melyiket tekinted "alap"-nak -- márpedig ritka az a (bármilyen értelemben) ...
2011. 02. 16, 11:36
Héberszerű magyar latin szemüveggel
Fejes László (nyest.hu): @Nyenyi: A rovásírás gy-jéről, ill. annak jelentőségéről már írtunk a korábbiakban: www.nyest.hu/renhirek/sandor-klara-a-szekely-irasrol
@tkis: Ezt már én is feszegetem egy ideje. Nekem az tűnt fel, h...
2011. 02. 16, 11:31
A gy történetéről
El Mexicano: @tenegri: Egyetértek, ha tőnek bizonyos ragozásoknál a megismétlődő állandó alakot tekintjük, akkor persze, lehet szótőről beszélni, csak én "abszolút" jelentésben értettem, hogy szerintem úgy viszont...
2011. 02. 16, 09:36
Héberszerű magyar latin szemüveggel
Fromm: Kipróbáltam én is. Az OpenOffice-ra hasonlít leginkább, néhány bővítéssel. Nekem tetszik. A súgója is nagyon jó és tényleg teljesen támogatja a magyar nyelvet is.
Azzal viszont vitatkoznék, hogy többe...
2011. 02. 16, 09:29
LibreOffice: a szabadságot is szokni kell
tenegri: @El Mexicano: Mint ahogy a cikk is írta, vannak olyan toldalékok, amelyek egyértelműen egy-egy szótőhöz kapcsolódnak. Ilyen pl. az arabban a főnévragozási esetek végződése (alany-, tárgy- és birtokos ...
2011. 02. 16, 09:03
Héberszerű magyar latin szemüveggel
elhe taifin: @Nyenyi:
Ha jól tudom, a rovás gy a d és a j összevonásával jött létre, ahogy az ny is.
(Sebestyén Gyula: Rovás és rovásírás. 1909.
Klára Sándor: Some Graphotactical Correspondences of the Székely and...
2011. 02. 16, 08:37
A gy történetéről
El Mexicano: @tenegri: Tudomásom szerint az afroázsiai nyelvekben a szavak (szóbokrok) általában hárommássalhangzós gyökökből állnak, s az ezek elé, közé és után tett magánhangzó- ill. képzőbetoldásokkal fejezik k...
2011. 02. 16, 08:07
Héberszerű magyar latin szemüveggel
DJS: @Olman: Köszönöm :) Pontosnak kell lenni.
A kör és a gömb azért több egy egyszerű és szabályos mértani alakzatnál. Néhány évtizede divatba jött matematikai szabályosságokat keresni a természetben, val...
2011. 02. 16, 00:35
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Nyenyi: A címet és a bevezetőt olvasva gondoltam, hogy meg lesznek említve e betűk rovás megfelelői, aztán csalódtam, (Még ha a kapcsolódó bejegyzések között van is rovásírással foglalkozó.) Már arra gondolok...
2011. 02. 16, 00:03
A gy történetéről
tenegri: @El Mexicano: Már miért ne lenne szótő a héberben és más sémi nyelvekben? Ezekben a nyelvekben is vannak olyan nyelvi elemek (toldalékok), amelyek egy-egy szótőhöz járulnak (egyébként nem is csak után...
2011. 02. 15, 22:38
Héberszerű magyar latin szemüveggel
tenegri: @feri: "Teller Ede is elismerte egy interjúban azt, hogy ha nem magyar lett volna az anyanyelve sohasem jutott volna el a felfedezéseihez."
Én nagyon kétlem, hogy ilyet mondott volna, de ha mondott is...
2011. 02. 15, 22:33
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
feri: @tenegri: "De igazából mindegy a jelentése, mert ahogy a birtoklást vagy a kerekséget, úgy bármi mást is bele lehet magyarázni tetszőleges szóba ha elég fantáziadúsak vagyunk."
Egy-egy szóból külön-kü...
2011. 02. 15, 21:16
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Olman: "A kör nem őskép, hanem alapforma. Filozófiailag alapvetően négyféle test képzelhető el: a kör, a kocka, a sík, és minden más. "
Ezek közül - ha a "minden más"-tól eltekintünk - csak a kocka test. A k...
2011. 02. 15, 20:50
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
feri: @DJS:
A rianás szóban r-n gyök van, amely az r-m gyökkel áll közeli, rokoni kapcsolatban. A hangokat kategóriák szerint csoportosíthatjuk, rokoníthatjuk egymással:
magtar.atw.hu/eloadasok/borng.htm
2011. 02. 15, 20:32
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
El Mexicano: Érdekes, hogy a szótő fogalma épp egy afroázsiai nyelvből ered, hiszen ezekben a nyelvekben éppen, hogy nem értelmezhető a szótő, mivel mássalhangzós "gyökök" vannak. Persze abban az időben gondolom ő...
2011. 02. 15, 20:24
Héberszerű magyar latin szemüveggel
feri: @DJS: Minden folyó elönt ártereket , de ezért még nem kell minden folyót öntödének vagy körösnek elnevezni, de azért ennek alapján egyes folyókat , mégis el lehet. Nem hinném, hogy csak hasra ütésszer...
2011. 02. 15, 20:22
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Szajci: szláv virtus cikke. Olvassátok :D
szlawirtus.blog.hu/2011/02/14/bizanctol_mongoliaig_a_cirill_abece_to
2011. 02. 15, 20:14
Öt tévhit a cirill írással kapcsolatban
kalman: @gull 1: Nagyon jó kérdés! Bár a "helyes" szó használatát ebben a vonatkozásban nem nagyon értem (helyes fiúkról meg lányokról tudok, meg helyes gazdaságpolitikáról, utóbbiról csak hírből), az nagyon ...
2011. 02. 15, 17:24
Médium, média, médiumok, médiák
Rako: Sajnos nagy különbség van a "média-szabadság" és a "szabad vélemény-nyilvánítás" között.
Ugyanis a média-szabadság azt jelenti, hogy ők azt hozhatnak amit akarnak, még akkor is, hogy ha az nem igaz, v...
2011. 02. 15, 16:45
Európa a magyar médiatörvény ellen
tenegri: @feri: "Ha a k-r gyök eredetileg birtoklást fejez ki, akkor hol van az a k-r gyökből képzett szó, ami ezt egyértelműen ki is fejezi?"
Az összes, amit felsoroltam ezt fejezi ki és még lehetne sorolni a...
2011. 02. 15, 15:36
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Pesta: Én is a nemi jellegű eredetpárosításra szavazok. Vagy nemi eredetű jellegpárosításra, mindegy. :)
@siddharta:
- Miért volt Napóleon a történelem legnagyobb csődöre?
- Mert két évig feküdt Korzikán! Öö...
2011. 02. 15, 10:11
Kínzó bringás kérdés
Pesta: Ne felejtsük el, hogy a „blogozni” azt is takarhatja, hogy blogokat olvasni, böngészni. A „blogolni" inkább olyan értelmet vesz föl, hogy blogot írni (ebből fakad a keresés eredménye).
zildi: az angol...
2011. 02. 15, 09:56
„Bizonytalan” magyar igék: blogol vagy blogozik?