Hozzászólások:
mondoga: @mondoga: Bocs, hogy ilyen "dadogva" ötletelek, de még egy köznépi baskír kései utódja is lehet, hiszen al-Garnati is a közeli tájakon jelezte basgirdok élőhelyét...
2020. 08. 31, 18:41
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
mondoga: @mondoga: Ha ez a feltételezésem igaz, akkor nem kell csodálkozni az "újvidéki rokonon" se, mert ő akár Asparuch, akár az erdélyi gyulák egykori leszármazottja lehet.
2020. 08. 31, 18:36
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
mondoga: @Fülig James: Ha már az irányvonal szóba jött:
Jó lenne, ha Erdélyben is találnának releváns sírokat, gondolok itt a Gyulák törzsére.
A jelenlegi többségi felfogással szemben én az erdélyi Gyulákat ne...
2020. 08. 31, 18:29
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
mondoga: @Fülig James: @Komment Elek:
Ha már így konkrétan felmerült az Ashina klán eredete, hasznos lehet beleolvasni Dobrovits Mihálynak a türkök harminc törzséről írt cikkébe. Itt egyfelől tájékozódhatunk a...
2020. 08. 31, 18:09
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
mondoga: Visszatérve a cikkhez:
"Történelmi szempontból minimális információértéke van annak is, hogy 4500 éve a mai Afganisztán területén éltek az Árpád-ház apai vonalú ősei."
"Mindenesetre Kásler Miklós inte...
2020. 08. 31, 17:12
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
mondoga: @mondoga: Valószínűleg téves az az állításom, hogy az Ashina klán a Dulo klánból ágazott le. Inkább fordítva, vagy esetleg más volt a kapcsolat közöttük.
2020. 08. 31, 16:41
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Fülig James: @mondoga:
talán éppen a Dulo-klán földi maradványainak hiánya lesz az akadálya annak, hogy rövid idő alatt megrajzolható legyen a sztyeppe politikai térképe. Addig is - szerintem - az jut előre, aki j...
2020. 08. 31, 14:29
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
mederi: @Libertate: 209
Szerintem egy mai népet
- a terület, ahol többségében él, a nyelv, amit változataival együtt a mindennapokban használ,
-a kultúra, ami megjeleníti pl. táncon, éneken, táplálkozási szok...
2020. 08. 31, 14:02
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Libertate: @Mackósajt:
Vagy egyáltalán "magyarnak" - tekinthetőek-e a Habsburg-házi, Hunyadi-házi, Anju-házi ... királyaink?
Ők királyai voltak "Magyarországnak" - de "magyarok" voltak-e? - némelyik még magyarul...
2020. 08. 30, 13:27
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Libertate: @Mackósajt:
Már megfogalmaztam a magam állítását, ami a tanulmány és e cikk konklúziója. és a leglényegesebb eleme:
Azt tehát kijelenthetjük, hogy a cikkben felsoroltaknak vannak apai kapcsolataik, te...
2020. 08. 30, 13:15
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Mackósajt: @mondoga: Ez így van, egyetértek veled. Nem lehet megállapítani, hogy ez az apai leszármazási vonal mióta tekinthető magyarnak. Nyilván nem 4000 éve, de valószínűleg nem is 2000 (hanem annál is kevese...
2020. 08. 30, 08:07
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
mondoga: @Fülig James: Ezt én már nem akarom újra előásni, eddig is túl időt töltöttem el a kutakodással. Ráadásul mellékszál. Vagy annak is csak a mellékszála. :D
2020. 08. 29, 23:50
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
mondoga: @Fülig James: Ha bekövetkezik egy genetikai változás, akár mindkét variáns maradhat a helyén - és az egyes variánsokhoz akár sok egyed is tartozhat.
Egyébként a konkrét esetben se igazán értem, hogy m...
2020. 08. 29, 23:46
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Fülig James: @mondoga:
"Talán jobban ügyelni kellene arra, hogy egy genetikai szétválás (mutáció), semmit se jelent földrajzi helyváltoztatást illetően."
Igaz, az R1a-SUR51 alcsoport Muratov által vélelmezett 628 ...
2020. 08. 29, 22:22
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Fülig James: @mondoga:
egyébként ha a téma nem érdekel téged, valóban lezárható, ha nem válaszolsz, ennek tudom be; off-topic volt egyébként is. Ha már szóba került, egy gondolatmenetet azért megért.
2020. 08. 29, 21:58
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Fülig James: @mondoga:
nem kerülte el a figyelmemet, a diskurzus részleges beemelésével ugyanis nem azt szemléltettem, hogy nincs magyar/csuvas párhuzam, hanem azt, hogy kétséges az ótörök/csuvas párhuzam.
"Maga a...
2020. 08. 29, 21:41
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
mondoga: @Mackósajt: Azért én fontosnak tartok valamit tisztázni, mert láthatóan sokszor összekeverednek nem feltétlenül összetartozó dolgok: az egyedi genetikai jellemzőket nem szabad összekeverni egy nép(cso...
2020. 08. 29, 19:56
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Mackósajt: @Libertate: "Hát igen - itt a példa arra, hogy mi van akkor, ha egy kutatás eredményeit, egy cikk kifejezetten akarattal "félreértelmezve" tárgyalja.
Az eredeti tanulmány ugyanis azt írja, hogy a "Árp...
2020. 08. 29, 18:29
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
mondoga: @Fülig James:
Talán elkerülte a figyelmedet, de ezt már túltárgyaltuk. A csuvas példáimat tenegri kiegészítette továbbiakkal, igazolva, hogy a sirla szó a csuvasban többféle bogyós termésre volt haszn...
2020. 08. 29, 17:42
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
mondoga: @Fülig James: @Libertate:
Talán jobban ügyelni kellene arra, hogy egy genetikai szétválás (mutáció), semmit se jelent földrajzi helyváltoztatást illetően.
2020. 08. 29, 17:27
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Fülig James: @Libertate:
Muratovnál a 628-as datálás egy számítási eredmény, ő a 7. századot jelöli meg - és itt pontosítsunk - az Árpád-gén baskíroktól való szétválására.
Én inkább azt hiszem, hogy Muratov "lecsa...
2020. 08. 29, 14:32
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Libertate: @Fülig James:
„Számomra izgalmasabb ennél, hogy III. Béla őse és a baskír Y szétválásának időpontját 628-ra datálja, ami ugye nem az NKI által sugallt 2000 évvel ezelőtti időpont. Első olvasatra úgy t...
2020. 08. 29, 12:11
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Fülig James: @Fülig James:
v.ö. még: "savanyú a szőlő" azaz ne vegyél az alántól sirla-t, amíg a kasgari piacon olcsó a mazsola.
2020. 08. 29, 11:22
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Fülig James: @mondoga:
nem vitázva, inkább a tenegrivel folytatott diskurzus(otoka)t tovább görgetve egy egyszerű összefüggésre hívnám fel a figyelmet, miért is jelentős (mégis) a csuvas "sirla/bogyó" szereplése j...
2020. 08. 29, 10:45
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Fülig James: @Libertate:
Nem akarnám marginalizálni az Árpád-ház és az Asina-klán lehetséges kapcsolatát, de az Elek által linkelt cikkben a szerző arra az eltérésre mutat rá, ami III. Béla ősének - aktuálisan viz...
2020. 08. 29, 08:43
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Libertate: @Komment Elek:
„ A tanulmány inkább egy érdekes hipotézis mintsem tudományos bizonyítás…”
Azért annyira van erős állítás, hogy azt kijelenthetjük, hogy a cikkben felsoroltaknak vannak apai kapcsolatai...
2020. 08. 29, 08:10
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Komment Elek: Bulat Muratov, aki az Asina-klán apai vonalú eredetét vizsgálta, nem sokat vacakolt, és az Árpád-házat már le is vezette az Asina-nemzetségből, egészen pontosan Istemi jabgutól. A tanulmány inkább egy...
2020. 08. 28, 12:11
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
mederi: Idézet Kölcsey Ferenc: Himnusz-ból:
....
"Hányszor támadt tenfiad
Szép hazám kebledre,"...
A "tenfiad"-ban a "ten" jelentése gondolom "a tiéd, a magadé, saját(od), amit ma úgy mondunk, hogy a "saját f...
2020. 08. 26, 16:53
Két isteni ötlet – ráadással
Cypriánus: @Mackósajt:
A végén még tényleg a Seima-Turbino lesz a Ludas?
Persze lehet, önmagában az kevés lett volna, és inkább több hullámban lassan terjedt Szibéria felől. Tényleg nagyon kíváncsi vagyok, miket...
2020. 08. 24, 21:16
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba
Libertate: @Mackósajt:
"... az uráli nyelvű népek között valamennyire összekötő kapocsként szolgáló N-TAT..."
Hát azért ezt nem bírom megállni!
"...a valamennyire összekötő kapocs... azért ez enyhe csúsztatásnak...
2020. 08. 24, 19:31
Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba