Hozzászólások:
tkis: Ez egy megnyitó beszéd, úgyhogy az unokatestvéreket és az afféléket, hogy a nyelv kétféle módon változik, meg hogy az összehasonlító nyelvészet egyenlő az újgrammatikusokkal stb., ne feszegessük. Pusz...
2012. 11. 29, 10:53
„Honnan tudom, amit tudok?”
El Vaquero: @cikk "Lehet, hogy egy-egy hangot megtanulunk viszonylag jól kiejteni, nem okoz gondot, ha valamely ismert szót, melyben előfordulnak, ki kell mondanunk. Ha azonban új szót hallunk, egyáltalán nem biz...
2012. 11. 29, 10:45
Kiejtési nehézségek
El Vaquero: @szigetva: Valóban. Bár azért a modern semlegesben, modern RP-ben tényleg [ɜː] és [ə] áll szemben már fonetikailag is. Egyébként Gimson mindig is szimpatikusabb volt nekem, mint Wells, alaposabb volt,...
2012. 11. 29, 10:09
Kiejtési nehézségek
szigetva: @El Vaquero: „a britek közül sem mindenki tesz különbséget /ɜ/ és az /ə/ között, csak a semlegesben, RP-ben” Elfelejtődött már, hogy az RP első kodifikátora, Daniel Jones, a /əː/ és /ə/ jeleket haszná...
2012. 11. 28, 22:02
Kiejtési nehézségek
El Vaquero: @IdegenNyelvŐr: tényleg, kiemelésnél sem feltétlenül első szótagon van a hangsúly.
Viszont neked a blogodon meg kéne válaszolni az elmúlt 3 hónap kérdéseit. Különben elkobzom a váll-lapjaid és nem leh...
2012. 11. 28, 21:45
Kiejtési nehézségek
Roland2: @Nullius: Jut eszembe,te milyen kritériumok alapján határozod meg,h. egy élőlény "átmenet" két faj között ? Nyilván azokat lehetne annak tekinteni,amelyek egyszerre képviselik két faj,élőlénycsoport j...
2012. 11. 28, 21:44
Kentucky dühös az evolúcióra
El Vaquero: @maxval: a britek közül sem mindenki tesz különbséget /ɜ/ és az /ə/ között, csak a semlegesben, RP-ben. Épp így a bath sem mindenkinek /bɑːθ/, vannak (főleg északon), akik /bæːθ/-nek.
Abban viszont eg...
2012. 11. 28, 21:42
Kiejtési nehézségek
Roland2: @Nullius: "Mire alapozod azt a feltételezést, hogy a tojásrakó emlős átmenet más fajok között? (...) Ebből arra következtetni, hogy valaha nem ilyen volt, (...) teljességgel megalapozatlan" Arra lehet...
2012. 11. 28, 21:09
Kentucky dühös az evolúcióra
Avatar: @szigetva: Én hallottam már olyat is élőszóban, hogy "Jöszöl már?"
@szilva: No meg a hűtő(gép) is sokaknak hüttő.
@Fejes László (nyest.hu): A linkekben (href) még mindig ott van a ")" mindkettőnél.
2012. 11. 28, 17:39
Miért „jössz”?
DJS: @Avatar:
Köszi :)
Szóval én kötekedő vagyok? O-ó...
2012. 11. 28, 17:36
Kentucky dühös az evolúcióra
Avatar: @Nullius: "Lamarck megközelítése deista evolucionizmus, amely szerint "A gép forog, az alkotó pihen", a különbség csak annyi, hogy a nagy mű ezzel még nincs befejezve, hiszen folyamatosan változik, fe...
2012. 11. 28, 17:31
Kentucky dühös az evolúcióra
DJS: @Nullius:
"Lamarck megközelítése deista evolucionizmus"
Ezért hiteltelen.
"a fajelméletek tudománytalanok? Egyetértek. De ha fajok nem léteznek"
Nézd, Nullius. Fajelmélet = az az elképzelés, hogy az e...
2012. 11. 28, 17:30
Kentucky dühös az evolúcióra
maxval: @IdegenNyelvŐr:
"Európa szavainkat is többnyire kettőshangzóval hallom"
Akkor biztosan én vagyok süket. Hírekben mindig e-u-ró-pa-i ú-ni-ó-t hallok.
2012. 11. 28, 17:21
Kiejtési nehézségek
maxval: @IdegenNyelvŐr:
S a bath esetében nem a [bæːθ] ejtésre gondoltam, hanem a [bɑːθ] ejtésre! Azaz ez utóbbi magánhangzója és a plus magánhangzója közti különségre.
2012. 11. 28, 17:17
Kiejtési nehézségek
maxval: @IdegenNyelvŐr:
Rosszul írtam: az [ɜ] és az [ə] közötti különbségre gondoltam! S nem az [ɛ] és az [ə] közötti különbségre!
2012. 11. 28, 17:12
Kiejtési nehézségek
IdegenNyelvŐr: Kiemelésnél is gyakran tesszük a hangsúlyt az elsőtől eltérő szótagra, pl: Nem kinyitottam, hanem kinyitTATtam.
@maxval: Pedig tényleg vannak kettőshangzóink... Én tán még az életben nem hallottam hár...
2012. 11. 28, 16:22
Kiejtési nehézségek
Sultanus Constantinus: @szigetva: Szerintem El Vaquero keveri a hangsúly fogalmát [z] mássalhangzó feszes (fortis) vs. gyenge (lenis) ejtésével, ezt próbálja összefüggésbe hozni a szótagolással.
2012. 11. 28, 15:58
Semmi ágán...
szigetva: Továbbra sem látom, milyen fonetikai korrelátuma lenne a V.CV vs VC.V szótagolásnak ha a C egy réshang. Te valamilyen impressziódról beszélsz, de az kevés.
Az ['azoli] nyilván különbözik a másik kettő...
2012. 11. 28, 15:43
Semmi ágán...
Nullius: @Roland2:
"a ma élő, illetve a kihalt fajokat nem kötik össze olyan átmenetek, mint azt az elmélet megkívánná" És a tojásrakó emlősök ?"
Mire alapozod azt a feltételezést, hogy a tojásrakó emlős átmen...
2012. 11. 28, 15:23
Kentucky dühös az evolúcióra
Sultanus Constantinus: @maxval: Én még nem hallottam magyart, aki ezek első szótagi hangsúllyal ejtené. Amikor pl. azt válaszolod valakinek, hogy "naná, hogy igen", kizárt dolog, hogy te az első szótagot hangsúlyozod.
2012. 11. 28, 15:11
Kiejtési nehézségek
maxval: @lleho:
Szerintem magyar hozzáállásban van egy jó adag veleszületett idegenkedés. Egy rakás magyar nyelvjárásban vannak kettőshangzók, az irodalmi nyelvben viszont nincs egy szál se. Még az idegen sza...
2012. 11. 28, 15:09
Kiejtési nehézségek
Nullius: @DJS:
"Lamarck nekem szimplán deistának tűnik."
Nekem is. Lamarck megközelítése deista evolucionizmus, amely szerint "A gép forog, az alkotó pihen", a különbség csak annyi, hogy a nagy mű ezzel még ni...
2012. 11. 28, 15:01
Kentucky dühös az evolúcióra
lleho: Szoktatni kell a külföldieket az egyszerűsítésre. Minek az a sok kettőshangzó?:)
2012. 11. 28, 14:55
Kiejtési nehézségek
szilva: @Fejes László (nyest.hu): Termeszetesen az elsovel tisztaban voltam, csak szerettem volna felhivni a figyelmet ezekre a peldakra is. Egyebkent van erre valamilyen szabaly, hogy akkor az egyet es a les...
2012. 11. 28, 14:44
Miért „jössz”?
maxval: @El Vaquero:
Nem a hangsúlyozás a gond, azt a haladó szinten meg is tanulják a magyarok. Inkább egyes hangok okoznak gondot.
2012. 11. 28, 13:35
Kiejtési nehézségek
maxval: @Földönkívüli:
Hát, nem tudom, nekem mind a kettő normál, első szótagos hangsúlyúnak tűnik... a "naná" az mindenképpen.
2012. 11. 28, 13:32
Kiejtési nehézségek
El Vaquero: Visszavonom, a "ne már" az elején hangsúlyos, de Földönkívüli példái jók.
2012. 11. 28, 13:10
Kiejtési nehézségek
El Vaquero: Sőt, a "ne már" is véghangsúlyos, de ez sem tartalmas szó. A lényege ennek tényleg az, hogy Marslakónak igaza van, a magyarok is meg tudnák tanulni a helyes hangsúlyozást, csak a honi nyelvoktatás nem...
2012. 11. 28, 12:54
Kiejtési nehézségek
Sultanus Constantinus: @maxval: pl. "aha", "naná" – véghangsúlyosak. Igaz, hogy nem eléggé tartalmas szavak, de léteznek és sűrűn használjuk őket.
@maxval: Ez mind igaz, csak nem akartam a spanyolra (ill. egyetlen nyelvre) ...
2012. 11. 28, 12:32
Kiejtési nehézségek
El Vaquero: Jó, akkor ezek szerint van egy ilyen zárhang-terminológia is, én zárhang alatt csak és csakis kizárólag a explozívát értem.
@cikk: "például az angolban a prince 'herceg' szót rendszeresen [princ]-nek ...
2012. 11. 28, 11:37
Több szólamban beszélünk!