Hozzászólások:
zsuzsi965: Monogrammot? Szerintem monogramot!
2014. 03. 31, 20:14
Hagyjuk a rizst? Rizset? Rizsát?
Zsuzsy: "A néz és lát igékhez hasonló párok minden általam ismert nyelvben léteznek."
Az arab nyelvben is többféle igét használunk, sőt !
Többféle "néz" van, más igét használunk, ha:
néz valamerre نظر إلى
hos...
2011. 03. 08, 01:50
Néz és lát
ZTM: @kalman: Igazad van, ebbe nem is gondoltam bele, viszont a redundáns összetételekre jó példák így is.
Viszont amiket említesz, azon összetételek közül egyik sem kötőszó+kötőszó jellegű, főleg nem redu...
2011. 02. 05, 21:27
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
ZTM: @Fejes László (nyest.hu): Én ezt a vitát itt nem kívánom nyilvánosan folytatni, de privátban megbeszélhetjük. Mindenbe bele lehet kötni, akármit is írnék.
2011. 02. 05, 20:35
Romániában „cigány”-ra változtatnák a roma kisebbség megnevezését
ZTM: @Fejes László (nyest.hu): "Ha egy magyarországi cigány lop, akkor mitől "igazság" azt említeni, hogy cigány, de "megbélyegzés" azt említeni, hogy magyarországi?"
Nem ezt mondtam. A megbélyegzés az, ha...
2011. 02. 05, 17:58
Romániában „cigány”-ra változtatnák a roma kisebbség megnevezését
ZTM: @Olman: Pontosan így van.
Tételezzük fel, hogy egy bizonyos etnikai csoport, akikre ugye a nomád életmód jellemző (ami nem éppen a magyarokra és a románokra jellemző), kimegy külföldre, és ott elkövet...
2011. 02. 05, 15:48
Romániában „cigány”-ra változtatnák a roma kisebbség megnevezését
ZTM: @Fejes László (nyest.hu): Nyilván a "bűnök"-et nem szó szoros értelmében értettem, hanem mint gondokat. Köztudott, hogy általában nem a jócselekedeteik miatt szokták őket megbélyegezni.
2011. 02. 05, 10:59
Romániában „cigány”-ra változtatnák a roma kisebbség megnevezését
ZTM: @Olman: Igen, csak szerintem eléggé kínos így is, úgy is, hogy egy nemzetet egy adott népcsoport által elkövetett bűnök miatt beskatulyáznak. Eléggé ciki volt, amikor a spanyol és a latin-amerikai ism...
2011. 02. 04, 17:37
Romániában „cigány”-ra változtatnák a roma kisebbség megnevezését
ZTM: @Fejes László (nyest.hu): "Ilyen a magyarok esetében fel sem merül." – És mégis keverik. :D
De komolyra fordítva a szót, szerintem az igényes nemzetközi sajtóban, ahol az újságíró veszi a fáradságot é...
2011. 02. 04, 16:09
Romániában „cigány”-ra változtatnák a roma kisebbség megnevezését
ZTM: @Fejes László (nyest.hu): Idézet a cikkből:
"Szerinte Románia számára hátrányt jelent külföldi megítélése szempontjából, hogy Nyugaton a roma megnevezés miatt a román népet rendszerint összetévesztik ...
2011. 02. 04, 15:52
Romániában „cigány”-ra változtatnák a roma kisebbség megnevezését
ZTM: @Fejes László (nyest.hu): Hát a "roma" szót.
2011. 02. 04, 15:25
Romániában „cigány”-ra változtatnák a roma kisebbség megnevezését
ZTM: Szerintem nem számít az elnevezés. A legjobb ellenpélda erre, hogy a magyarokat külföldön sok helyütt anélkül is a romákkal azonosítják, hogy egyáltalán ismernék ezt a szót. A római olaszok sem háboro...
2011. 02. 04, 12:58
Romániában „cigány”-ra változtatnák a roma kisebbség megnevezését
ZTM: @Fejes László (nyest.hu): Hát, el is tudom képzelni. :D
@kalman: "A kötőszavak nagyon szeretnek így összetapadni, pl. az "ámbár" meg a "márpedig" is így keletkeztek."
A spanyolból erre rengeteg példát...
2011. 02. 04, 08:01
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
ZTM: @Roland2: A mai fiatalok pl. a "mozi" szót 'mozifilm' értelemben használják, gondolom az angol "movie" hatására. Nekem pl. ez értelemzavaró. Amikor legelőször olvastam olyat egy hírben, hogy "Készül a...
2011. 02. 03, 21:13
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
ZTM: @összetéveszthetetlen: Szerintem a nyelvészeknek is el kellene fogadniuk, hogy minden nyelvnek létezik egy társadalmilag elfogadott művelt nyelvi normája, amit illik ott betartani, ahol ezt megkövetel...
2011. 02. 03, 20:44
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
ZTM: @tenegri: Természetesen szó sincs arról, hogy én a nyelvtudomány és a nyelvészek nevében mondanék bármit is, hiszen nem vagyok nyelvész, így nincs is jogom hozzá.
Megmondom őszintén, én csupán egyetle...
2011. 02. 03, 18:57
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
ZTM: @tenegri: "A példáidban _illemszabályokról_ van szó, nem pedig nyelvhelyességről"
Na de hát nyelvhelyesség az nincs is, csak szokás és illem. :)))
@Fejes László: Akkor miért van szükség irodalmi nyelv...
2011. 02. 03, 16:19
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
ZTM: Szerintem a nyelvészek és a nyelvművelők "harcában" – ha lehet ezt így nevezni – valahol az arany középutat kellene megtalálni. A nyelv védelmére nyilván szükség van, hiszen ez ugyanolyan természetes ...
2011. 02. 03, 15:41
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
ZTM: @Olman: Az etimológiával óvatosan kell ám bánni, a hasonlóság és a hasonló vagy netán azonos jelentés még semmire sem bizonyíték. Én pl. nagyon sokáig úgy tudtam – mivel nekem ezt tanították anno –, h...
2011. 01. 31, 13:37
Igen: a magyar helyeslés eredete
ZTM: A latinban sem volt pontosan 'igen'-t jelentő szó. Az olasz sì, spanyol és katalán sí, valamint a portugál sim a latin sīc [est] 'így van!' kifejezésre, a francia oui pedig a hoc [est] illud 'ez az!' ...
2011. 01. 31, 10:40
Igen: a magyar helyeslés eredete
ZTM: @Fejes László (nyest.hu): Igaza van, ezért írtam, hogy "gyakorlatilag", természetesen nem úgy gondoltam, hogy teljesen ugyanaz lenne.
Arra akartam kilyukadni, hogy aki tud spanyolul, simán érti a ladi...
2011. 01. 31, 10:09
Jézus nyelve
ZTM: "A másik volt a ladino (más néven judeo-spanyol, szefárd stb.), mely a középkori spanyol (kasztíliai) nyelvjárások egyik folytatója [...]"
A ladino gyakorlatilag azonos a középkori kasztíliaival, legi...
2011. 01. 31, 08:02
Jézus nyelve
ZTM: @feri: És még nem is beszéltünk a kecsua–magyar nyelvrokonságról!
wasi – ház
wasita – házat
wasikuna – házak
:)))
2011. 01. 30, 09:48
Miért népszerűek a finnugorellenes „elmélet”-ek?
ZTM: @feri: Az még hagyján, de még a többes szám is -k :)
2011. 01. 29, 22:59
Miért népszerűek a finnugorellenes „elmélet”-ek?
ZTM: @feri: Baszk:
ama – anya
ni – én
hiru – három
bake – béke
gaztainia – gesztenye
zortzi – nyolc
Na, há' kell ennél több? Bebizonyítottam, hogy a baszk az ősmagyarból származik! :)))
2011. 01. 29, 15:05
Miért népszerűek a finnugorellenes „elmélet”-ek?
ZTM: @Roland2: De igen. :) S minden bizonnyal az -escu képző is egy latin --scusra vezethető vissza, bár gyanítom, hogy ez már kései vagy középkori.
2011. 01. 29, 13:56
Galicia és Galícia
ZTM: @Fejes László (nyest.hu): Köszönöm szépen, ezt mindenképpen be fogom szerezni.
2011. 01. 29, 10:57
Galicia és Galícia
ZTM: @Fejes László (nyest.hu): Etimológiát vizsgálva persze, lehetséges, csak arra szerettem volna utalni, hogy a Galiciában élő nép nem a gallok voltak. Egybébként azt én is nehezen tudom elképzelni, hogy...
2011. 01. 29, 10:03
Galicia és Galícia
ZTM: @Roland2: "Hogy miért írják a nevet magyarul hosszú ó-val,azt gondolom,hogy a latin nyelvekben a hangsúly a szó utolsóelőtti vagy utolsó szótagára esik,így a "magyar fül" számára az o hosszúnak,tkp. h...
2011. 01. 29, 09:31
Galicia és Galícia
ZTM: @Fejes László (nyest.hu): Hát ez felettébb érdekes. :-O
2011. 01. 28, 23:06
Galicia és Galícia