Szent Tamás és a liberális feminizmus
Május 22-én, pénteken tartja az Erasmus Kollégium szokásos pénteki szemináriumát. Ezúttal két előadást hallgathatnak meg az érdeklődők.
Az általunk már korábban megismertetett tehetséggondozó szakkollégium, az Erasmus Kollégium szokásos pénteki műhelyszemináriumára szeretettel várja az érdeklődőket. A következő alkalommal két 25-30 perces előadást hallgathatnak meg a résztvevők; az előadásokat opponensi vélemény, illetve vita követi. A szemináriumokon a közönség igen változatos szakterületekről érkezik, így az előadóval szemben alapkövetelmény, hogy mondandóját közérthető, befogadható módon adja elő.
A következő szemináriumra 2015. május 22-én, pénteken 17:30-as kezdettel kerül sor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának I. épületében (Budapest, Múzeum krt. 4., I. épület, 2. emelet, 221-es terem). Az előadók: Kapelner Zsolt és Herner Máté az Erasmus Kollégium hallgatói.
Kapelner Zsolt Lehetséges-e a liberális feminizmus címmel tart majd előadást, amelyből a következő ízelítőt adjuk közre:
A kortárs feminista politikaelmélet egyik igen jelentős kérdése, hogy vajon liberalizmus és feminizmus összeegyeztethetőek-e egymással. Míg egyesek kitartanak a liberális feminizmus lehetősége mellett, sőt azt állítják, a liberalizmus implikálja a feminizmust, sokan úgy vélik, hogy a liberalizmussal szembeni standard feminista kritikák áthidalhatatlan akadályt jelentenek a két elméleti megközelítés között. Előadásomban a liberalizmus elleni egyik legjelentősebb feminista érvet, a magánszféra és a nyilvánosság megkülönböztetésének kritikáját vizsgálva amellett érvelek, hogy bár a standard liberális feminista elképzelések nem képesek megfelelően megválaszolni ezt a kihívást, és kudarcot vallanak a feminizmus és liberalizmus összeegyeztetésében, a liberális feminizmus koncepciója védhető, ha mélyebbre ásunk a huszadik századi liberális politikaelmélet jelentős szerzőinek munkáiban.
Herner Máté pedig Aquinói Tamás filozófiai érvelése a világ örökkévalósága ellen Arisztotelész Fizikájához írt kommentárjában címmel tart majd előadást:
A Summa Theologiae 46. kérdésében Aquinói Tamás megállapítja, hogy a világ időben való teremtettsége hittétel, tehát filozófiailag nem bizonyítható. Mi több, nemcsak hogy nem bizonyítható, hanem, amennyiben filozófiai úton közelítjük meg a problémát, egyenesen szükségszerű, hogy arra a következtetésre jussunk, hogy a világ örökkévaló. „Ezt pedig fontos számításba vennünk, elkerülendő, hogy valaki meggyőző érvek hiányában érveljen a mellett, ami a hit dolga, és ezzel okot adjon a nem-hívőknek a nevetésre, és arra, hogy azt gondolják, mi ilyen okokból hisszük a hit dolgait” – írja Tamás, ezek alapján pedig azt várnánk, hogy, mikor kommentárt ír Arisztotelész Fizikájához, ami egyéb érdemei mellett a világ örökkévalóságának első nagyszabású, szisztematikus filozófiai rendszere is, az érveket érintetlenül hagyja. Ezek fényében kétszeresen is meglepő, hogy nyílt filozófiai támadást intéz a VIII. könyv első fejezete ellen, amelyben Arisztotelész a Fizika korábbi fejezeteiben definiált fogalmak segítségével logikai úton bizonyítja a világ örökkévalóságát. Tamás szerint Arisztotelész érvelése körkörös: premisszaként használja, amit bizonyítania kéne, az idő örökkévalóságát. Az előadás a Fizika releváns részei alapján mutatja be a Tamás által kritizált Arisztotelész-érvet, és megpróbál választ adni a kérdésre, vajon megalapozott-e a kritika.
A szervezők minden érdeklődőt szeretettel várnak!
További információ