Hozzászólások:
blogen: @mederi: A Pannon tenger soha nem húzódott vissza és nem is száradt ki, hanem feltöltődött. A Kárpát-medence mint geológiai fogalom (a bécsi medencével együtt értendő!), analóg a "Fekete-tenger medenc...
2013. 08. 12, 21:50
Egyedül vagyunk a Kárpát-medencében?
arafuraferi: @arafuraferi: "Az Erdélyi -szigethegységet a románok tudatosan Nyugati-Kárpátoknak hívják" micsoda nyelvi változatosság, ezt nem is szegény Fátra bánná, ami sokkal nyugatabbra van, hanem majd a román ...
2013. 08. 12, 21:37
Egyedül vagyunk a Kárpát-medencében?
arafuraferi: @arafuraferi: Amúgy helyesen Kárpátok-Alpok-Dinári-medence lenne, de ki tudná ezt mindig ilyen hosszan leírni, praktikus okból a leghosszabb medence-határoló van az elnevezésben.
De ez a Pannon-síkság...
2013. 08. 12, 21:27
Egyedül vagyunk a Kárpát-medencében?
arafuraferi: "hiszen gyakorlatilag senki más számára nem létezik." László, amit tudunk definiálni, az létezik. Az más kérdés, hogy a régi kisantant országai tudatosan kerülik a "Kárpát-medence" kifejezést. Politik...
2013. 08. 12, 21:15
Egyedül vagyunk a Kárpát-medencében?
mederi: A valamikori Pannon tenger visszahúzódásának eredménye a "Pannón-síkság", így nyilvánvalóan megfelelő az elnevezés.
Azonban egyrészt: történelmi megközelítés szerint, a rómaiak a Dunánál megtorpantak ...
2013. 08. 12, 20:44
Egyedül vagyunk a Kárpát-medencében?
Sultanus Constantinus: A latin "idioma" főnév semlegesnemű, tehát a cikk címe helyesen "Idioma non GRATUM" lenne.
2013. 08. 12, 20:21
Idioma non grata
arafuraferi: @arafuraferi: "kézírásban jó dolog a változatosság, sokszor van egyfajta művészi jellege" Persze ezt nem hivatali nyomtatványokon kellene kiélni, valószínű én is hülyén néznék az ügyintéző helyében. D...
2013. 08. 12, 20:10
I-re a pontot
Szalakóta: Egyszer azon vitatkoztunk, hogy a melléknevekhez tett -án, -én, és hasonló végződések ragok, vagy képzők, amelyek a melléknevekből határozószavakat képeznek? Például a gyorsabban, magasabbra, erősebbr...
2013. 08. 12, 20:02
Egyszer fentre, egyszer lentre
arafuraferi: @arafuraferi: Ja és persze vannak tanárok akik azon élvezkednek, hogy a tankönyvtől teljesen eltérő hülyeségeket hányan jegyzetelték le (egyetemeken ez arra jó, hogy hányan voltak az órán ott).
Normál...
2013. 08. 12, 19:55
I-re a pontot
mederi: Kálmán László:
"..(pl. részt vesz). Ezeket vagy nem érzi összetételnek a szabályzatot módosítgató bizottság, vagy.."
Talán azért kell külön írni szerintem a "részt vesz"-t, mert az "-szt" és a "v-" ha...
2013. 08. 12, 19:51
Mit hal? Szörnyet?
arafuraferi: @arafuraferi: "Egyáltalán nem felesleges" bár tűnhet annak, de ha valami nem felesleges az iskolákban, akkor talán az olvasást, írást, számolást nevezném meg így hirtelen (ide sorolnám a nyelvtanítást...
2013. 08. 12, 19:49
I-re a pontot
arafuraferi: @El Vaquero: "Egyébként a magyar helyesírás azért nem rendel az I/J-re pontot, hogy ne csak méretügyileg legyen megkülönböztethető a kicsi párjától, hanem alakilag különbözzön." Inkább fordítva mondan...
2013. 08. 12, 19:27
I-re a pontot
mederi: Vicces, hogy "Manci néni BOKROS teendői ellenére is kedves, előzékeny." Miért nem "bokrosodik meg" bokros teendői miatt?:):)
Miért éppen a lovak "előjoga" megbokrosodni..?:):)
2013. 08. 12, 19:19
Bokros kérdésre bokros válasz
Janika: Nekem ez is világos :-) Ha a ló bemegy egy bokros területre, akkor össze-vissza ugrál, hogy kikerülje a szúrós ágakat.
Vagyis megbokrosodik = mintha bokrok között ugrálna.
A cikkhez még a bokréta szót...
2013. 08. 12, 19:03
Bokros kérdésre bokros válasz
Janika: Szerintem a magyarázat teljesen korrekt. Az át vonatkozhat az útra és a célra egyaránt, a keresztül csak az útra. Át a folyón, keresztül a folyón, át a tùlpartra. De nincs keresztül a túlparta.
A fent...
2013. 08. 12, 18:49
Át és keresztül
Janika: Kellő propagandával bármely publikus állítás cáfolható.
Ezek után márcsak az a kérdés, hogy ki védi meg a pó'gárokat a hamis cáfolatoktól.
2013. 08. 12, 18:08
Harc az internetes rémhírek ellen
Janika: Szerintem az "isten által teremtett egyetlen világ" és az "isten egyetlen teremtett világa" ugyanaz. Mindkettő kihangsúlyozza hogy egyetlen világ van.
teremtett = adott
isten = ég
Vagyis még mindig fe...
2013. 08. 12, 17:51
Égegyadta világ?
El Vaquero: @Fejes László (nyest.hu): valóban, sokszor ö, ü, i esetén is nehéz eldönteni, hogy az ott rajta pont vagy félresikerült ékezet. Viszont ha a nagy I esetén lehetőség van megkülönböztetni az Í-től, akko...
2013. 08. 12, 17:28
I-re a pontot
Sigmoid: @El Vaquero: LOL! XD
Na ez aztán a nyereség. A kis és nagybetűk közti különbség pusztán stilisztikai, semmiféle jelentést nem hordoz az esetek 99%-ában. Szóval a szöveg értelmét semmiben nem befolyáso...
2013. 08. 12, 17:07
I-re a pontot
Sigmoid: @El Vaquero: LOL! XD
Na ez aztán a nyereség. A kis és nagybetűk közti különbség pusztán stilisztikai, semmiféle jelentést nem hordoz az esetek 99%-ában. Szóval a szöveg értelmét semmiben nem befolyáso...
2013. 08. 12, 17:07
I-re a pontot
Fejes László (nyest.hu): @El Vaquero: „de szerintem gáz” Mitől gázabb, mint bármelyik betűt másként írni, mint ahogy az iskolában tanítják?
@Galván Tivadar: Köszönöm a lényeglátó megfogalmazást! :D
@El Vaquero: „ha lenne a na...
2013. 08. 12, 16:33
I-re a pontot
gorilla: @El Vaquero: Miért, a kis i-nél nem ez a helyzet?
2013. 08. 12, 16:09
I-re a pontot
El Vaquero: @gorilla: akkor írok mást: ha lenne a nagy I-n pont, akkor sokszor nem lehetne eldönteni, hogy az a légypiszok a tetején most pont vagy ékezet akart-e lenni.
2013. 08. 12, 16:07
I-re a pontot
Galván Tivadar: @Antiszociális Nyelvészkedő:
"Vannak azonban kivételek, mint például a török, ahol az i nagy megfelelője az İ."
Ez pontosan így van, például ebben: İt ürür, kervan yürür.
2013. 08. 12, 16:02
I-re a pontot
gorilla: @El Vaquero: C K O P S U V W X Z: ezek is úgy néznek ki, mint a kicsi párjaik, csak nagyobbak. Ennyi erővel ezekre is kéne pont.
2013. 08. 12, 15:45
I-re a pontot
El Vaquero: Szerintem ez a vitátok parttalan. Mondjuk engem is zavarni szokott a pontozott nagy I/J, jó, túlélem lelkileg, de szerintem gáz. Egyébként a magyar helyesírás azért nem rendel az I/J-re pontot, hogy n...
2013. 08. 12, 15:31
I-re a pontot
Sultanus Constantinus: @Fejes László (nyest.hu): Hiába kötözködsz, akkor sem fogsz tudni meggyőzni arról, hogy a felületesség miért jobb egy pontos és érthető magyarázatnál, ami csak egy fél mondattal lenne több...
2013. 08. 12, 14:44
I-re a pontot
Fejes László (nyest.hu): @Antiszociális Nyelvészkedő:
1. Nincs igazad abban, hogy „a betűk alapvetően hangokat jelölnek” – hogy ne menjek messzire, ott van a kedvenc példád, a conquistador [konkvisztádor] ejtése, mely pont eb...
2013. 08. 12, 13:55
I-re a pontot
Sultanus Constantinus: @Fejes László (nyest.hu): Mivel a betűk alapvetően hangokat jelölnek, és nem csak úgy vannak, ezért a precíz magyarázathoz hozzátartozik az is, ami írtam. Nem azért van egy ilyen betű, "mert van egy o...
2013. 08. 12, 12:42
I-re a pontot
Fejes László (nyest.hu): @Antiszociális Nyelvészkedő: „Azért, mert a törökben az i, İ és az ı, I két eltérő magánhangzót jelöl”
És ez mennyiben magyarázat? Hiszen nem mondod meg, hogy miért van a törökben két ilyen magánhangz...
2013. 08. 12, 11:50
I-re a pontot