Hozzászólások:
hun: @najahuha: igen, a gy az i + d
miként az egy = id, idzsi
2014. 06. 01, 16:50
Kilenc kérdés a rovásírásról
hun: nem teljesen ugyanaz.
volt 3-fajta (ha nem tévedek) k/g/ch: kh gh k g - (lsd: chun - khun)
volt v és w, volt ph (f), volt q (ami ha jobban megnézzük, a latin betű nagyon hasonlatos a k és v rovás össz...
2014. 06. 01, 16:43
Kilenc kérdés a rovásírásról
geo: Szerintem az ember teremte'se elhamarkodott volt. Az U'r egy kis idei megfigyele's uta'n bizonya'a az a'llatokto'l elte'ro", keve'sbe' gusztustalan, egy be'lsa'rmentes anyagcsere-megolda'st va'lasztot...
2014. 06. 01, 16:37
„A nép ópiuma”
A vallás bírálata a 19. században
blogen: @mondoga: A kárpátokon túlra irányuló magyar telepes mozgalmak a 13. században indulnak.
2014. 06. 01, 15:43
Chişinău is magyar volt?
mondoga: @blogen: Én nem a konkrét etimológiához ragaszkodom, csak helyre akartam tenni egy merőben hibás elgondolást, amely teljesen figyelmen kívül hagyta a névköltöztetés lehetőségét.
Mellesleg kérdés, hogy...
2014. 06. 01, 15:27
Chişinău is magyar volt?
mondoga: @LvT: Az egyes etimológiák (immár négy) önmagukban léteznek, azokat nem lehet tetszés szerint kombinálni, vagy ha igen, akkor azt külön meg kell indokolni.
Egyik etimológiát a másikkal szemben ellenér...
2014. 06. 01, 15:10
Chişinău is magyar volt?
blogen: @mondoga: Az ilyen névadáshoz szükséges, hogy a helyiek számára jelentsen ez valamit. A magyarországi és erdélyi Jenők jelentéktelen falvak és mezővárosok voltak távol Moldovától, ezért kizárható, hog...
2014. 06. 01, 14:59
Chişinău is magyar volt?
licidepot: @Untermensch4: Hú de örülök ennek a fejtegetésnek!
A kérdés,hogy meghalt e Ádám azon a napon.
930 éves korában halt meg.
Mert ezer esztendő annyi a te szemedben, mint a tegnapi nap, mely elmúlt, És mi...
2014. 06. 01, 14:47
„A nép ópiuma”
A vallás bírálata a 19. században
mondoga: @blogen: Korábban már jeleztem, hogy a névköltöztetés valószínűleg nem úgy történt, hogy a költözők (áttelepítettek) úgy döntöttek, hogy legyen a falujuk neve ez és ez. Ott nem fejtettem ki, de jóval ...
2014. 06. 01, 14:15
Chişinău is magyar volt?
Krizsa: @szigetva: Ugyanaz.
2014. 06. 01, 13:47
Kilenc kérdés a rovásírásról
LvT: @blogen: No jó, legyen XIV. sz., bár a hivatkoztad szövegben ott van Makkai erős kritikája is a Kristó-féle felvetésre vonatkozóan, hogy a „ez a szó szerint morbid helynévkeletkezési elmélet része a t...
2014. 06. 01, 13:33
Chişinău is magyar volt?
Krizsa: @Roland2: Már az ókorban (2000 éve) is voltak, akik feltételezték, hogy Mózes 5 könyve (a héberben Tóra = (kb.) tan - sok helyen szimbolikus értelmű. S akkor a 6 nap valójában 6 korszakot jelent. Így ...
2014. 06. 01, 13:25
„A nép ópiuma”
A vallás bírálata a 19. században
szigetva: @táltos: „Kétségtelen, és letagadhatatlan, hogy jelkészletünk maximálisan a magyar hangkészlet visszaadására szolgáló betűket tartalmaznak.” Melyik magyar hangkészletét? A mait? Az 500 évvel ezelőttit...
2014. 06. 01, 12:19
Kilenc kérdés a rovásírásról
táltos: "ha a rovásírásos jelek valóban annyira ősiek, amennyire a nyilatkozók mondják őket, akkor törvényszerű, hogy ma már nem tudjuk megmondani, honnan eredtek.."
A rovás (nem rovásírás! ) jelek nem attól ...
2014. 06. 01, 12:03
Kilenc kérdés a rovásírásról
Untermensch4: @SzabírHunOgur: schmittelek: "Próbáltad már felrajzolni a teljes felmenői családfádat?
Az embereknek (potenciálisan) 2 hatványai szerint növekvő számú őse van generációnként (rokoni kapcsolatokkal ren...
2014. 06. 01, 11:50
Kazárok, zsidók és antiszemiták
Untermensch4: @licidepot: "Leíratta a Bibliát,hogy azokkal az alapelvekkel,irányadó mértékekkel éljen az ember.Nem kell nekünk találkozásokba bocsátkozni."
feltételezem, "találkozások "helyett "találgatások"-ra gon...
2014. 06. 01, 11:32
„A nép ópiuma”
A vallás bírálata a 19. században
Untermensch4: @MolnarErik: mindenképpen jár rá a 10, vagy valami különdíj. a megelőző tapasztalatok után maga a próbálkozás hogy nyelvészeknek megmagyarázzák hogy a semmi az valami...
2014. 06. 01, 11:04
Öt abszurd történet nyelvről és politikáról
Roland2: @licidepot: Egyébként az emberek azt honnan tudták meg, hogy Isten hogyan teremtette a világot ? Ezt kinek mondta el Isten, melyik bibliai szereplőnek ? Honnan tudták a régiek, hogy a teremtés 6 napig...
2014. 06. 01, 11:03
„A nép ópiuma”
A vallás bírálata a 19. században
mederi: -Most hallottam először a cikkben szereplő "kvaterkázás" szót. Valóban jellemző példa arra, hogy a szóátvételek és a nyelv változása helyzet és divat függő. Nemrég még inkább jót "dumáltak, dumcsiztak...
2014. 06. 01, 10:18
Ki kvaterkázik?
licidepot: @Janika: Lehet,hogy meg van mind a tíz.De csak ezt az egyet,a földet jelölte ki az ember életterévé.Így szól Jahve, az egek Teremtője, Ő, az igaz Isten, a föld megformálója és Alkotója, Ő, aki megszil...
2014. 06. 01, 09:10
„A nép ópiuma”
A vallás bírálata a 19. században
menasagh: @Pesta:
„Pl. egy ellentmondás: nem mondhatjuk rá az űrre, hogy "végtelen", mivel az egyik vége itt és most van, ahol megfigyeljük”
Ezt cáfolnám. A vég azt jelenti, hogy valami megszűnik abban a formáb...
2014. 06. 01, 09:01
A világ kezdetén, és az előtt
blogen: @LvT: Kristó szerint a XIV. századig élt, míg a későbbi ilyen nevek általában a személynévhez csatlakozó földrajzi fogalom lekopásával, rövidüléssel keletkeztek, amely helynévtípus kezdettől fogva pár...
2014. 06. 01, 08:07
Chişinău is magyar volt?
Janika: @Nullius: "Ha sikerülne élettelen anyagokból egy önreprodukcióra képes élő sejtet előállítani, az vajon cáfolná Isten létezését".
Megint visszakanyarodtunk id, Isten létezést nem lehet cáfolni, (maxim...
2014. 06. 01, 07:58
„A nép ópiuma”
A vallás bírálata a 19. században
Janika: @Nullius: "Továbbra sem állítom, hogy az ősnemzés lehetetlen, csak azt, hogy eddig senki sem figyelte meg sehol, illetve a folyamatot sem sikerült tudományosan leírni".
Ebben egyetértünk. Azonban ha b...
2014. 06. 01, 07:28
„A nép ópiuma”
A vallás bírálata a 19. században
Krizsa: Az idő és térfogalomnak (amit egyik a másikkal is lehet mérni) csak akkor van értelme, ha megmondjuk, hogy mihez képest. Önmagában a tér és idő NEM létezik - mert ezek csak viszonylatok. Ezt először n...
2014. 06. 01, 07:00
A világ kezdetén, és az előtt
LvT: @blogen: >> Abban igaza van, hogy elvben nem lehetne kizárni a törzsnévi eredetű helynevet későbbi névadás során <<
Abban egyetért az irodalom, hogy a magyar nyelvterületen a puszta személ...
2014. 06. 01, 00:53
Chişinău is magyar volt?
Nullius: @Grant kapitány:
"És miért is ne tételezzük fel az anyag örökkévalóságát?"
Nyugodtan, de attól, hogy "egyszer majd esetleg bővülnek a tudományos ismereteink a világegyetem keletkezéséről, és tovább tu...
2014. 06. 01, 00:22
A világ kezdetén, és az előtt
Nullius: @Janika:
"Ennél régebben nem tudjuk mi történt."
Igen, viszont ha nem az ősrobbanás volt a kezdet, akkor teljesen mindegy, hogy mennyire volt sűrű, meg forró, ami "robbant".
2014. 06. 01, 00:15
A világ kezdetén, és az előtt
Nullius: Ha sikerülne élettelen anyagokból egy önreprodukcióra képes élő sejtet előállítani, az vajon cáfolná Isten létezését? Ez bizonyíték lenne arra, hogy a folyamat a természetben is bekövetkezett, vagy es...
2014. 05. 31, 23:54
„A nép ópiuma”
A vallás bírálata a 19. században
geo: Ha ma'r helynevekro"l van szo'. Egy jelenet van re'go'ta szemeim elo"tt.
Elso" alkalommal ja'rnak magyarok a Felvide'ken. Egy helyen elbu"vo:lten mega'llnak.
"Mino" GYO:NYO:RU" HEGYECSKE. Nevezzu:k el...
2014. 05. 31, 23:53
Chişinău is magyar volt?