Több időre lenne szükség az írás-olvasás készség megfelelő rögzüléséhez?
Műhelykonferenciát rendez a hétvégén a Magyar Nyelvstratégiai Intézet az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézettel közösen.
Diákra szabott anyanyelvi nevelés címmel rendez műhelykonferenciát a hétvégén a Magyar Nyelvstratégiai Intézet (Manysi) az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézettel (OFI) közösen Balatonföldváron. A nemzeti alaptantervhez illeszkedő tankönyv, taneszköz és Nemzeti Köznevelési Portál fejlesztése kiemelt projekttel közös szervezésben megvalósuló tanácskozás alapvető célja, hogy gyakorló – alsó és felső tagozatos, gimnáziumi, szakiskolai és szakközépiskolai – pedagógusokkal tárják fel az anyanyelvi nevelés helyzetét, a magyar nyelvvel foglalkozó tantárgyak tananyagának, módszertanának, szemléletének hibáit, hiányosságait a közoktatás általános és középiskolai színterein.
A konferencia egyik feladata a problémák pontos megfogalmazása – hangsúlyozta Sz. Hegedűs Rita, a Manysi főtanácsosa az MTI-nek. A szakember példaként említett egy, a szülőkben és pedagógusokban egyaránt felmerülő kérdést, miszerint egy kisgyereknek sokkal több időre lenne szüksége az írás-olvasás készség megfelelő rögzüléséhez, amelyre aztán ráépülhetne a biztos szövegértés.
A cél tehát összegyűjteni a kérdéseket, majd tanulmánykötetben összefoglalni, a további műhelykonferenciákon pedig már a megoldási javaslatokon dolgoznának, irányítottan az egyes korosztályokra. A rendezvényre 30-40 pedagógus érkezik az ország különböző részeiről – mondta Sz. Hegedűs Rita, hozzátéve: központi összefogásra van szükség, ezért az a szándékuk, hogy nyitott, közös munka folyjon és a továbbiakban minél többen bekapcsolódjanak a problémák érdemi megfogalmazásába és a megoldások keresésébe.
A tanácskozást Bencze Lóránt, a Manysi igazgatója és Kaposi József, az OFI főigazgatója nyitja meg. Baranyai Katalin, az OFI vezető szerkesztője A szöveg öröme – gondolatok az irodalmi olvasmányokról, Sz. Hegedűs Rita Mi legyen a fókuszban?, Valaczka András, az OFI tartalomfejlesztési igazgatója A metaforikus nyelv az irodalomtanításban, Veszelszki Ágnes, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának (ELTE BTK) adjunktusa Középiskolás diákok írásos produktumai (érettségi dolgozatok, jegyzetek, órai levelek) – netnyelvészeti szempontból címmel tart előadást.