Anglia: egymillió gyerek nem az anyanyelvén tanul
Egyre többen vannak azok a gyerekek az Egyesült Királyságban, akik nem az anyanyelvükön tanulnak – hiszen csak második nyelvük az angol. Otthon az anyanyelvükön beszélnek, majd amikor felkapaszkodnak az iskolabuszra, angolra váltanak...
Régóta taglalt probléma, hogy az Egyesült Királyságban számos kisdiák nem beszéli jól, vagy éppenséggel sehogy sem az ország hivatalos nyelvét. Gondoljuk csak el: megérkezik a család, mondjuk, a távoli Bangladesből vagy Pakisztánból, a szülők dolgoznak, amit lehet, a gyerekek meg szinte egyik napról a másikra bekerülnek egy teljesen új világba – ahol mindenki egy teljesen új nyelven beszél.
(Forrás: iStockphoto)
Vagyis mégsem mindenki. Hiszen ezek a gyerekek nincsenek egyedül, sokszor számos sorstársukkal együtt ülnek az angol iskolák angol padjaiban. És bizony tanító legyen a talpán, aki megfelelően tudja kezelni azt, ha diákjai nem angolul, hanem az anyanyelvükön beszélnek az óráján – hiszen ennek sokszor az az oka, hogy egészen egyszerűen nem tudnak angolul. Így, mint arról korábban is tudósítottunk már, előfordul, hogy a tanárok nem tudnak megfelelően kommunikálni az egyik földrészről a másikra csöppent gyerekekkel.
Nehéz lett volna becslések alapján megállapítani, hogy mennyien vannak azok a diákok, akik „csupán” második nyelvként ismerik és használják az angolt az iskolában, és otthon az anyanyelvüket – a hindit, a kínait, az arabot… – beszélik. Most azonban a Telegraph cikke adatokkal is szolgál: a felmérések szerint körülbelül egymillió azoknak a gyerekeknek a száma, akik második nyelvként tanulnak és beszélnek angolul az Egyesült Királyságban. Ez az általános iskolások nagyjából egy hatodát jelenti.
A szám meglehetősen magas – mondják. Megmagyarázható azonban, hiszen a bevándorló családokban több a vállalt gyermekek száma, így még ha nem is érkeznek sok csemetével a szigetországba, általában gyarapszik a számuk, és ezzel néhány éven belül az iskolákban is megemelkedik az angolt második nyelvként használóké.
Segítsen a Nyestnek és nyerjen!
Kedves olvasó! Mi, a Nyelv és Tudomány szerkesztői és szerzői, igyekszünk minél érdekesebb, színesebb, izgalmasabb tartalmat, cikkeket, híreket kínálni önöknek. Az is fontos számunkra, hogy az oldalt az önök igényei szerint fejlesszük.
A nyest.hu éppen ezért első alkalommal vesz részt Magyarország legnagyobb online kutatásában, amelynek célja, hogy a honlapok felmérjék látogatóik internethasználati jellemzőit, szokásait, véleményét.
Amennyiben véleményével alakítani szeretné a nyest.hu fejlesztési irányvonalát, vagy ha nyerni szeretne az 400 ezer forint összértékű nyeremények közül, vagy ha egyszerűen csak szívesen segítené munkánkat, kérjük, szánjon rá egy fél órát, kattintson az alábbi linkre és töltse ki a kérdőívet!
A vélemények persze nagyon eltérőek ennek kapcsán a királyságban. Bár számos iskolában úgy vélik, csak hozzátesz az intézmény jó hírnevéhez, ha több kultúra is megjelenik benne, ráadásul a gyerekek is sokat tanulhatnak egymástól, a politika más felé tendál. A frissen megalakult konzervatív-liberális kormány állítólag korlátozni szeretné az Európai Unión kívülről érkező bevándorlók számát.
A tanárok életét aligha könnyíti meg, ha egyre növekvő számú idegen ajkú kisgyereknek kell segítséget nyújtaniuk abban, hogy lépést tudjon tartani az anyaggal, és emellett persze be is illeszkedjék társai közé az osztályban. Sok iskolának nincs meg a megfelelő anyagi háttere sem ahhoz, hogy alkalmasint a gyerekek anyanyelvén értő pedagógust biztosítson a kicsik mellé. Az Iskolák és Főiskolák Vezetőinek Szövetsége mégis bizakodó. John Dunford, a szervezet főtitkára így fogalmazott: „Azok a gyerekek, akik más országokból érkeznek ide és második nyelvként beszélik az angolt, angol társaikat is ösztönözhetik a kemény munkára és a nyelvtanulásra.”