metropol újság NINCS!
Metropol vagy metropol? A címlapon kis m-mel szerepel, de írhatjuk-e így folyó szövegben?
Mindennapi helyesírásunk számára az egyik legnagyobb kihívást azoknak az üzeneteknek a megfogalmazása és formába öntése tartogatja, amelyekben embertársainkat próbáljuk rávenni viselkedésük megváltoztatására. Nehéz pillanatok ezek: van, amikor az indulat hevében a helyesírási finomságokra már nem marad idő s energia; de olyan is előfordul, amikor az embert próbáló helyzet csiszolja az elmét és a helyesírást. Az alábbiakban abba nyerhetünk bepillantást, hogy mennyire nehéz egy forgalomirányító élete.
Nórától kaptuk az alábbi képet, amely egy budapesti forgalmi irodán olvasható. Miközben értesülhetünk az összes stresszforrásról, amely egy forgalmistát érhet, elgyönyörködhetünk a majdnem kifogástalan helyesírásban és a kiemelések invenciózus használatában.
Mintha elfogytak volna a nagybetűk a sok kiemelésben, a szegény Metropol újságra már nem maradt. Pedig az újságok címei tulajdonnevek, így azokat nagy kezdőbetűvel írjuk. Csakhogy a helyzet ennél bonyolultabb: ugyanis a Metropol címlapján valóban kis m-mel szerepel a cím! Mit kell ilyenkor tennünk? Ragaszkodjunk a szabályzat által megteremtett hagyományhoz? Vagy ragaszkodjunk ahhoz az írásmódhoz, ami a terméken szerepel? – Nem könnyű a döntés...
A termékek levédett márkaneveinek esetében amellett érveltünk, hogy tekintsük ezeket szentnek és sérthetetlennek – még abban az esetben is, amikor az írásforma ellentmond a magyar helyesírási konvencióknak. Az újságok nevei azonban nemcsak márkanevek, de egyben címek is, így ezeknek az esetében nem javasoljuk a kisbetűs kezdést. Ahogyan a Népszabadság-ot sem írjuk csupa nagybetűvel arra hivatkozva, hogy a címlapon így szerepel, úgy a Metropol-t se kezdjük kis m-mel. (Még akkor se, ha idegeinket megtépázták már az utasok...)
Továbbra is várjuk helyesírási megfigyeléseiket – lehetőleg fényképpel dokumentálva – a szerkesztőség e-mail címére!
Tudom, hogy a német helyesírás nem mérvadó a magyar számára, csak érdekességként mondom, hogy a német nyelvterületen nagyon gyakran kisbetűvel kezdődő cég-, projekt- és újságneveket az újságcikkekben is kisbetűvel írják (ami annál is inkább meglepő és az olvasás ritmusát megakasztó, minthogy németül még a közneveket is nagybetűvel kéne).