Hozzászólások:
Sultanus Constantinus: @Fejes László (nyest.hu): "Az etruszkok ugyanis még a latin differenciálódása előtt asszimilálódtak."
Hát, ez azért vitatható, ugyanis egyes források szerint az etruszkot még az 1. században beszélték...
2017. 05. 30, 15:37
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
Fejes László (nyest.hu): @bloggerman77: „Latin aqua - kelta ak. Latin magnus - kelta mag, mak. Latin equus - kelta epona.” Érdekes, korábban a hasonló manysi-magyar párhuzamokra te jelentetted ki, hogy azok messze állnak a kö...
2017. 05. 30, 15:11
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
El Vaquero: @Irgun Baklav: lehet könnyebb rákenni, de nem kell, mert nem kelta hatás. Tömeges kivándorlás ide vagy oda, nem egy népes népség, soha nem volt akkora a befolyásuk sem nyelvileg, sem máshogyan, főleg ...
2017. 05. 30, 02:25
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
Irgun Baklav: @El Vaquero: Igen, azért írtam, hogy „pl.”, mert tisztában vagyok/voltam vele, hogy nem csak azokban van, amiket említettem, de a skótoknál meg az ausztrál fegyenceknél könnyebb rákenni a kelta „vérre...
2017. 05. 29, 23:47
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
El Vaquero: @Irgun Baklav: majd minden modern változatban jelen van az u-fronting. Nem csak azokban, amit írtál (Kaliforniához hasonló a helyzet az egész Nyugati parton és Kanadában is, de a jelenség megtalálható...
2017. 05. 29, 23:28
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
Irgun Baklav: @Untermensch4: Nézzük, az angolnak pl. milyen modern variánsaiban van jelen ez a fajta előretolódás.
Ott van pl. a briteknél a londoni munkás- és középosztály nyelvváltozata (Cockney, Estuary English)...
2017. 05. 29, 21:36
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
Untermensch4: @szigetva: " Az angol [u] előretolódása 20. századi fejlemény. Ekkor már nevetséges kelta hatást feltételezni"
A bloggerman77 által írottak mellé: a nacionalizmus felpörgése 19-20.századi fejlemény, a...
2017. 05. 29, 19:53
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
Sultanus Constantinus: @szigetva: @bloggerman77: Arról van adat, hogy pontosan honnan indult a jelenség és kik éltek azon a területen? Abból esetleg lehetne valamire következtetni.
2017. 05. 29, 13:14
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
Sarkel: Nekem fogalmam sincs, hogy az emberek hány százaléka érdeklődik az őstörténetünk iránt, mindenesetre akik keresgélnek, rengeteg dilettáns elméletet találnak a neten. Sok kártékony, tudománytalan elemz...
2017. 05. 29, 12:19
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
bloggerman77: @szigetva:
"Az angol [u] előretolódása 20. századi fejlemény. Ekkor már nevetséges kelta hatást feltételezni."
*
Az Ir-sziget asszimilációja a 19. sz közepétől kezdődött, Wales-ben a vidéki népesség a...
2017. 05. 29, 11:41
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
El Vaquero: @szigetva: ezek a kelták ilyenek, idő kell nekik, míg kifejtik a hatásukat 🐌
2017. 05. 28, 23:01
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
szigetva: @Untermensch4: Az angol [u] előretolódása 20. századi fejlemény. Ekkor már nevetséges kelta hatást feltételezni.
2017. 05. 28, 16:11
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
menasagh: " Miért nem fogadja el a magyar társadalom nyelvünk finnugor eredetét?"
Szerintem azért mert hol eredetről beszélnek hol rokonságról.
2017. 05. 28, 09:09
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
Untermensch4: @szigetva: " De az nehezen hihető, hogy az angolban is „kelta szubsztrátum” okozza, mert Amerikában is gyakori. (Ja, ott meg a sok ír, mi?)"
A brit szigeteken is voltak ugyebár kelták, és amerikába té...
2017. 05. 27, 23:36
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
Sultanus Constantinus: @szigetva: Szerintem ez egy olyan kérdés, ami már a nyelvtudomány határait súrolja. Nevezhetjük areális hatásnak is, de lényegében azzal is ugyanezt állítjuk, hogy valamilyen kölcsönhatás. Tipikus köl...
2017. 05. 27, 16:47
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
szigetva: @El Vaquero: Pont ezt mondtam. A görögben is elveszett: [u]>[ü]>[i]. Ez szintén univerzális: elől jelölt a kerekség.
2017. 05. 27, 08:40
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
El Vaquero: @szigetva: szerintem a kerekítéses hátul képzett mgh-ók előretolódása nem szubsztrátumhatás, hanem univerzális fonológiai jelenség több nyelvben is. Az angol példa az u-ü-változásra azért egy szélsősé...
2017. 05. 27, 04:49
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
szigetva: @Sultanus Constantinus: De az nehezen hihető, hogy az angolban is „kelta szubsztrátum” okozza, mert Amerikában is gyakori. (Ja, ott meg a sok ír, mi?)
Az [ü], [ö] egyébként van, aki szerint areális: E...
2017. 05. 27, 01:57
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
Untermensch4: @jeanvaljean: Ki vagy kik vannak feljogosítva arra hogy eldöntse/eldöntsék hogy mi a "helyes forma"?
2017. 05. 26, 23:29
„Csá” vagy „Mindörökké, ámen”?
bloggerman77: @Bard:
Ez nekem is megütötte a szemem: ha nem glottokronológiával állapitották meg, hogy Kr.e. 1000 körül óta önálló a magyar nyelv, akkor hogyan?
Fejes László itt adott egy magas labdát az áltudomány...
2017. 05. 26, 21:45
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
lcsaszar: "Az iskola" - talán azért nem írják ki a nevét, nehogy retorzió érje a házirendet nem követő, azaz a saját jobb meggyőződése szerint össze-vissza köszöngető ellenzéket?
2017. 05. 26, 20:40
„Csá” vagy „Mindörökké, ámen”?
Sultanus Constantinus: @szigetva: Vedd figyelembe, hogy az [o] > [ö], [u] > [ü] változás csak olyan újlatin nyelvekben történt meg, amelyek területén igazoltan a gallt beszélték előtte (francia, lombard, okcitán, ligu...
2017. 05. 26, 18:16
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
jeanvaljean: Kicsit túl van bonyolítva ez a cikk szerintem, vagy legalábbis a téma.
egy gyermek, akit szépen megtanítanak köszönni, udvarias lesz nagykorában is. Én felnőttként is köszönök kezét csókolommal, és ha...
2017. 05. 26, 16:39
„Csá” vagy „Mindörökké, ámen”?
szigetva: @Sultanus Constantinus: A latin [o] meg [ö] lett a franciában, de nem világos, ehhez miért kell szubsztrátum, az [u]>[ü] megtörtént az ógörögben, meg a mai angolban is történik (és ezek csak azok a...
2017. 05. 26, 16:20
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
El Vaquero: Az LPD3 szerint:
Hyundai trademark BrE ˈhaɪ ən daɪ -ʌn-, -ʊn-, -deɪ; AmE ˈhʌnd eɪ —Korean [hjəːn dɛ]
Ehhez képest amerikai és kanadai sorozatokban ˈhʌnd daɪ -nak hallom. Nem hiteles forrás a koreai ki...
2017. 05. 26, 16:20
Hjáondéj és Számszeong?
Sultanus Constantinus: @bloggerman77: Szubsztrátumhatások feltehetően léteznek, csak nehéz őket bizonyítani. Pl. a magánhangzók közötti zöngétlen zárhangok gyengülését (zöngésülését) a nyugati újlatin nyelvekben kelta szubs...
2017. 05. 26, 10:38
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
Sultanus Constantinus: @bloggerman77: Valószínűleg a "kentis" is [g]-vel ejtődött, csak mivel az ibér írás nem ismerte a zöngés zárhangokat (az ibérben nem volt, csak [b]), ezért a [d] és [g] leírására is a t, k volt haszná...
2017. 05. 26, 10:28
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
Bard: @Fejes László (nyest.hu): Ezek már részletkérdések, meg kicsit offtopicok is itt, de megakadt a szemem két dolgon ebben a válaszodban.
1. "Vagy éppen avarok." Na ez azért nekem új... Ez szerintem elég...
2017. 05. 26, 10:14
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
bloggerman77: @Fejes László (nyest.hu):
Szerintem te vagy az egyetlen, aki tagadja az itáliai nem-latin nyelvek szubsztrátumhatását az olaszra. :-O
Segítek: szerinted elvileg már rég latin volt egész Itália, amikor...
2017. 05. 25, 21:16
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!
bloggerman77: @Fejes László (nyest.hu):
"Pl. erről a latin-kelta kölcsönös érthetőségről szívesen látnék egy hiteles forrást."
***
Latin aqua - kelta ak. Latin magnus - kelta mag, mak. Latin equus - kelta epona. Ez...
2017. 05. 25, 21:01
Nem, nem, soha nem leszünk finnugorok!