0:05

Hozzászólások:

Találatok száma: 75220 | Megjelenített tételek: | Cikk címe szerint | Kommentelő neve szerint
Fejes László (nyest.hu): @scasc: Köszönjük, javítottam!
scasc: Zseniális az utolsó elôtti illusztrációtok! Viszont az elsô feliratába egy szerkesztési hiba csúszott: "...Melyik hasonlít legjobban a francia:a románra..." recte: Melyikre.
tebe: Amennyire ezt meg tudom ítélni, a fizikának sincs egységes paradigmája, és éppen úgy alapvető kérdésekről vitatkoznak, mint a nyelvészek. Vagy Lukács Béla nem tudja, mit ír.
Sigmoid: @kalman: Ami a paradigmát illeti, nos, mutass nekem két fizikust, akik azon vitatkoznak, hogy létezik-e mágnesesség. A mai természettudományokat nem kizárólag az empirizmus, hanem az a szigorú tudomán...
gligeti: (igazából nem is kérdés volt, hanem példa más határesetekre, olvastam erről, nem magamtól találtam ki: van is olyan nyelv (szlovákul ugye nefajčite!) ami így "modellezi", mintha ilyenkor inkább egy pr...
2012. 02. 01, 11:14   Határesetek: szó vagy toldalék?
gligeti: Jó, akkor valójában rossz a kérdésem, helyesen: miért írjuk az egyiket egybe, a másikat meg külön, vagyis a szófogalom szempontjából a felmegy miért egy szó, a ne menj miért kettő.
2012. 02. 01, 11:04   Határesetek: szó vagy toldalék?
Fejes László (nyest.hu): @gligeti: Persze, mert szó.
2012. 02. 01, 10:55   Határesetek: szó vagy toldalék?
gligeti: Az igekötő is tud jól mozogni a mondatban....
2012. 02. 01, 10:39   Határesetek: szó vagy toldalék?
Fejes László (nyest.hu): @gligeti: A ne azért szó, mert jól mozog a mondatban. Ne holnap menj oda, Holnap ne menj oda, Holnap ne oda menj stb. A toldalékokról meg úgy tartjuk, hogy általában egy-egy adott kategóriához (hagyom...
2012. 02. 01, 10:04   Határesetek: szó vagy toldalék?
gligeti: @Fejes László (nyest.hu): Persze, mert maga a "szó" fogalma is a modell része, és az is korlátosan jól írja le a valóság viselkedését. (v.ö.: ne menj -> a ne miért is szó, és nem valami prefix-féle...
2012. 02. 01, 09:47   Határesetek: szó vagy toldalék?
Fejes László (nyest.hu): @bloggerman77: „Akkor a nagybörzsönyi német dialektus tulajdonképpen egy középfelnémet szubdialektus? Ami érdekes, mert a középfelnémet a 1500 óta kihaltnak tekintett nyelv...” Sajnos ebben a kérdésbe...
Fejes László (nyest.hu): @gymakara: Persze, de a modell arra szolgálna, hogy demonstrálja, miként működik a nyelv. A cikk egyfelől arra utal, hogy ez a modell nem igazán jó (ezt azért eddig is tudtuk), de egyben rámutat, hogy...
2012. 02. 01, 09:03   Határesetek: szó vagy toldalék?
Apis: @gymakara: "miért nincs "TudományKritika"?" Már miért ne lenne? Nézzen utána Thomas Kuhnnak vagy Paul Feyerabendnek például.
bloggerman77: Utánaolvastam, ezeknek a németeknek az őseit az Árpád-korban, vagy a korai Anjou-korban telepítették be. Akkor a nagybörzsönyi német dialektus tulajdonképpen egy középfelnémet szubdialektus? Ami érdek...
cherbourg: Ezt jó lenne javítani: Je le lui présente. [stöprézant á lüi].
2012. 02. 01, 00:10   Határesetek: szó vagy toldalék?
gymakara: @Roland2: Nekem úgy tűnik, hogy az "ezalatt a híd alatt," hátterében az "ez a híd" - vagyis nem egy másik, nem is a másik híd az az argumentum, amiről szó van. és amire vonatkoztatjuk, illetve alkalma...
2012. 01. 31, 23:46   Határesetek: szó vagy toldalék?
gymakara: A TUDOMÁNYRÓL: "A tudomány mindig egy hamis bankót tép széjjel, amelyet mi igazinak tartottunk. Nekünk ez rosszul esik. De csakhamar megvigasztalódunk, mert nyújt helyette egy másik hamis bankót." - G...
gymakara: Nem a Modell és a Valóság viszonyáról van itt szó? Úgy tűnik, mintha az "agglutináló, izoláló, flektáló" kategóriák leginkább a mi fejünkben lennének. A nyelv változásainak a különböző korszakokból sz...
2012. 01. 31, 22:43   Határesetek: szó vagy toldalék?
kalman: @Apis: "míg a Nyelvtudományi Intézet társszervezőként léphet fel egy ilyen alkalmon, az tökéletesen kizárt, hogy a Konkoly-Thege Miklós Csillagászati Kutatóintézet ugyanígy lépjen fel az asztrológusok...
kalman: @Sigmoid: "Mert a matematika nem valaminek az elemzése, hanem (tágan értelmezve, a logikát, formális nyelvészetet, stb. belefoglalva) magának a következetes és egzakt gondolkodásnak a módszertana." - ...
kalman: @Demeter222: "Ezekre soha senkinek nincs szüksége, csak a nyelvtantanárnak, aki ismét megtanítja az új generációnak. Ehelyett több időt kellene fordítani a helyesírásra, amt sajnos nem elég hatékonyan...
tundemazs: Lehet, hogy én vagyok túl egyszerű, de ha a show zenei aláfestésében voltak a bálnahangok, akkor a delfinek csak szimplán énekeltek. Ha Beethoven lenne az aláfestő zene, akkor azt dudorászták volna...
2012. 01. 31, 21:32   Bálnául álmodnak a delfinek?
Fejes László (nyest.hu): @Edina: 1. Rendszeresen foglalkozunk a médiával kapcsolatos hírekkel. 2. Ha kicsit jobban figyel, akkor észreveheti, hogy a sajtóorgánumok nem csupán a címükben szereplő dolgokkal foglalkoznak. Bizony...
arafuraferi: "Nem igaz, hogy az irodalom vagy a történelem ismeretével, a „humán” tárgyak tanulásakor szerzett képességekkel „mit sem érünk a gyakorlatban”" Igaza van a cikkírónak, nagyon is kell ez az érvényesülé...
Fejes László (nyest.hu): @salak: Ahol lakom, a liftben sosincs térerő. Ismerek olyat, akinek új telefont kellett vennie, mert ahova költözött, gyenge volt a térerő, és a régebbi készülékét nem tudta használni. Gyakran nincs t...
2012. 01. 31, 21:08   Toplista: a leggyakoribb hazugságok
Fejes László (nyest.hu): @Roland2: Igen, de ez a ragozásban is így van: ez az ajtó, erről az ajtóról, ezt az ajtót stb. Ebben tehát a névutó és a toldalék hasonlít, tehát ez a jelenség nem játzsik szerepet a névutó és toldalé...
2012. 01. 31, 21:00   Határesetek: szó vagy toldalék?
arafuraferi: Azt meg aztán főleg nem értem, hogy "magyar nyelv és irodalom" hogy futhat így együtt. A nyelvészet, meg irodalom teljesen más tészta, ráadásul magyar irodalomnak nevezett tárgyban külföldit is oktatn...
arafuraferi: Ráadásul a művészettörténészek teljesen leírják azt, aki profi technikai megoldásokkal (évtizedek alatt elérhető tudással) hoz létre egy művet, de tulajdonképp művészettörténetileg nem elemezhető a mo...
arafuraferi: A tudományokat hülyén osztályozzák. Én a nyelvészetet az antropológia egyik ágának tartom. És nem a nyelvészeti antropológiát sorolnám ide (ami kulturális), hanem úgy magát a nyelvészetet hangtanostul...
arafuraferi: @Molnár Cecília: "a művészeti alkotások az életünk részei" Igen részei, de művészet mindenkinek mást jelent. Szerintem a művészetet nem lehet igazán tudományosan megközelíteni. Az iskolában elsőbbsége...
Váltás normál nézetre...