Vagy-e olyan okos, mint egy óvodás?
Szerkesztőségünk tagjai vannak olyan okosak, mint egy kínai alsós. Kérdés, hogy Olvasóink vannak-e olyan okosak, mint egy magyar óvodás.
Nagyon megtetszett nekünk a 444 tegnapi feladványa, amelynek segítségével kideríthettük, hogy vagyunk-e annyira okosak, mint egy kínai alsós. (Mi vagyunk! – A szerkesztőség tagjai külön-külön is.) Ezért most emeljük a tétet. A következő feladványt óvodásoknak adták föl.
Az ovisok ezt a matekpéldát gond nélkül oldják meg, viszonylag gyorsan:
És olvasóink? A kérdés tehát az, hogy milyen szám áll a kérdőjel helyén. A megfejtéseket itt várjuk a cikk alatt. Aki pedig gondolkodni akar, ne gördítsen tovább. Egy-két nap után azért érdemes föladni, visszatérni, és megnézni a megoldást! Kellemes őrlődést kívánunk!
Kapcsolódó tartalmak:
Hasonló tartalmak:
Hozzászólások (9):
Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Tekintve, hogy egy óvodás nem ismeri a számokat, a megoldás nem lehet matematikai; a tippem: "piros".
SPOILER
Megvan a megoldás, pár perc intenzív fejtörés után :)
Nem abban az értelemben matematikai, amilyennek tűnik, de mégis számolni kell benne...
...a karikákat :) :)
@mielikki: valóban ez a megoldás. Nem jöttem rá, erre sem, meg a kínai alsós feladatra sem. Bár az a kínai feladat szemétség, még matekversenyeken sincs olyan, hogy a megoldáshoz fejjel lefelé kell fordítani a feladatot. Nem hiába, az ember mindig tanul valamit.
@mielikki: Tényleg. Soha nem jöttem volna rá.
@El Vaquero: Ehhez kell egyfajta veleszületett intelligencia vagy logikai érzék, ami nagyon kevés emberben van meg. Én pl. képtelen vagyok logikusan gondolkodni, és ez olyasmi, amit nem lehet tanulni.
Az ovisoknak feladott példánál érdekelnének a körülmények is. Mivel ők elvileg a számokat nem ismerik, valakinek közre kellett működnie a feladat elmondásában ill. az eredmény leírásban. Innentől már többszereplős a vizsgálat. (Az a bizonyos vakteszt. :o)
Más formában, de már találkoztam ezen feladattípussal, így ezt nekem csak le kellett ellenőriznem.
--
A kínai feladat trükkjére 2 másodperc alatt rájöttem. Ez látásmód kérdése. Nekem 'hivatalból' jó térlátással kell rendelkeznem (műszaki végzettség), így második gondolatban már forgattam is a képet képzeletben.
A sanda gyanúm az, hogy ha egy hasonló feladatnál az óvodásokra utalnak, akkor az egyszerűen a feladat kiírója részéről a heccelés része. Ezzel akarja a feladatot eladhatóbbá tenni. Ez része a mémnek, hogy az terjedni tudjon.
Ha már precizitás, akkor jelzem, hogy a megoldás ebben a formában nem pontos. :)
A nyolcast nem úgy írjuk le, hogy abban karika (azaz ovális vagy kör) legyen, hanem csepp alakzat kerül bele, a felső az alján hegyes, az alsó meg felül. Bármennyire is lapítva írjuk le a nyolcast, mivel két vonal metszi egymást, így mindenképp van benne egy-egy szög középen felfelé és lefelé, mert nem két karikát írunk egymás alá, amelyek érintik egymást egy ponton.
S így már külön definiálni kell a megoldásban, hogy csak azokat az alakzatokat vegyük figyelembe, amiben van ívelt rész, hisz különben a négyest is figyelembe kéne venni, merthogy abban is van minden oldalról zárt alakzat. Legalábbis ebben a formájában, merthogy "hivatalosan" úgy tanultuk, hogy a négyes ferde vonala és a függőleges vonala nem ér össze, tehát úgy valóban nincs benne zárt alakzat.
@Onogur: Hát igen, én már ezt a legelső hozzászólásban felvetettem. Nyilván nem úgy tették (tennék) fel nekik a kérdést, hogy "Mi a megoldása az alábbi példának?", hanem pl. "Számold meg a karikákat minden sorban!".
@joakos: Lehet, hogy nevetségesen hangzik, de én ismertem olyat (felnőtt és tanult embert), aki úgy írta a nyolcast, hogy két karikát rajzolt egymás fölé (másképp nem tudta leírni).
@Sultanus Constantinus: én is láttam már olyat, aki két karikával oldotta meg a nyolcast, ha ez rögzült bele az iskolában, amikor megtanulta, akkor azt már nehéz levetkőzni később. Bár úgy lassabb leírni, hiszen fel kell emelni a tollat. Az én esetemben "belémverték" a helyes írásmódot, a hetest is áthúzom hullámos vonallal, a négyesnél sem ér össze felül a két vonal. Nyílván, ha sietek, akkor a négyes néha inkább villámjel, a hetes áthúzása meg nem hullámos, de a szándék megvan. Ezekre egyre kevesebben figyelnek a rohanó világban.
Amúgy meg valóban sok helyen bele lehet kötni a feladatba, kezdve ott, hogy ha úgy adták fel a feladatot nekik, hogy számoljanak meg hasonló alakzatokat (mert nem ismerik a számok külalakját), akkor hogy tudják a végén odaírni a helyes megoldást...
Ha pedig már ismerik a számokat, akkor nem hinném, hogy szignifikánsan hamarabb rájöttek volna a megoldásra, mint egy felnőtt, hiszen akkor ők is matematikai műveleteket kezdtek volna végezni, ha mást nem, akkor bizonyos számjegyek összeadogatását és kivonását.
S ha ez is kínaiaknak lett feladva, akkor azt is hozzátenném, hogy ők először a kínai számok írásképét tanulják meg (aminek külalakra semmi köze az általunk ismert számokhoz), csak az iskolában tanítják meg nekik az általunk is ismert "arab" számokat.
szerintem 3. Az óvodás lányom szerint 4.