Vagy-e olyan okos, mint egy óvodás?
Szerkesztőségünk tagjai vannak olyan okosak, mint egy kínai alsós. Kérdés, hogy Olvasóink vannak-e olyan okosak, mint egy magyar óvodás.
Nagyon megtetszett nekünk a 444 tegnapi feladványa, amelynek segítségével kideríthettük, hogy vagyunk-e annyira okosak, mint egy kínai alsós. (Mi vagyunk! – A szerkesztőség tagjai külön-külön is.) Ezért most emeljük a tétet. A következő feladványt óvodásoknak adták föl.
Az ovisok ezt a matekpéldát gond nélkül oldják meg, viszonylag gyorsan:
És olvasóink? A kérdés tehát az, hogy milyen szám áll a kérdőjel helyén. A megfejtéseket itt várjuk a cikk alatt. Aki pedig gondolkodni akar, ne gördítsen tovább. Egy-két nap után azért érdemes föladni, visszatérni, és megnézni a megoldást! Kellemes őrlődést kívánunk!
Kapcsolódó tartalmak:
Hasonló tartalmak:
Hozzászólások (9):
Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
szerintem 3. Az óvodás lányom szerint 4.
@Sultanus Constantinus: én is láttam már olyat, aki két karikával oldotta meg a nyolcast, ha ez rögzült bele az iskolában, amikor megtanulta, akkor azt már nehéz levetkőzni később. Bár úgy lassabb leírni, hiszen fel kell emelni a tollat. Az én esetemben "belémverték" a helyes írásmódot, a hetest is áthúzom hullámos vonallal, a négyesnél sem ér össze felül a két vonal. Nyílván, ha sietek, akkor a négyes néha inkább villámjel, a hetes áthúzása meg nem hullámos, de a szándék megvan. Ezekre egyre kevesebben figyelnek a rohanó világban.
Amúgy meg valóban sok helyen bele lehet kötni a feladatba, kezdve ott, hogy ha úgy adták fel a feladatot nekik, hogy számoljanak meg hasonló alakzatokat (mert nem ismerik a számok külalakját), akkor hogy tudják a végén odaírni a helyes megoldást...
Ha pedig már ismerik a számokat, akkor nem hinném, hogy szignifikánsan hamarabb rájöttek volna a megoldásra, mint egy felnőtt, hiszen akkor ők is matematikai műveleteket kezdtek volna végezni, ha mást nem, akkor bizonyos számjegyek összeadogatását és kivonását.
S ha ez is kínaiaknak lett feladva, akkor azt is hozzátenném, hogy ők először a kínai számok írásképét tanulják meg (aminek külalakra semmi köze az általunk ismert számokhoz), csak az iskolában tanítják meg nekik az általunk is ismert "arab" számokat.
@Onogur: Hát igen, én már ezt a legelső hozzászólásban felvetettem. Nyilván nem úgy tették (tennék) fel nekik a kérdést, hogy "Mi a megoldása az alábbi példának?", hanem pl. "Számold meg a karikákat minden sorban!".
@joakos: Lehet, hogy nevetségesen hangzik, de én ismertem olyat (felnőtt és tanult embert), aki úgy írta a nyolcast, hogy két karikát rajzolt egymás fölé (másképp nem tudta leírni).
Ha már precizitás, akkor jelzem, hogy a megoldás ebben a formában nem pontos. :)
A nyolcast nem úgy írjuk le, hogy abban karika (azaz ovális vagy kör) legyen, hanem csepp alakzat kerül bele, a felső az alján hegyes, az alsó meg felül. Bármennyire is lapítva írjuk le a nyolcast, mivel két vonal metszi egymást, így mindenképp van benne egy-egy szög középen felfelé és lefelé, mert nem két karikát írunk egymás alá, amelyek érintik egymást egy ponton.
S így már külön definiálni kell a megoldásban, hogy csak azokat az alakzatokat vegyük figyelembe, amiben van ívelt rész, hisz különben a négyest is figyelembe kéne venni, merthogy abban is van minden oldalról zárt alakzat. Legalábbis ebben a formájában, merthogy "hivatalosan" úgy tanultuk, hogy a négyes ferde vonala és a függőleges vonala nem ér össze, tehát úgy valóban nincs benne zárt alakzat.
Az ovisoknak feladott példánál érdekelnének a körülmények is. Mivel ők elvileg a számokat nem ismerik, valakinek közre kellett működnie a feladat elmondásában ill. az eredmény leírásban. Innentől már többszereplős a vizsgálat. (Az a bizonyos vakteszt. :o)
Más formában, de már találkoztam ezen feladattípussal, így ezt nekem csak le kellett ellenőriznem.
--
A kínai feladat trükkjére 2 másodperc alatt rájöttem. Ez látásmód kérdése. Nekem 'hivatalból' jó térlátással kell rendelkeznem (műszaki végzettség), így második gondolatban már forgattam is a képet képzeletben.
A sanda gyanúm az, hogy ha egy hasonló feladatnál az óvodásokra utalnak, akkor az egyszerűen a feladat kiírója részéről a heccelés része. Ezzel akarja a feladatot eladhatóbbá tenni. Ez része a mémnek, hogy az terjedni tudjon.
@mielikki: Tényleg. Soha nem jöttem volna rá.
@El Vaquero: Ehhez kell egyfajta veleszületett intelligencia vagy logikai érzék, ami nagyon kevés emberben van meg. Én pl. képtelen vagyok logikusan gondolkodni, és ez olyasmi, amit nem lehet tanulni.
@mielikki: valóban ez a megoldás. Nem jöttem rá, erre sem, meg a kínai alsós feladatra sem. Bár az a kínai feladat szemétség, még matekversenyeken sincs olyan, hogy a megoldáshoz fejjel lefelé kell fordítani a feladatot. Nem hiába, az ember mindig tanul valamit.
SPOILER
Megvan a megoldás, pár perc intenzív fejtörés után :)
Nem abban az értelemben matematikai, amilyennek tűnik, de mégis számolni kell benne...
...a karikákat :) :)
Tekintve, hogy egy óvodás nem ismeri a számokat, a megoldás nem lehet matematikai; a tippem: "piros".