Tolmáccsal vizsgáznak a sofőrjelöltek Angliában
Az Egyesült Királyságban be akarják szüntetni az idegen nyelven letehető KRESZ teszteket és a tolmácsolással segített forgalmi vizsgákat.
Az Egyesült Királyságban jelenleg 19 nyelven lehet levizsgázni a KRESZ-ből, akár jövendőbeli buszsofőrök számára is, a fordítási költségeket pedig az állam állja. Sőt, még arra is van lehetőség, hogy a gyakorlati vizsgán tolmács segítse a sofőrjelölteket, bár ez utóbbi csakis saját költségen lehetséges. Az utóbbi időkben felszaporodott lengyel autóvezetőkkel kapcsolatos közúti balesetek arra kényszerítik a brit minisztériumokat, hogy újra értékeljék az eddig szabályozást. Veszélyesnek tartják, hogy angolul nem, vagy csak gyengén tudó sofőrök vezethessenek a brit utakon, ahol azért a nemzetközi jeleken kívül időnként a szöveges utasításoknak is fontos jelentőségük van.
A tavalyi évben több mint 90 ezren tették le az angoltól eltérő nyelven az jogosítványhoz szükséges vizsgákat. Ebből a két legjelentősebb nyelvi kisebbség az urdu és a lengyel volt, 19 illetve 13 ezer vizsgázással. A vizsga gyakorlati részénél 452 román használt tolmácsot, 230 oroszul és 21 bolgár. A cikk szerint Európában általában nem engedélyezett a tolmácsi segítség a vezetői engedély gyakorlati részén, ami furcsának tűnik abból a szempontból, hogy az EU alapelve maximálisan támogatja az unió összes hivatalos nyelvének és használatának egyenjogúságát.
Tavaly 1500 buszsofőr is az angoltól eltérő nyelven tette le a KRESZ vizsgát Nagy-Britanniában. Az ország új kormánya úgy gondolja, a vezetői jogosítványok esetében a biztonság előbbre való, mint a személyi jogok. Bíznak benne, hogy a jelenlegi szabályozást lehet úgy is szigorítani, hogy ne sértsék az érvényben lévő diszkrimináció ellenes törvényeket. Az új javaslat részletein még dolgoznak, de a koncepció szerint inkább a nyelvtanulás támogatására költenék az adófizetők pénzét.
Források
The Telegraph: Foreign language driving tests to be banned
Mail Online: Foreign language driving tests to be banned after soaring accident rates by motorists who can't read road signs