0:05
Főoldal | Rénhírek

Rosszabbak a lányok matekból

Nagy különbségek vannak a nemek között a matematikai teljesítményben – derült ki a PISA-mérésből. Különösen aggasztó a helyzet Nagy-Britanniában.

nyest.hu | 2014. január 29.

A brit tinédzser lányok átlagosan 3 évnyi lemaradásban vannak matematikából a kiválóan teljesítő sanghaji kortársaikhoz képest. Legalábbis ez derült ki az OECD által végzett PISA-felmérések matematikai részéből – írja a BBC.

A teszteredmények elemzéséből az is kiderült, hogy Nagy-Britanniában különösen nagy gondok vannak a matematikai oktatásával – főleg a gyengébb képességű diákok fejlesztésére nézve. Elsősorban a lányok vannak lemaradásban; a matematikai képességek terén a lányok lemaradásban vannak a velük egyidős fiúk mögött. Ez a szigetországbeli matematikaoktatás átgondolásának időszerűségére hívja föl a figyelmet.

A nemek közötti különbség matematikából és szövegértésből minden fejlett országban tetten érhető. A legfejlettebb országokban a fiúk teljesítenek jobban matematikából, a lányok pedig szövegértésből. Andreas Schleicher, a PISA egyik megalkotója azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a matematikai képességek különbségei nem magyarázhatóak semmiféle velünk született nemi különbséggel. Ez inkább azzal magyarázható, hogy a lányoknak kevesebb az önbizalmuk a matematika terén, mert az igencsak fiús tárgynak van elkönyvelve. Ezért a lányok teljesítményével kapcsolatos tanári elvárások is alacsonyabbak. Ez pedig megpecsételi a teljesítményüket, ugyanis az elvárások szoros összefüggésben állnak a teljesítménnyel. A PISA-tesztek matematikával kapcsolatos eredményeivel összhangban vannak egyéb felmérések adatai is. Kimutatták, hogy a lányok sokkal rosszabbnak értékelik saját magukat matematikából, mint a fiúk.

Maszáj lány matekot tanul
Maszáj lány matekot tanul
(Forrás: Wikimedia Commons / Christopher Michel / CC BY 2.0)

A nemek közötti különbségek korántsem ennyire markánsak a PISA-n legjobban teljesítő államokban (Szingapúrban, Sanghajban). Nagy-Britannia pedig a másik szélsőséget képviseli: itt jóval nagyobbak a különbségek lányok és fiúk között, mint arra előzetesen számítani lehetett. A brit oktatási miniszter úgy nyilatkozott, hogy a lányok felé irányuló kisebb elvárások már a múltéi; a jövőben azt az üzenetet igyekeznek közvetíteni a lányok és a lányos szülők felé, hogy a matematika számukra is ugyanolyan fontos, mint a fiúk számára, hiszen a matematikai tudás szintje befolyásolja a jövőbeli elhelyezkedési esélyeket.

Forrás

Maths confidence gap leaves UK girls trailing, OECD says

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!