0:05
Főoldal | Rénhírek
Hogy a fogyatékos is megértse

Ne írjon nekünk nélkülünk!

Az „akadálymentesítés” szó hallatán a legtöbb embernek az jut eszébe: építsünk rámpákat, használjunk alacsony padlós járműveket, alkalmazzunk jeltolmácsot. Akadálymentesítésre azonban az értelmi fogyatékos embereknek is szükségük van: arra, hogy számukra érthető formában kapjanak meg minden információt. Ahhoz, hogy akadályok nélkül vehessenek részt a társadalom életében, könnyen érthető kommunikációra van szükség – mind írásban, mind szóban.

nyest.hu | 2013. november 11.

Az egész életen át tartó tanulás ma már nem csak divatos szlogen, hanem szinte alapkövetelmény mind a személyes fejlődés mind a munkaerő-piaci siker érdekében. Az értelmi fogyatékos emberek számára azonban ez a lehetőség ma elérhetetlen. A most záruló nemzetközi projekt a helyzet javítását célozza – tananyagok kidolgozásával, képzésekkel.

Az értelmi fogyatékossággal élő emberek legtöbbször igen korán kerülnek ki az oktatásból, a továbbtanulás lehetősége elzáródik előttük, pedig talán mindenki másnál nagyobb szükségük lenne képességeik folyamatos fejlesztésére. A ma már elterjedt cél, az egész életen át tartó tanulás lehetősége elérhetetlen számukra – a megfelelő segítség, a hozzáférhető tananyagok hiánya és a társadalmi diszkrimináció miatt is. Így egyáltalán nem kapnak lehetőséget meglévő képességeik, készségeik fejlesztésére, ami hozzájárulhatna ahhoz, hogy sikerrel vegyenek részt a munkaerőpiacon, a társadalom egyenjogú tagjaiként éljenek.

Út a felnőttoktatásba

A PATHWAYS II – Az egész életen át tartó tanulás lehetőségei értelmi fogyatékossággal élő felnőttek számára elnevezésű nemzetközi projekt célja a tarthatatlan helyzet javítása. A projekt első részében az Inclusion Europe nemzetközi szervezet érintettekkel együtt dolgozva fejlesztette ki könnyen érthető anyagait. A most záruló második rész fő célja ösztönözni az értelmi fogyatékos emberek egész életen át tartó tanulásban való aktív részvételét – a könnyen érthető anyagok terjesztésével, a szakemberek képzésével, a különböző szakterületek együttműködésének kezdeményezésével.

Az Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége (ÉFOÉSZ) 2011 óta vesz részt a projektben. Az ÉFOÉSZ a nyolc másik résztvevő ország mellett helyi viszonyokra alkalmazta az elkészült kiadványokat, képzéseket és egy zárókonferenciát is tartott. Bercse László, az ÉFOÉSZ munkatársa érintett önérvényesítőként kapcsolódott be a projektbe. Nem csak mint résztvevő, de mint tréner is fontos szerepe volt, maga is tartott képzést a könnyen érthető kommunikációról. László maga is átélte a nehézségeket, amiket a könnyen érthető tananyagok hiánya okozott a felnőttoktatásban. „Házvezetőképzésre jártam, ahol ugyanabból a könyvből tanultunk, mint mindenki, aki elvégzi ezt a felnőttképzést – ezt én elég bonyolultnak találtam. Ebből kellett vizsgáznunk is. A tanár minden alkalommal felírta a táblára a fejezet lényegét” – meséli.

Dr. Danó Réka, a projekt koordinátora hozzáteszi, ez is a rendszer rossz működését mutatja: a pedagógus nem kapott sem képzést a könnyen érthető kommunikációra vonatkozóan, sem ilyen szemlélettel készült tananyagot. A projekt másik koordinátora, Olach Csilla ennek kapcsán kiemelte: fontos cél, hogy a könnyen érthető módszer minél szélesebb körben elterjedjen, intézményi szinten is használják a szakemberek. Az ÉFOÉSZ évek óta végez ilyen jellegű ismeretterjesztő munkát, és a kezdetektől folyamatosan alakítják is a könnyen érthető kommunikációt a magyar nyelv sajátosságaihoz.

Könnyen érthetően

Az értelmi fogyatékos emberek mindennapi boldogulása szempontjából a kommunikációnak kulcsszerepe van. „Az akadálymentesítés szó hallatán a legtöbb embernek az jut eszébe: építsünk rámpákat, használjunk alacsony padlós járműveket, alkalmazzunk jeltolmácsot. Akadálymentesítésre azonban az értelmi fogyatékos embereknek is szükségük van: arra, hogy számukra érthető formában kapjanak meg minden információt. Ahhoz, hogy akadályok nélkül vehessenek részt a társadalom életében, könnyen érthető kommunikációra van szükség – mind írásban, mind szóban” – hangsúlyozta Olach Csilla.

Nemzetközi alapelvek, helyi viszonyok

A PATHWAYS II projektben valamennyi résztvevő az adott országra, az adott nyelvre alkalmazta az elkészült, infókommunikációs szempontból akadálymentes kiadványokat. Így már magyarul is elérhető a könnyen érthető kommunikáció európai alapelveiről szóló kiskönyv, az egész életen át tartó tanulás oktatóinak képzéséhez szükséges iránymutató, valamint egy Ne írjon nekünk nélkülünk! című füzet, amely iránymutatást nyújt a szakembereknek, hogyan vonjanak be értelmi fogyatékossággal élő embereket könnyen érthető szövegek készítésébe. Egy interaktív, a gyakorlatban jól használható online felület is készült, amelynek segítségével az adott szöveg könnyen érthetőségét ellenőrizhetik az érintettekkel dolgozó szakemberek.

A projekt gyakorlati haszna máris érzékelhető. Dr. Danó Réka beszámol az első jó gyakorlatról: jelenleg éppen egy speciális iskolával dolgoznak együtt, könnyen érthető szövés-tankönyv készül.

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!