Miért lett az év szava a gender?
2013 szava Lengyelországban a „gender” lett, pedig egyáltalán nem új kifejezés. Hogyan lehetséges ez?
A gender lett a 2013-as év szava Lengyelországban. A kifejezés sok – népszerűbb és aktuálisabb – szót utasított maga mögé. Hogyan lehetséges ez? – Ennek a kérdésnek eredt nyomába Slawomir Sierakowski lengyel szociológus, akinek az angolra fordított véleményét a The New York Times tette közzé nemrégiben.
Sierakowski megközelítése szerint a gender egyáltalán nem új fogalom a lengyel közéletben – a kommunizmus bukása óta bevetté vált a feminista és az LGBT mozgalmakkal együtt. Több egyetemen van a genderrel foglalkozó oktatási program, és sok publikáció látott napvilágot a témában az utóbbi évtizedben. Az Európai Unió tagjaként pedig Lengyelországnak is követnie kell az úgynevezett gender mainstreaming elvét, amely a nemek egyenlőségét, és a hagyományos nemi szerepek újragondolását mondja ki.
Látható tehát, hogy az angol eredetű gender szó aligha új a lengyel közéletben. A tudományos világ elismeri a létezését, az állampolgároknak pedig volt idejük már hozzászokni. Miért lett mégis a tavalyi év szava? – Erre kísérel meg magyarázatot találni Sierakowski.
Első okként egy tavalyi vitát említ, amelynek ő maga is résztvevője volt; vitapartnere pedig Lengyelország egyik legismertebb püspöke, Tadeusz Pieronek. Egy kulturális fesztiválon a püspök azt mondta egy előadásban, hogy: „Hozzá szeretném tenni, hogy a gender ideológia nagyobb fenyegetést hordoz, mint a nácizmus és a kommunizmus együttvéve.” És ugyan a gender ideológiának egyetlen áldozatát sem nevezte meg, kijelentette azt is, hogy a gender képzete ellenkezik a természettel és a természet törvényeivel.
A lengyel klérus állandóan tiltakozik „a természettel ellenkező dolgok” ellen, amilyen a mesterséges megtermékenyítés, az abortusz, a melegek civil mozgalmai vagy az iskolai szexuális felvilágosítás. (Ugyanakkor a cölibátust például nem tartja a „természettel ellenkezőnek”.) Mivel a lengyel politikát nagyban befolyásolja az egyház véleménye, a fenti tevékenységek vagy tiltottak vagy igen erőteljesen korlátozva vannak Lengyelországban.
A püspök szavai megtették hatásukat – néhány iskolában például plakátok jelentek meg azzal a felirattal, hogy „Védd meg a gyermekedet a genderrel szemben!”, és a diákok állítólag azt kérdezték szüleiktől, hogyan oltathatnák be magukat. A gender ideológia veszélyeire figyelmeztető kijelentések pedig szinte mindennaposakká váltak. „Állítsuk meg a gender ideológiát” elnevezéssel pedig még egy parlamenti bizottság is létrejött – egy nő és tizenöt férfi taggal.
Sokan pedig ezek után azt kérdezték: miért alakult ki ez a genderellenes paranoia Lengyelországban. Ha valóban olyan veszélyes lenne, már biztosan számottevő károkat okozott volna. De az egyház az elmúlt két évtized során nem kongatta a vészharangot...
Nagy felháborodást váltott ki a lengyelekben az a nagy összegű csalás, amelyet a kommunizmusban államosított egyházi vagyon reprivatizációjáért felelős szervezet követett el. Szintén nagy ellenérzéseket váltanak ki a lengyelekben az egyháznak a pedofíliával kapcsolatos ügyei... Lengyelországban pedig az utóbbi időben egyre gyakoribb stratégia, hogy ha egy politikai erő bajban van, akkor igyekszik elterelni valami másra a közfigyelmet egy kampány segítségével. Ilyen célzatú kampánynak tartja Sierakowski a gender ideológiával szembeni egyházi kirohanást. Így már talán érthetőbb, hogyan lett Lengyelországban a 2013. év szava a gender.
Forrás
A klérus a saját hatalmát félti, ezért is küzd az ilyen egyenlőségi mozgalmak ellen.