0:05
Főoldal | Rénhírek
Pretty woman

A nők élete sem egy Disneyland

Nőnapra mi mással is kedveskedhetnénk olvasóinknak, mint egy nők által írt és énekelt, nőkről szóló, igazi belevaló női hip-hop dallal.

Molnár Cecília Sarolta | 2012. március 8.

Ha ki kellene választanunk a könnyűzenei műfajok közül a legkevésbé nőieset, jó esély van arra, hogy a rapet választanánk. A messziről tesztoszteronszagú, vagány, kíméletlen és szókimondó (sokszor mocskos) szövegek mellé kigyúrt, nagyszájú pasasok, menő kocsik, fegyverek, némi kábítószer és nagymellű nők tánca társul: az ideális kelléktár egy sikeres hip-hop slágerhez. A tipikus rapper tehát első körben fekete, másodszor is férfi. És ha Eminemnek a fél életműve ment rá arra, hogy feldolgozza azt a traumát, hogy fehérnek született, akkor mit szóljon két magyar, akik nem elég, hogy fehérek, de még nők is?

Mik a tipikus szerepei a nőknek egy rapdalban?  Lehetnek például háttérénekesek, vokalisták. Énekelhetik a durva rapszöveggel szembeállított – a sztereotípiák szerint hozzájuk inkább illő – dallamosabb, érzelmesebb refrént, mint például Rihanna vagy Skylar Grey Eminem vagy Dr. Dre mellett. Csodálhatják a rappert és felnézhetnek rá. És persze a dalok témái is gyakran a nők, a kurvák, akik sokszor kikészítik ezeket a kemény férfiakat. Eminem szövegei például – többek között – nőellenességükkel keltettek botrányokat.

Dr. Dre
Dr. Dre
(Forrás: Wikimedia Commons / Ed Kavishe / CC-BY SA 3.0)

Persze akik ilyesmivel vádolják a rappereket, egyáltalán nem értik, hogy a nők lenézése (sok minden más lenézésével együtt) a vagánysággal és a durvasággal együtt a rapper-szerep lényegéhez tartozik. A rapperek balladái ugyanis egytől egyig a szereplíra körébe tartoznak; nem egyszer egyébként úgy, hogy maga a szöveg is reflektál erre a helyzetre.

FigyelmeztetésMivel a dal a YouTube-on csak meglehetősen rossz hangminőséggel érhető el, javasoljuk az olvasóknak, hogy a cikk alatt kövessék a dalszöveget a könnyebb érthetőség érdekében. Arra is felhívjuk a figyelmet, hogy a dal szövege trágárságokat is tartalmaz.
Mi sem bizonyítja jobban azt, hogy műfaji kellékről van szó, mint hogy nők is felvették már ezt a szerepet. A következőkben azt vizsgáljuk meg, hogy a magyar Ludditák zenekar két tagja hogyan vette fel a hip-hopper szerepét. Sajnos a múlt idő nem véletlen: a Ludditák tavaly elbúcsúztak a közönségtől. Ennek ellenére – sok más mellett – az itt elemzendő I'm so pretty (kb. ’Jaj, de csinos vagyok’) című számuk örökbecsű marad. Halljuk!

Mint a rapballadák többsége, a Ludditák száma is egy történetet dolgoz fel. A párbeszédes alaphelyzetből teljesen világossá válik a konfliktus. Az első sor  Hamlet-utalásával pedig ironikusan a konfliktus komolyságáról is képet kaphatunk:

Ha-ha-ha-Hamlet azt kérdené, hogy nemlét, vagy szebb lét,
én, hogy mér' hagyta a vendég a kezedben a keblét.

Az alaphelyzet tehát a következő: egy szórakozóhelyen vagy bárban főhősnőnk észreveszi, hogy a pasija egy másik (vélhetőleg dekoratívabb) csajjal kerül intimebb testi közelségbe. És ezen – elég érthető módon – felhúzza magát, és távozni próbál a helyszínről. Ekkor azonban a férfi utánairamodik, és megpróbálja jobb belátásra bírni, itt kezdődik a rövid párbeszédes rész:

Fiú: Ácsi, nem kell ide taxi, gádzsi!
Lány: Nekem se kell most ez a maxi-gáz, dzsí!
Az én mellem nem ment át a ceruzateszten,
neked a testem a legselejtebb Budapesten,
ezér' kell a másé...
Fiú: A felindulás, hé, a balhé
szétszedi a türelmemet,
változz meg, és megszerzed a szerelmemet!
Fogyjá' má' le, majom, öltözködjél ember módjára,
Gyere el a családhoz, a haverokhoz, már legalább százszor elmondtam, nem?!

A párbeszédből körvonalazódnak a viszonyok: bár a fiú futott a lány után, hogy visszatartsa, szavaiból mégis úgy tűnik, ő van maximálisan nyeregben. A saját felsőbbrendűsége teljes tudatában magyarázza el a lánynak, hogy miért nyúlt más lányokhoz. Kívánsága (utasítása) világos: a lánynak meg kell változnia: le kell fogynia, „normálisan” kell öltözködnie, el kell mennie a fiú családjához, haverjaihoz. Ha mindez teljesül, nem lesz több, az előbbihez hasonló konfliktus. Főhősnőnk pedig belemegy a játékba, az alku megköttetik:

A szemtelenséged betemet, de
még neked szentelem egy hetemet:
aha, legyen meg a te akaratod, te rámen-,
rámenős srác, OK, ámen!

A dal többi része pedig a következő hét nap eseményeit meséli el. A történet kimeneteléről azonban nem lehetnek kétségeink, ugyanis a refrén megelőlegezi a végkifejletet:

Kinyírsz, mer' csak szidni bírsz,
Hogy nem vagyok pretty, mint a Britney Spears,
de a bálványod nekem túl silány,
én egy MC-lány vagyok, aki a falra fest, és nem a falra hány bármit:
legyen az ördög, legyen az borsó,
de veled lenni nekem koporsó!

A refrénből az is kiderül, hogy főhősnőnket sem kell félteni, nincsen ő egyáltalán alárendelve a rámenős srácnak. Sőt, magában elég sarkos véleményen van a pasiról: ostobának és felszínesnek tartja, akivel egy hozzá hasonló kaliberű lánynak semmi dolga. De mégis belemegy a kísérletbe – talán épp azért, hogy bebizonyítsa, hogy nem neki való ez.

Taki bácsi a Szomszédokból
Taki bácsi a Szomszédokból
(Forrás: rtlklub.hu)

Az egy hét eseményeinek az elmesélése szerkezetileg nagyon könnyen követhető, ugyanis minden napra jut valamilyen feladat, aminek a teljesítéséről képet kaphatunk. Kiderül belőle, hogy főhősnőnk valóban igyekezett komolyan venni a rámenős srác „kéréseit”. A hétfő a lelki felkészülés jegyében zajlik. Képet kapunk arról, hogy ahhoz, hogy hősnőnk teljesítse a feladatot, meg kell hasonulnia önmagával:

Hétfőre szétesek két nőre:
a rapper lehever a kőre, a dőre
másik lesz a kirakati:
a jani, vele lehet villantani.

TörténelemóraAz autodafé a spanyol inkvizíció idején az eretnekek nyilvános kivégzése volt.
Ludditáknak pedig az ipari forradalom idején a géprombolókat nevezték.
A kedd a fogyókúra és a sportolás jegyében zajlik (etkajóga, biokaja, fitnesz). A szerdai program a barátokkal való megismerkedésé (Laura café-beli autodafé), a csütörtök az új ruháké, a shoppingolásé, pénteken ismét a haverok körében telik az este, szombaton a családlátogatás következik. Végül pedig vasárnap vége a szenvedésnek, bekövetkezik az, amire már a sztori eleje óta vártunk:

A vasálarcom a vasárnapom
varázsolja, váó, újra semmivé,
visszaváltok Luddita MC-vé!

A happy endet persze előre láthattuk – és nem csak a konkrét előreutalások miatt („kibírom, aztán ásó-kapa”). Honnan tudtuk, hogy főhősnőnk nem fog sem elveszni, sem átalakulni? – Elsősorban a beszédmódból. A Luddita MC-lány ugyanis a hip-hopperek teljes öntudatával meséli el nekünk a szerencsétlen kalandot. Amivel az elsődleges célja nem az, hogy megismerjük szenvedésének a történetét, hanem az, hogy bemutassa nekünk a pasi nevetséges és sztereotipikus elvárásait, és hogy kinevethessük és mi is lenézhessük a pasit, akivel szemben áll. Ennek a csúcspontja a dal végén érkezik el:

A termeted, mint egy King Kong, aszti!
Az agyad viszont egy ping-pong laszti.

Azt látjuk tehát, hogy a Ludditáknál női köntösben ugyanaz az öntudatos, nagyszájú, szókimondó és – elsősorban intellektuálisan – felsőbbrendű szerep szólal meg, mint a rap-slágerek többségében. És ami olyannyira felpaprikázza a kedélyeket, ha egy férfi csinálja, annál viccesebb, figyelemfelkeltőbb és meghökkentőbb, ha egy nő. Az elemzésünk elején már említett műfaji sajátságok miatt így a Luditták dala még hatásosabb, mint azt elsőre gondolnánk.

King-Kong
King-Kong
(Forrás: Wikimedia Commons / Fsolmi / GNU-FDL 1.2)

Persze ha csak ez a szerepjáték lenne érdekes az I'm so prettyben, akkor azért ekkora feneket nem kerítettünk volna neki. De már első hallgatásra sem kerülheti el a figyelmünket a szövegnek a zseniális nyelvi megformáltsága. Elsőként emelhetjük ki a szöveg zeneiségét, ritmusát és a meglepő, és hatásos (néha mulatságos) rímeket. Sokszor a sorokon belül is rímelnek a szavak, nemcsak a sorok vége cseng össze. Ennek talán az egyik legszebb példája a csütörtöki nap bemutatása:

A csütörtök már tökre csömör,
tönkregyötör, hogy nincs semmi gyönyör,

Vannak aztán meglepő hatású nyelvi szerkezetek is, amelyekkel rendszeresen játszik a szöveg. Ennek egyik legszebb példája a refrénben is szereplő falra hányt borsó és falra festett ördög képének az összekavarása a falfirkálással:

én egy MC-lány vagyok, aki a falra fest,

és nem a falra hány bármit:
legyen az ördög, legyen az borsó,

A Legyek UraWilliam Golding (1911–1993) brit regényíró Nobel-díjas regénye A Legyek Ura (Lord of the Flies), amelyben egy csoport kamaszgyerek kikerülve a társadalomból állati ösztöneiknek engedelmeskedve szörnyűségeket művel. Szintén figyelemfelkeltő és mulatságos a legyek ura szerkezet kétféle értelmezésének szerepeltetése: először egy hasonlatban, hogy a rokonság szörnyűbb, mint a Legyek ura (vagy a regény, vagy a regényben szereplő tárgy), másodszor pedig felszólító módú igés szerkezetként (legyek ura magamnak):

ebédre vár a retyerutya, egye kutya,
bár a pereputtya szörnyűbb, mint a Legyek Ura,
de legyek ura, ugye, magamnak,
nyaljak csak be csontig a mamannak:

És persze még folytathatnánk a sort a nyelvi érdekességek sorolásával. Összefoglalva elmondható, hogy nyelvileg a szöveget jellemzik a meglepő, kreatív megfogalmazások, az ütős hasonlatok, párhuzamok. Mindezekkel együtt a szöveg nem kevés kulturális ismeretet is mozgósít; ezeknek egy részére a fentiekben kitértünk. Ezek az utalások, ez a beszédmód persze erősíti azt a szerepet, amit a hősnők magukra vesznek a dalban: az intellektuálisan messze a férfiszereplő fölött álló nők szerepét.

Kiderült tehát, hogy a hip-hopper tipikus szerepét nők is fel tudják venni; és ha ezt teszik, az eredmény igen izgalmas és elgondolkodtató.  És bár a YouTube-on viszonylag kevés Luddita-szám férhető hozzá, nagyon melegen ajánljuk a többit is meghallgatásra – nem csak nőknek.

Ludditák: I'm so pretty

Ha-ha-ha-Hamlet azt kérdené, hogy nemlét, vagy szebb lét,
én, hogy mér' hagyta a vendég a kezedben a keblét.
Magabiztos gesztus, Jézus Krisztus,
100 BPM nálam a légzésritmus.
Hát kicsalok még kettőt a Gauloises-ból,
és kidzsalok ebből a diliházból
a jeges kültérre, a teges fülkébe:
Mindjárt küldjük a Daciát,
a Szomszédok Taki bácsiját!
Ácsi, nem kell ide taxi, gádzsi!
Nekem se kell most ez a maxi-gáz, dzsí!
Az én mellem nem ment át a ceruzateszten,
neked a testem a legselejtebb Budapesten,
ezér' kell a másé...
A felindulás, hé, a balhé
szétszedi a türelmemet,
változz meg, és megszerzed a szerelmemet!
Fogyjá' má' le, majom, öltözködjél ember módjára,
Gyere el a családhoz, a haverokhoz, már legalább százszor elmondtam, nem?!

Refr.:
Kinyírsz, mer' csak szidni bírsz,
Hogy nem vagyok pretty, mint a Britney Spears,
de a bálványod nekem túl silány,
én egy MC-lány vagyok, aki a falra fest, és nem a falra hány bármit:
legyen az ördög, legyen az borsó,
de veled lenni nekem koporsó!

A szemtelenséged betemet, de
még neked szentelem egy hetemet:
aha, legyen meg a te akaratod, te rámen-,
rámenős srác, OK, ámen!
Hétfőre szétesek két nőre:
a rapper lehever a kőre, a dőre
másik lesz a kirakati:
a jani, vele lehet villantani.
Ő a jó pipi ma,
ja, a yuppie-pina, aha,
de nem leszek pipa, papa,
kibírom, aztán ásó-kapa!

Jó, mi ok a jókedvre,
ha csak etkajóga van, meg biokajó keddre?
Az én életem sem egy Díznilend,
mikor Jessicánál vagyok badizni lent.
X-láb? Irány a fitniszkláb!''
Ez fél-X. Ugye látni szépen,
mer' a másik szára ott maradt a vádligépen.''
De a létem alapja az alakom:
lóhalálban szaladok a futószalagon,
maratonba' gyártanak a futószalagon.

Szerda: megint tied a szerva,
szervókormánnyal elszelel a verda a Laura Caféba.
Visznek autodaféra, mer' itt az a szféra:
a pesti padrék és raszta ragazzák,
hogy ki kit ismer, azt ragozzák.
Pofát vágok, és pofán vágnak:
Hozzám ér a kín sora:
Hozd, ki a cimbora!
Háát, ismerem a Bëlgát, a Bëlgából a Barnát,
meg mosmár az IMMC-ből időnként visszaköszönnek a tesók.
De sok baszki, de jó vagy Móki:
Jovanotti, ééés
Publicenemy, electronic, koolmoedeerunDMC, beastieboys, llcoolj!
Kimaradt ki?
Ice-T! Velük megyek, ha fekete tegeket teszek a falra:
ők a crew-m, ikápodelábanda!

Refr.

A csütörtök már tökre csömör,
tönkregyötör, hogy nincs semmi gyönyör,
mindegy, a vesztem kicsit sem tör le,
ma elmegyünk a West End City Centörbe!
La-la-la-lazábbá csak a Kozma-buli tenne,
belelapozok az új Cosmopolitanbe:
egy Kookai-ing nettó húsz lehet,
I'm trying not to lose my head!
Mi ez a hiszti bazeg,
nem járhatsz úgy, mint egy biszti boj!
Mér', az összes ruhám most újra bájos,
nem leszek még egyszer utcastyle-os!”

A péntek a bárban bizony karóba húzó,
magányos vagyok, mint Robinson Crusoe:
fejemben az úzó, kezemben az Uzi,
zúznék, mint koncerten a Banshees-Siouxsie
a lúzerektől, kábé húsz gyerektől,
akik magukat tartják itt bulihuligánnak,
a szájuk, mint egy hallal teli pelikánnak, akkora, és a kora-,
korai eltépés náluk vétek:
a haverjaid igazán up-to-date-ek.
Alkupéntek, angolt lépek,
Távozom, és azt hiszem, most öngólt védek.

Szombat: igazi Mortal Kombat,
a vészcsengő bennem megint kongat:
ebédre vár a retyerutya, egye kutya,
bár a pereputtya szörnyűbb, mint a Legyek Ura,
de legyek ura, ugye, magamnak,
nyaljak csak be csontig a mamannak:
Csókolom, csókolom,
csak magamat okolom,
hogy nem értékelitek a Fiáthokat,
jó, nem érdemlem meg a kisfiatokat!''

A vasálarcom a vasárnapom
varázsolja, váó, újra semmivé,
visszaváltok Luddita MC-vé!

Refr.

Neked a tip-top csaj,
nekem a hip-hop zaj kell.
A termeted, mint egy King Kong, aszti!
Az agyad viszont egy ping-pong laszti,
baszki, aszkéta nem leszek miattad,
mint rakétának, az utam kiadtad,
de ki bánja, mikor a bálványa,
az ideálja nekem túl silány!

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!