0:05
Főoldal | Rénhírek

Megfosztják naptáruktól a komikat?

Május 18-án nyílt meg a komi naptárakat bemutató kiállítás Sziktivkarban, ám egy izsevszki kutató kétségbe vonja, hogy a legkorábbi komi naptár valóban naptár lenne.

Fejes László | 2011. június 7.

A Komi Kulturális Központban nyílt kiállításon a „legkorábbi időktől” napjainkig készített komi naptárakat lehet megcsodálni. Látható a legkorábbi komi naptár, és állítólag az is kiderül, számít-e a méret, illetve mivel függ össze. A komi naptárak mellett más finnugor naptárakat is bemutatnak. Láthatóak továbbá „rejtvénynaptárak”, melyek a szimbólumok csodálatos világába kísérnek minket.

Őskomi naptár (vagy nem)
Őskomi naptár (vagy nem)

Talán kissé kínosan érintette a kiállítás szervezőit, de egy másnap kezdődő konferencián Vlagyimir Napolszkih izsevszki kutató éppen arról adott elő, hogy az első komi naptárnak tartott lelet nem is naptár. Az 1975-ben előkerült, kb. ezer évvel ezelőtt keletkezett bronzkorongot mint őskomi vadásznaptárat tartják számon, miután Nyikolaj Konakov régész arra a megállapításra jutott, hogy a korong peremén található állatábrázolások a különböző vadászidényeket mutatják.

Napolszkih azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy nagyon óvatosan kell viszonyulni ehhez az értelmezéshez. Napolszkih érvei szerint azért valószínűtlen, hogy naptárról lenne szó, mert semmilyen jelölés nem azonosítható a holdhónapokkal, az állatok „mozgásiránya” a nappal ellentétes, és meglehetősen önkényes az állatábrázolásokat a hónapok jelöléseként értelmezni. Az is a naptárként való értelmezés ellen szól, hogy a korból más, naptárként értelmezhető leletek nem kerültek elő. Két hasonló leletre bukkantak, de azokon más az állatok sorrendje, és ott is a nap járásával ellenkezőleg haladnak. Ha mindhármat naptárként értelmezzük, abból az következik, hogy az egymásoz közeli területeken egészen mások voltak a vadászidények.

Ugyanakkor a kutatót is érdekli a kérdés, hogy honnan származnak ezek a korongok, és honnan ered a körben haladó állatok ábrázolásának hagyománya. Szerinte ez a sztyeppei kultúrákkal hozható összefüggésbe. A helyi permi, úgynevezett zoomorf (állatalakú) vagy állatstílus a sztyeppei iráni népek hatása alatt fejlődött. Az iráni érintkezések megszüntével a hasonló korongok eltűntek, a naptár pedig csak a kereszténységgel jelent meg a komiknál.

Forrás

Ученый из Ижевска оставил древних коми без календаря

О чем молчат календари?

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!