Hozzászólások:
alfabéta: Én csak azon tűnődöm, hogy a zöngésségi hasonulás tudtommal elég rég óta jellemző a magyarra. Ha ez így van, akkor vajon elképzelhető, hogy a [zs] és a [dzs] hang is már rég óta előfordul a magyarban,...
2015. 02. 02, 09:38
A zs diadalútja
Sultanus Constantinus: @petercs: @szigetva: A portugálban a szó végi és a mássalhangzó előtti [s]~[zs] késői fejlemény (a brazil nyelvjárások némelyikében továbbra is [sz]~[z] van), viszont a portugálban inkább a /si_/ vált...
2015. 02. 02, 09:19
A zs diadalútja
szigetva: @petercs: A francia, katalán, román és a portugál [zs]-k egy része (amit nem _s_, hanem _j_ betűvel írnak) nem a latin /s/-ből, hanem a [jj] erősödéséből alakult ki.
2015. 02. 02, 00:25
A zs diadalútja
petercs: @Sultanus Constantinus: Ez egyértelmű, a különféle újlatin nyelvekben (portugál, katalán, román, francia, galloromán, nyelvjárási olasz) levő zsék is így alakultak ki. A magyarországi középkori egyház...
2015. 02. 02, 00:03
A zs diadalútja
tenegri: @Roland2: "Furcsának tűnik, h. a viszonylag gyér oszmán-török szókölcsönzés ellenére egy teljesen új hang jelenjen meg"
Láthatólag elég volt a hatás, de a dzs máig ritka maradt. A török korban amúgy l...
2015. 02. 01, 22:40
A zs diadalútja
Roland2: @Roland2: Ill. egyes oszmán eredetű szavak a délszláv nyelveken keresztül is bekerülhettek a magyarba
2015. 02. 01, 22:08
A zs diadalútja
Roland2: @tenegri: Furcsának tűnik, h. a viszonylag gyér oszmán-török szókölcsönzés ellenére egy teljesen új hang jelenjen meg, továbbá az is érdekes, h. egyes oszmán eredetű szavainkban cs vagy zs van ( harác...
2015. 02. 01, 22:03
A zs diadalútja
mederi: Igaz, hogy nem mind honfoglaláskori jellegűek, de nagyon szép öltözékek:
www.google.hu/search?q=magyar+n%C3%A9pvi...K&sqi=2&ved=0CCoQsAQ
A gyöngyös párta pl. annyira elterjedt a világban, hogy pl. Tib...
2015. 02. 01, 21:52
Ruha teszi a magyart
mederi: @mederi:
Bocsi ez a hozzászólásom "betévedt" ide a www.nyest.hu/renhirek/ruha-teszi-a-magyart
cikkhez írtam..
Át is viszem.. :)
2015. 02. 01, 21:50
Magyarok és/vagy őslakók?
Mackósajt: @GéKI: "Meg ma is ezt teszi - ha teheti, és is megteszi, ha megteheti – Gvantanamó…"
Iszonyú rossz példa, ott a foglyokat nem dolgoztatják (nem rabszolgák, csak rabok), és az USA-nak nem származik gaz...
2015. 02. 01, 20:16
Ruha teszi a magyart
Pierre de La Croix: @Untermensch4: A történelemtudomány "kalapácsa" az, hogy szép dolog, ha a posztmodern értelmezésekről (mint GÉKI: "bizánci rabszolgavásár" említésénél miért nem írjuk le, hogy "a bizánci rabszolgavásá...
2015. 02. 01, 19:47
Ruha teszi a magyart
reiner Tor: Szóval régen nem voltak zs-k, de aztán egyre többen lettek, idegen eredetű, jövevény... Ha lenne valami utalás Galíciára, azt gondolnám, ez valami parabola.
2015. 02. 01, 19:05
A zs diadalútja
Untermensch4: @Pierre de La Croix: az általad is említett 3 ok miatt a "mi lett volna ha" szcenárió eléggé feleslegesnek is tűnik. Ilyen alapon a honfoglalás kapcsán elszenvedett veszteségek nélkül sokkal combosabb...
2015. 02. 01, 18:58
Ruha teszi a magyart
GéKI: @Untermensch4:
A nemzet fogalma valóban sokat változott. A magyar uralkodó osztály a „nemzet” fogalmát a modern időkig, csak a „nemességre” használta, és soha nem a „népre”. Szent István „intelmeinek”...
2015. 02. 01, 18:55
Ruha teszi a magyart
GéKI: @zegernyei: ( 2 )
Csak azt felejtitek el hozzátenni, hogy a világ legtöbb férfija, így viselkedik, ha nincs mellette asszony. Vállfára akasztva szárítjuk az inget, hogy ne keljen vasalnia. Még a husza...
2015. 02. 01, 18:39
Ruha teszi a magyart
blogen: @Untermensch4: Ja, de a XII. század után a periféria jelentős része is elmagyarosodott. A mai magyarok lényegében a X-XI. századi vegyeslakosságú területről származnak, ez alól az észak kisalföldi és ...
2015. 02. 01, 18:24
Ruha teszi a magyart
Krizsa: A Z/Zs a legutolsó beszédhang páros – ez a zöngésedett Sz/S. Bármely nyelvben megjelent, ahol és amikor a többi zöngés (B/V, D, G, R) már MIND megvolt.
Z/Zs-B/V vázú magyar szavak a héber rokonszavaik...
2015. 02. 01, 18:20
A zs diadalútja
Pierre de La Croix: @Untermensch4: Sajnos egy hozzászólásomat már kétszer elnyelte az internet, így most csak azt írom, hogy 3 ok (időbeli és államszerveződési eltérés, bevándoroltak és betelepítettek több különböző kult...
2015. 02. 01, 17:45
Ruha teszi a magyart
Buxoro: A cikk szerint az ős- és ómagyar korban nem volt zs a magyar nyelvben. Azt lehet tudni, hogy pontosan mikortól gyökeresedett meg, és milyen irányból terjedt el, azaz a nyelvterület melyik részén kezdt...
2015. 02. 01, 17:17
A zs diadalútja
Krizsa: @Asha: Tökéletesen igazad van. A macskáim területhatára nem a (jó nagy) kertem végében van, hanem távolabb, kb. a park egyharmadánál. Odáig követ - mindig csak egy macska és egyre jobban siránkozik. G...
2015. 02. 01, 17:02
6 dolog, ami bizonyítja, hogy a macskád utál
Asha: @Artekita: nem láttam még a kommentedet, amikor írtam:)
17 évig éltem a cicámmal, két kutya mellett (ők csak 14 évig éltek). Ilyen cikket nem kellene közölni, mert csupa hülyeséget tartalmaz.
2015. 02. 01, 16:21
6 dolog, ami bizonyítja, hogy a macskád utál
Asha: Undorító stílusú, gusztustalan cikk. Látott valaha macskát közelről a cikk írója?
2015. 02. 01, 16:19
6 dolog, ami bizonyítja, hogy a macskád utál
Artekita: Ez egy nagy marhaság!!! Kutyám is és cicám is van! Nem lehet összehasonlítani a két állatot!
Aki ezt megállípította, és még még le is írta, szerintem még életében nem látott macskát közelről!
Intellig...
2015. 02. 01, 16:16
6 dolog, ami bizonyítja, hogy a macskád utál
Untermensch4: @blogen: azért a "tatárjárás" meg a török végvári korszak alaposan megtizedelte a magyar lakosságot az alföldön. Is. Nem tudom így hogy szerinted akkor hol volt az a bizonyos centrumunk? A későbbi bet...
2015. 02. 01, 15:51
Ruha teszi a magyart
Untermensch4: @GéKI: az említett jelenséget inkább napjainkban tapasztalni. Ha szétnézel atlantisztól a japánokig sok tudathasadásos "elmélet" van forgalomban, a kis térítő szektákra jellemző fanatikus hittérítőkke...
2015. 02. 01, 15:46
Ruha teszi a magyart
mederi: Igaz, hogy nem mind honfoglaláskori jellegűek, de nagyon szép öltözékek:
www.google.hu/search?q=magyar+n%C3%A9pvi...K&sqi=2&ved=0CCoQsAQ
A gyöngyös párta pl. annyira elterjedt a világban, hogy pl. Tib...
2015. 02. 01, 11:16
Magyarok és/vagy őslakók?
blogen: @GéKI: "A modern nyelvtudomány a magyar nyelvet ma már az urali-nyelvek csoportjába helyezte."
Kár, hogy nem lehet facepalmos képet belinkelni ide. Amúgy miért írogatsz, ha nem érted amit írsz? Csak a...
2015. 02. 01, 10:47
Ruha teszi a magyart
GéKI: @mederi:
Hidd el "ezek sosem válltoznak".
Hóman Bálint:
„az ogur urak nyelvtanulásra kevéssé fogékony asszonyaiktól és szolgáiktól megtanulták azok nyelvét, míg emezek uraiktól új, fejlettebb fogalmak...
2015. 02. 01, 10:41
Ruha teszi a magyart
Krizsa: A "nemzet" fogalma már az ókori hordák idejében is az adott közösség ÖNVÉDELMI szükségét jelentette. Pocsék, szándékolt ferdítés ezt a 19. századi új nemzetállamok kialakulásához kapcsolni, mintha ez ...
2015. 02. 01, 10:22
Ruha teszi a magyart
blogen: @Untermensch4: A bolgárok se vesztették el a nyelvüket, az életüket vesztették. Északkelet-Bulgária, Dobrudzsa és Havasalföld jobbára bolgár többségű volt, török nyelvet beszélő volt, csak a déli, dél...
2015. 02. 01, 10:15
Ruha teszi a magyart