Többnyelvű internetes kémiai oktatási fejlesztés hazánkban
A kémiát mint szerethető tudományt mutatja be a Chemgeneration.com weboldal, a magyar fejlesztésű portál a következő hónapokban tíz országban tizenegy nyelven debütál – hangzott a honlap indulása alkalmából rendezett szerdai budapesti sajtótájékoztatón.
Az egyedülálló internetes tudásbázist a Kémia Nemzetközi Éve alkalmából a Magyar Kémikusok Egyesülete (MKE) és a BASF Hungária hozta létre. Az alapítókhoz csatlakozott a Richter Gedeon Rt., a TEVA Gyógyszergyár, a MOL, a Tiszai Vegyi Kombinát és a sanofi-aventis/Chinoin, hiszen, mint a sajtótájékoztatón elhangzott, e cégek számára létfontosságú a megfelelő szakember-utánpótlás. Ehhez pedig nagymértékben hozzájárulhat egy modern, a közösségi média eszköztárát is felhasználó, az ifjúságot a mai kor nyelvén megszólító weboldal. A tudománytár létrejöttét szakmailag a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszéke támogatta. A honlap jelenleg Magyarországon kívül Bulgáriában, Csehországban, Horvátországban, Lengyelországban, Romániában, Szerbiában, Szlovéniában és Szlovákiában érhető el, a későbbiekben pedig a német változat elkészültével Ausztiára is kiterjesztik a projektet.
„Az elmúlt száz évben a kémia óriási fejlődésen ment át, ám eredményeit egyre kevésbé vesszük észre” – hangsúlyozta Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
Mint kifejtette, a vegyipar, a kémia eredményeit naponta felhasználjuk a tisztítószerekben, a fiatalodást ígérő készítményekben, de különösen a gyógyszeripar termékeiben, amelyeknek köszönhetően „nem csupán jobban élünk, nélkülük sokan nem is élnénk”.
Pálinkás József a honlap jelentőségét méltatva rámutatott: fontos megismertetni a fiatalokkal, hogy a kémia nem csupán száraz képleteket jelentő tudomány. Az új technológia, az internet révén megismerhetik élvezhető voltát, s ami különösen fontos, a Chemgenerations hiteles ismereteket közvetít.
Mátyus Péter egyetemi tanár, a Magyar Kémikusok Egyesületének elnöke elmondta, hogy a projekt 2010-ben, a kémia nemzetközi évére való felkészülés keretében indult. A fiatalok egy része ugyanis nem érdeklődik a kémia iránt, holott az kulcsfontosságú a jövő szempontjából. „A fejezeteket elolvasva a kisfilmeket végignézve könnyen megértheti mindenki, hogy a kémia nélkülözhetetlen szerepet játszik a mindennapokban, akármerre nézünk, mindenütt jelen van” – jegyezte meg Mátyus Péter.
Herbert Fisch, a BASF Hungária Kft. ügyvezető igazgatója azt emelte ki, hogy a kémia „a múltunk, a jelenünk, de legfőképp a jövőnk”. Ezért fontos, hogy a fiatalok ne csupán értsék, hanem meg is szeressék a kémiát. A 140 éves múltra visszatekintő BASF jelenlegi forgalmában megjelennek a harminc-negyven évvel ezelőtti kutatási eredmények. Mindazonáltal a fejlődés motorja az innováció, ezért például az idei évben a cég 1,4 milliárd eurót költ kutatás-fejlesztésre.
A Chemgenertions.com látványos köntösben, szórakoztató módon mutatja be a kémia történetét, eredményeit és a civilizáció fejlődésére gyakorolt hatását. Gerincét a Technológia mérföldkövei kémikus szemmel című fejezet adja, amely a legfontosabb iparágak történetét nyomon követve mutatja be a kémia fejlődését és meghatározó szerepét az elmúlt évszázadokban.
A portál virtuális kémiatermében egyebek közt olyan kérdésekre kaphatnak választ az érdeklődők, hogy miként lesz a fekete aranyból üzemanyag, hogyan ment életet egy apró penészgomba, vagy mi folyik egy nanocsőben.